ZF gaat samen met Wolfspeed chipfabriek bouwen

Chiptekort • Het plan is een fabriek in Saarland te bouwen waar vanaf 2027 chips voor EV’s worden gemaakt.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
ZF wil samen met Wolfspeed een nieuwe chipfabriek bouwen. (Foto: ZF)

De Duitse toeleverancier ZF is samen met Wolfspeed, Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders, van plan om een fabriek voor halfgeleiders neer te zetten. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Met de bouw van de chipfabriek voor elektrische auto’s is een bedrag van zo’n 2,8 miljard euro gemoeid. Of het project definitief doorgaat, hangt mede af van de toezegging van subsidies. ZF zal een minderheidsaandeel in de fabriek krijgen.

Er is Duitsland veel aan gelegen om de chipfabriek te realiseren; het streven binnen de EU is immers om 20 procent van de wereldwijde chipproductie tegen 2030 in Europa te produceren om de afhankelijkheid van Azië, met name China, te verminderen. Europese autoproducenten hebben de afgelopen tijd meermaals hun productie moeten stilleggen vanwege het chiptekort.

Volle sterkte

Het is de bedoeling dat een voormalige kolencentrale bij Saarbrücken wordt omgebouwd tot één van de grootste fabrieken voor halfgeleiders van siliciumcarbide, dat wordt gebruikt in EV’s. Behalve een fabriek, zal er ook een R&D centrum worden opgezet. De productie van halfgeleiders zou vanaf 2027 van start moeten gaan in de nieuwe fabriek, waarna de productie tegen 2030 op volle sterkte zou moeten draaien.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ZF gaat samen met Wolfspeed chipfabriek bouwen | Automotive Online

ZF gaat samen met Wolfspeed chipfabriek bouwen

Chiptekort • Het plan is een fabriek in Saarland te bouwen waar vanaf 2027 chips voor EV’s worden gemaakt.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
ZF wil samen met Wolfspeed een nieuwe chipfabriek bouwen. (Foto: ZF)

De Duitse toeleverancier ZF is samen met Wolfspeed, Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders, van plan om een fabriek voor halfgeleiders neer te zetten. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Met de bouw van de chipfabriek voor elektrische auto’s is een bedrag van zo’n 2,8 miljard euro gemoeid. Of het project definitief doorgaat, hangt mede af van de toezegging van subsidies. ZF zal een minderheidsaandeel in de fabriek krijgen.

Er is Duitsland veel aan gelegen om de chipfabriek te realiseren; het streven binnen de EU is immers om 20 procent van de wereldwijde chipproductie tegen 2030 in Europa te produceren om de afhankelijkheid van Azië, met name China, te verminderen. Europese autoproducenten hebben de afgelopen tijd meermaals hun productie moeten stilleggen vanwege het chiptekort.

Volle sterkte

Het is de bedoeling dat een voormalige kolencentrale bij Saarbrücken wordt omgebouwd tot één van de grootste fabrieken voor halfgeleiders van siliciumcarbide, dat wordt gebruikt in EV’s. Behalve een fabriek, zal er ook een R&D centrum worden opgezet. De productie van halfgeleiders zou vanaf 2027 van start moeten gaan in de nieuwe fabriek, waarna de productie tegen 2030 op volle sterkte zou moeten draaien.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.