Lightyear vraagt faillissement aan voor de ‘O’

Lightyear • Of de rest van het bedrijf kan worden voortgezet is onbekend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Lightyear 0. (Foto: Lightyear)

Lightyear stopt met de productie van zijn eerste dure model en laat een bedrijfsonderdeel dat daarvoor verantwoordelijk is failliet gaan. Dat meldt Lightyear.

De onderneming uit Helmond doet dat nadat er veel interesse was voor het veel goedkopere massamodel dat het over enkele jaren wil gaan maken. Daarvan zijn al 21 duizend exemplaren besteld door leasebedrijven en autodeelbedrijven. Daarnaast tekenden al meer dan 40 duizend consumenten in op een lijst om hun interesse in die auto kenbaar te maken.

De Lightyear 0, die eerder te boek stond als Lightyear One, ging eind november in productie in een fabriek in Finland. In eerste instantie ging het om een auto per week, maar dat zou moeten worden opgevoerd in de loop van dit jaar.

De 0 kan volgens Lightyear meer dan 800 kilometer rijden op een volle accu, waarbij de zonnepanelen op het dak voor extra lading kunnen zorgen. Oorspronkelijk kostte de auto zo’n 120 duizend euro, maar dat liep onder meer door dure onderdelen op tot 250 duizend euro.

Topman Lex Hoefsloot zegt dat Lightyear momenteel probeert een aantal nieuwe investeringen af te ronden. Daarmee zou het bedrijf zich dan volledig op de goedkopere Lightyear 2 moeten kunnen richten. Die auto moet minder dan 40 duizend euro kosten en in 2025 op de markt komen.

In een reactie aan De Telegraaf geeft Lightyear aan nog geen uitspraken te kunnen doen over de continuïteit van het bedrijf. Veel grote investeerders en de staat investeerden miljoenen in Lightyear. Ook zonne-autoconcurrent Sono verkeert in moeilijkheden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Lightyear vraagt faillissement aan voor de ‘O’ | Automotive Online

Lightyear vraagt faillissement aan voor de ‘O’

Lightyear • Of de rest van het bedrijf kan worden voortgezet is onbekend.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De Lightyear 0. (Foto: Lightyear)

Lightyear stopt met de productie van zijn eerste dure model en laat een bedrijfsonderdeel dat daarvoor verantwoordelijk is failliet gaan. Dat meldt Lightyear.

De onderneming uit Helmond doet dat nadat er veel interesse was voor het veel goedkopere massamodel dat het over enkele jaren wil gaan maken. Daarvan zijn al 21 duizend exemplaren besteld door leasebedrijven en autodeelbedrijven. Daarnaast tekenden al meer dan 40 duizend consumenten in op een lijst om hun interesse in die auto kenbaar te maken.

De Lightyear 0, die eerder te boek stond als Lightyear One, ging eind november in productie in een fabriek in Finland. In eerste instantie ging het om een auto per week, maar dat zou moeten worden opgevoerd in de loop van dit jaar.

De 0 kan volgens Lightyear meer dan 800 kilometer rijden op een volle accu, waarbij de zonnepanelen op het dak voor extra lading kunnen zorgen. Oorspronkelijk kostte de auto zo’n 120 duizend euro, maar dat liep onder meer door dure onderdelen op tot 250 duizend euro.

Topman Lex Hoefsloot zegt dat Lightyear momenteel probeert een aantal nieuwe investeringen af te ronden. Daarmee zou het bedrijf zich dan volledig op de goedkopere Lightyear 2 moeten kunnen richten. Die auto moet minder dan 40 duizend euro kosten en in 2025 op de markt komen.

In een reactie aan De Telegraaf geeft Lightyear aan nog geen uitspraken te kunnen doen over de continuïteit van het bedrijf. Veel grote investeerders en de staat investeerden miljoenen in Lightyear. Ook zonne-autoconcurrent Sono verkeert in moeilijkheden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.