ACC plant derde fabriek voor accucellen in Italië

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Fiat fabriek voor automotoren in Termoli wordt omgebouwd voor productie van accucellen (foto: Stellantis)

Automotive Cells Company (ACC) gaat een derde fabriek voor autobatterijen bouwen in het Italiaanse Termoli. Dat meldt Stellantis, dat samen met Total Energies en Mercedes-Benz aandeelhouder is in ACC. De drie partijen hebben een gelijk aandeel.

De drie tot nog toe geplande fabrieken komen in de drie ‘basislanden’ van Stellantis: Frankrijk (Douvrin, PSA), Duitsland (Kaiserslautern, Opel) en Italië (FCA). De fabriek in Frankrijk opent het eerst, in 2023. De fabriek start met een jaarproductie van 8 gigawattuur (GWh) aan batterijcellen voor elektrische auto’s. De totale jaarproductiecapaciteit van ACC moet rond 2030 ten minste 120 GWh bedragen.

Bij de transformatie van de vroegere Fiat-fabriek tot batterijfabriek wordt ACC gesteund door het Italiaanse ministerie van Economische Ontwikkeling, meldt Stellantis.

De productie van accucellen is op dit moment vooral nog een Aziatische aangelegenheid. Sinds enkele jaren wordt er hard gewerkt aan het opzetten van een eigen Europese industrie, onder meer door Northvolt

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ACC plant derde fabriek voor accucellen in Italië | Automotive Online

ACC plant derde fabriek voor accucellen in Italië

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De Fiat fabriek voor automotoren in Termoli wordt omgebouwd voor productie van accucellen (foto: Stellantis)

Automotive Cells Company (ACC) gaat een derde fabriek voor autobatterijen bouwen in het Italiaanse Termoli. Dat meldt Stellantis, dat samen met Total Energies en Mercedes-Benz aandeelhouder is in ACC. De drie partijen hebben een gelijk aandeel.

De drie tot nog toe geplande fabrieken komen in de drie ‘basislanden’ van Stellantis: Frankrijk (Douvrin, PSA), Duitsland (Kaiserslautern, Opel) en Italië (FCA). De fabriek in Frankrijk opent het eerst, in 2023. De fabriek start met een jaarproductie van 8 gigawattuur (GWh) aan batterijcellen voor elektrische auto’s. De totale jaarproductiecapaciteit van ACC moet rond 2030 ten minste 120 GWh bedragen.

Bij de transformatie van de vroegere Fiat-fabriek tot batterijfabriek wordt ACC gesteund door het Italiaanse ministerie van Economische Ontwikkeling, meldt Stellantis.

De productie van accucellen is op dit moment vooral nog een Aziatische aangelegenheid. Sinds enkele jaren wordt er hard gewerkt aan het opzetten van een eigen Europese industrie, onder meer door Northvolt

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.