Ingrijpende dealersanering bij Jaguar Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De plannen maken onderdeel uit van de Reimagine-strategie van het concern. (Foto: Shutterstock)

Jaguar gaat in Nederland verder met een ingeperkt aantal dealers. De importeur bevestigt aan Automotive dat in het kader van de overgang naar een agentuurmodel het netwerk wordt aangepast. Hoeveel Jaguar-dealers er overblijven, is nog onderwerp van gesprek, maar de verwachting is dat er drie of vier Jaguar-vestigingen over blijven. Alle betrokken dealers blijven in principe wel Land Rover voeren.

Jaguar Land Rover, dat deze maand zijn ceo zag vertrekken, wil van Jaguar een EV-only merk maken. Jaguar telt dit jaar tot en met oktober 218 registraties. Voor Land Rover is dit aantal 1.254. Wereldwijd werden er afgelopen boekjaar 77 duizend Jaguars verkocht en een kleine 300 duizend Land Rovers. De fabrikant noteerde een verlies van ruim 800 miljoen euro, tegen 1,1 miljard verlies in het jaar daarvoor.

Nieuwe vereisten

In een reactie aan Automotive meldt Jaguar Land Rover dat de wijzigingen onderdeel zijn van de Reimagine-strategie. “Het is een van onze primaire doelstellingen om nieuwe benchmarks te zetten op het gebied van customer service in het luxe segment. Ons dealernetwerk staat centraal in deze transformatie. Om dit te kunnen realiseren, hebben wij een aantal wijzigingen aangekondigd over hoe onze merken zullen worden aangestuurd. Daarom, en omdat Jaguar overstapt op een agency-distributiemodel, zullen wij geüpdate contracten aanbieden aan alle Jaguar- en Land Rover-dealers, in overeenstemming met de nieuwe vereisten. De uitvoering hiervan is specifiek afgestemd op de Nederlandse markt. Onze doelstelling is om wereldwijd een sterk en duurzaam winstgevend Jaguar en Land Rover dealernetwerk op te bouwen om de toekomst van ons bedrijf op lange termijn veilig te stellen.” 

Harmonie

In België, dat onder dezelfde importeur valt, wordt het netwerk ook verkleind. In België, dat 27 outlets telt tegen 19 in Nederland, blijven er waarschijnlijk vijf over. Daar is het nieuws veel harder aangekomen dan in Nederland. Volgens Arjen de Jong, voorzitter van de Nederlandse dealervereniging, verlopen de gesprekken hier in goede harmonie. “Alle betrokkenen realiseren zich dat de wereld verandert en dat de organisatie daar op wordt aangepast. Daarbij kent iedereen elkaar goed. Ik heb alle vertrouwen in een goede afloop”, aldus De Jong. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.