Waterstof = discussiestof

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Ad van der Meer

    Met de Tesla Model S hoeft “slechts” 2 keer op weg naar München geladen te worden. Met een waterstofauto hoeft trouwens ook maar 1 keer getankt te worden.
    In dit artikel, en vele andere, word de productie van waterstof gemakshalve over geslagen terwijl dit juist het probleem is. Zo als de techniek er nu bij staat zijn er twee methoden om waterstof met voldoende volumen te maken. Met aardgas of methaan en stoom kan waterstof gemaakt worden. Dit proces heeft een ernstig groot bijproduct: co2. Een deel van deze co2 kan in processen in de petrochemie gebruikt worden, maar niet als waterstof in enig groot volume geproduceerd word. Nu is co2, o.a., juist een gas dat we proberen uit te bannen.
    De andere methode is elektrolyse. Eenvoudig gezegd kan met water en elektriciteit waterstof gemaakt worden. Het klinkt aanlokkelijk, maar dat is slechts oppervlakkig. De in het artikel besproken Hyundai ix35 FC gebruikt op deze wijze twee keer (!!) meer elektriciteit dan een vergelijkbaar grote en zware Toyota RAV4 EV.
    Het enigste voordeel van waterstofauto’s is tankgemak. Dit gemak kost echter vervuiling of enorme energieverspilling.
    Vanzelfsprekend staan Shell en Linde klaar om ons waterstof te verkopen. Zij willen graag onze olieverslaving uitwisselen met een waterstofverslaving. Elektriciteit kunnen we zelf opwekken. Zelf waterstof produceren, opslaan en met 700 (!) bar tanken in de garage is een ietsje moeilijker.
    Daimler zet maar al te graag op waterstof, omdat op deze wijze de productie van auto’s met alternatieve aandrijflijnen uitgesteld kan worden en de cash cow, de verbrandingsmotor, nog wat langer uitgemolken kan worden.

Waterstof = discussiestof | Automotive Online

Waterstof = discussiestof

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Ad van der Meer

    Met de Tesla Model S hoeft “slechts” 2 keer op weg naar München geladen te worden. Met een waterstofauto hoeft trouwens ook maar 1 keer getankt te worden.
    In dit artikel, en vele andere, word de productie van waterstof gemakshalve over geslagen terwijl dit juist het probleem is. Zo als de techniek er nu bij staat zijn er twee methoden om waterstof met voldoende volumen te maken. Met aardgas of methaan en stoom kan waterstof gemaakt worden. Dit proces heeft een ernstig groot bijproduct: co2. Een deel van deze co2 kan in processen in de petrochemie gebruikt worden, maar niet als waterstof in enig groot volume geproduceerd word. Nu is co2, o.a., juist een gas dat we proberen uit te bannen.
    De andere methode is elektrolyse. Eenvoudig gezegd kan met water en elektriciteit waterstof gemaakt worden. Het klinkt aanlokkelijk, maar dat is slechts oppervlakkig. De in het artikel besproken Hyundai ix35 FC gebruikt op deze wijze twee keer (!!) meer elektriciteit dan een vergelijkbaar grote en zware Toyota RAV4 EV.
    Het enigste voordeel van waterstofauto’s is tankgemak. Dit gemak kost echter vervuiling of enorme energieverspilling.
    Vanzelfsprekend staan Shell en Linde klaar om ons waterstof te verkopen. Zij willen graag onze olieverslaving uitwisselen met een waterstofverslaving. Elektriciteit kunnen we zelf opwekken. Zelf waterstof produceren, opslaan en met 700 (!) bar tanken in de garage is een ietsje moeilijker.
    Daimler zet maar al te graag op waterstof, omdat op deze wijze de productie van auto’s met alternatieve aandrijflijnen uitgesteld kan worden en de cash cow, de verbrandingsmotor, nog wat langer uitgemolken kan worden.