Lightyear vraagt faillissement aan voor de ‘O’
Lightyear stopt met de productie van zijn eerste dure model en laat een bedrijfsonderdeel dat daarvoor verantwoordelijk is failliet gaan. Dat meldt Lightyear.
De onderneming uit Helmond doet dat nadat er veel interesse was voor het veel goedkopere massamodel dat het over enkele jaren wil gaan maken. Daarvan zijn al 21 duizend exemplaren besteld door leasebedrijven en autodeelbedrijven. Daarnaast tekenden al meer dan 40 duizend consumenten in op een lijst om hun interesse in die auto kenbaar te maken.
De Lightyear 0, die eerder te boek stond als Lightyear One, ging eind november in productie in een fabriek in Finland. In eerste instantie ging het om een auto per week, maar dat zou moeten worden opgevoerd in de loop van dit jaar.
De 0 kan volgens Lightyear meer dan 800 kilometer rijden op een volle accu, waarbij de zonnepanelen op het dak voor extra lading kunnen zorgen. Oorspronkelijk kostte de auto zo’n 120 duizend euro, maar dat liep onder meer door dure onderdelen op tot 250 duizend euro.
Topman Lex Hoefsloot zegt dat Lightyear momenteel probeert een aantal nieuwe investeringen af te ronden. Daarmee zou het bedrijf zich dan volledig op de goedkopere Lightyear 2 moeten kunnen richten. Die auto moet minder dan 40 duizend euro kosten en in 2025 op de markt komen.
In een reactie aan De Telegraaf geeft Lightyear aan nog geen uitspraken te kunnen doen over de continuïteit van het bedrijf. Veel grote investeerders en de staat investeerden miljoenen in Lightyear. Ook zonne-autoconcurrent Sono verkeert in moeilijkheden.