‘Jaguar Land Rover-dealers dreigen fabrikant met rechtszaak over nieuwe contracten’

Jaguar Land Rover • De dalende verkoop van de twee Britse merken in Europa draagt ook bij aan de strijdlust van de dealers.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Als de automaker vasthoudt aan de invoering van de nieuwe dealercontracten op 1 april, kan dit leiden tot een rechtszaak. (Foto: Shutterstock)

Jaguar- en Land Rover-dealers in Europa dreigen de automaker voor de rechter te slepen omdat de nieuwe contracten van de automaker volgens de dealers hun winstmarges aanzienlijk verlagen.

De fabrikant meldde recent dat het met Jaguar in Europa overstapt naar een agentuurmodel. De contracten met zijn Europese dealers werden opgezegd en ze kregen nieuwe voorwaarden aangeboden. Als de automaker vasthoudt aan de invoering van de nieuwe dealercontracten op 1 april, kan dit leiden tot een rechtszaak waar geen enkele partij baat bij heeft, schrijft het hoofd van JLR’s European Dealer Association, Automotive-columnist Arjen de Jong, in een brief gericht aan de fabrikant. De brief viel in handen van Automobilwoche.

Dealers zijn boos dat de autofabrikant van plan is hun marges te verkleinen nadat ze de afgelopen jaren op verzoek van de autofabrikant miljoenen in hun corporate identity hebben geïnvesteerd.

De dalende verkoop van JLR in Europa draagt ook bij aan de strijdlust van de dealers. Vorig jaar daalde de verkoop van Land Rover- en Jaguar-voertuigen in de EU, EFTA en het VK met 20 procent tot 119.861, blijkt uit gegevens van brancheorganisatie Acea.

Volumeprognoses te laag

Een belangrijk probleem vanuit het oogpunt van de dealer is dat JLR er ver naast zit met zijn verkoopprognoses. “De huidige volumeprognoses van JLR zijn aanzienlijk lager en met slechtere marges”, schrijft de Jong.

In Duitsland zouden door het nieuwe contract van JLR de dealermarges halveren. Ook wil JLR de invloed van de dealervereniging inperken.

De Jong wil niet reageren tegenover AM.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.

‘Jaguar Land Rover-dealers dreigen fabrikant met rechtszaak over nieuwe contracten’ | Automotive Online

‘Jaguar Land Rover-dealers dreigen fabrikant met rechtszaak over nieuwe contracten’

Jaguar Land Rover • De dalende verkoop van de twee Britse merken in Europa draagt ook bij aan de strijdlust van de dealers.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Als de automaker vasthoudt aan de invoering van de nieuwe dealercontracten op 1 april, kan dit leiden tot een rechtszaak. (Foto: Shutterstock)

Jaguar- en Land Rover-dealers in Europa dreigen de automaker voor de rechter te slepen omdat de nieuwe contracten van de automaker volgens de dealers hun winstmarges aanzienlijk verlagen.

De fabrikant meldde recent dat het met Jaguar in Europa overstapt naar een agentuurmodel. De contracten met zijn Europese dealers werden opgezegd en ze kregen nieuwe voorwaarden aangeboden. Als de automaker vasthoudt aan de invoering van de nieuwe dealercontracten op 1 april, kan dit leiden tot een rechtszaak waar geen enkele partij baat bij heeft, schrijft het hoofd van JLR’s European Dealer Association, Automotive-columnist Arjen de Jong, in een brief gericht aan de fabrikant. De brief viel in handen van Automobilwoche.

Dealers zijn boos dat de autofabrikant van plan is hun marges te verkleinen nadat ze de afgelopen jaren op verzoek van de autofabrikant miljoenen in hun corporate identity hebben geïnvesteerd.

De dalende verkoop van JLR in Europa draagt ook bij aan de strijdlust van de dealers. Vorig jaar daalde de verkoop van Land Rover- en Jaguar-voertuigen in de EU, EFTA en het VK met 20 procent tot 119.861, blijkt uit gegevens van brancheorganisatie Acea.

Volumeprognoses te laag

Een belangrijk probleem vanuit het oogpunt van de dealer is dat JLR er ver naast zit met zijn verkoopprognoses. “De huidige volumeprognoses van JLR zijn aanzienlijk lager en met slechtere marges”, schrijft de Jong.

In Duitsland zouden door het nieuwe contract van JLR de dealermarges halveren. Ook wil JLR de invloed van de dealervereniging inperken.

De Jong wil niet reageren tegenover AM.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.