Lightyear haalt ruim 10 miljoen euro op voor ontwikkelen zonnesystemen

Lightyear • Het Zwitserse Zero Point Holding B.V. is een van Lightyear’s grootste investeerders.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Lightyear 0. (Foto: Lightyear)

Lightyear heeft ruim 10 miljoen euro aan nieuwe financiering opgehaald. Dat geld wil de voormalige zonneautofabrikant gebruiken om zijn team van experts en technici uit te breiden, met wie de onderneming nu zonnesystemen voor voertuigen ontwikkelt. De nieuwe financieringsronde is de grootste sindsdien, aldus het bedrijf.

Afgeslankte vorm

Lightyear staakte begin 2023 de productie van zijn eerste zonneauto. Kort daarna ging het bedrijf failliet. In april van dat jaar werd bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakte. Lightyear meldde daarop zich voorlopig niet langer te richten op de productie van zonneauto’s, maar op het maken van zonnepanelen voor elektrische voertuigen. Het Zwitserse Zero Point Holding B.V. is een van Lightyears grootste investeerders.

Zonneauto

In oktober vorig jaar werd duidelijk dat Lightyear zijn droom om een zonneauto te bouwen definitief in de ijskast had geplaatst. Uiteindelijk werd begin deze maand de enige rijdende zonneauto van het failliete Lightyear aangeboden via een veilingsite. Daarnaast vertrok begin dit jaar oprichter Lex Hoefsloot uit het bestuur van het bedrijf. Dat was vlak nadat Lightyear in december vorig jaar een Nederlandse en een Zuid-Koreaanse investeerder voor de ontwikkeling van zonnefolies vond. Die folies kunnen door andere fabrikanten op EV’s gebruikt worden.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een analyse op Automotive Online. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Lightyear haalt ruim 10 miljoen euro op voor ontwikkelen zonnesystemen | Automotive Online

Lightyear haalt ruim 10 miljoen euro op voor ontwikkelen zonnesystemen

Lightyear • Het Zwitserse Zero Point Holding B.V. is een van Lightyear’s grootste investeerders.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De Lightyear 0. (Foto: Lightyear)

Lightyear heeft ruim 10 miljoen euro aan nieuwe financiering opgehaald. Dat geld wil de voormalige zonneautofabrikant gebruiken om zijn team van experts en technici uit te breiden, met wie de onderneming nu zonnesystemen voor voertuigen ontwikkelt. De nieuwe financieringsronde is de grootste sindsdien, aldus het bedrijf.

Afgeslankte vorm

Lightyear staakte begin 2023 de productie van zijn eerste zonneauto. Kort daarna ging het bedrijf failliet. In april van dat jaar werd bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakte. Lightyear meldde daarop zich voorlopig niet langer te richten op de productie van zonneauto’s, maar op het maken van zonnepanelen voor elektrische voertuigen. Het Zwitserse Zero Point Holding B.V. is een van Lightyears grootste investeerders.

Zonneauto

In oktober vorig jaar werd duidelijk dat Lightyear zijn droom om een zonneauto te bouwen definitief in de ijskast had geplaatst. Uiteindelijk werd begin deze maand de enige rijdende zonneauto van het failliete Lightyear aangeboden via een veilingsite. Daarnaast vertrok begin dit jaar oprichter Lex Hoefsloot uit het bestuur van het bedrijf. Dat was vlak nadat Lightyear in december vorig jaar een Nederlandse en een Zuid-Koreaanse investeerder voor de ontwikkeling van zonnefolies vond. Die folies kunnen door andere fabrikanten op EV’s gebruikt worden.

Een combinatie van overmoed, te weinig kennis van de auto-industrie en weinig imposante of zelfs gebrekkige technische innovaties hebben Lightyear de das omgedaan. Dat concludeert voormalig VDL Nedcar-engineer, consultant en technisch journalist Peter Paul Keizer in een analyse op Automotive Online. “De automotive is geen business voor beginners of dromers”.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.