Leaseplan noteert fors hogere winst in tweede kwartaal

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Leaseplan maakte wederom een forse winst. (Foto: Leaseplan)

Leaseplan heeft over Q2 van 2022 een nettowinst geboekt van 324 miljoen euro. Dit is een stijging van 85,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft het bedrijf bekend gemaakt middels een persbericht. De omzet kwam uit op 2,6 miljard euro, 7,1 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Een groot deel van de winst valt toe te schrijven aan de schaarste op de occasionmarkt. Hoewel er minder einde-contractauto’s werden verkocht (56 duizend stuks, 23% minder dan in Q2-2021), realiseerde het bedrijf een winst van 188 miljoen euro uit de zogenoemde PLDV and End of Contract Fees, waarvan 157 miljoen aan de profit on disposal vehicles (remarketing van ex-leaseauto’s).

Ook de groeiende vlootomvang (naar 1,9 miljoen auto’s, +7,5%) droeg bij aan de winststijging. Over het eerste halfjaar van 2022 ligt het nettoresultaat met 684 miljoen euro zo’n 93 procent hoger dan vorig jaar. De omzet bedroeg ruim 5 miljard euro (+5,5%).

Sterke groei

Ceo Tex Gunning: “De uitstekende Q2-prestaties van Leaseplan tonen de sterke groeimogelijkheden in de mobiliteitsmarkt.  Het wereldwijde streven om de uitstoot te verminderen bleef ook de groei ondersteunen, waarbij 26 procent van de Leaseplan-leveringen een EV was.”

In juni werd bekend dat Leaseplan USA samengaat met Wheels Donlen. Hierover zegt Gunning: “Met zijn grotere schaal en investeringskracht, zal het nieuwe bedrijf in poleposition verkeren om te gedijen in de unieke dynamiek van de Amerikaanse markt en de toekomst van mobiliteit voor Amerikaanse chauffeurs te versnellen.”

Leaseplan is overgenomen door ALD Automotive, dat vorige week zijn kwartaalcijfers presenteerde.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Leaseplan noteert fors hogere winst in tweede kwartaal | Automotive Online

Leaseplan noteert fors hogere winst in tweede kwartaal

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Leaseplan maakte wederom een forse winst. (Foto: Leaseplan)

Leaseplan heeft over Q2 van 2022 een nettowinst geboekt van 324 miljoen euro. Dit is een stijging van 85,7 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft het bedrijf bekend gemaakt middels een persbericht. De omzet kwam uit op 2,6 miljard euro, 7,1 procent meer dan in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Een groot deel van de winst valt toe te schrijven aan de schaarste op de occasionmarkt. Hoewel er minder einde-contractauto’s werden verkocht (56 duizend stuks, 23% minder dan in Q2-2021), realiseerde het bedrijf een winst van 188 miljoen euro uit de zogenoemde PLDV and End of Contract Fees, waarvan 157 miljoen aan de profit on disposal vehicles (remarketing van ex-leaseauto’s).

Ook de groeiende vlootomvang (naar 1,9 miljoen auto’s, +7,5%) droeg bij aan de winststijging. Over het eerste halfjaar van 2022 ligt het nettoresultaat met 684 miljoen euro zo’n 93 procent hoger dan vorig jaar. De omzet bedroeg ruim 5 miljard euro (+5,5%).

Sterke groei

Ceo Tex Gunning: “De uitstekende Q2-prestaties van Leaseplan tonen de sterke groeimogelijkheden in de mobiliteitsmarkt.  Het wereldwijde streven om de uitstoot te verminderen bleef ook de groei ondersteunen, waarbij 26 procent van de Leaseplan-leveringen een EV was.”

In juni werd bekend dat Leaseplan USA samengaat met Wheels Donlen. Hierover zegt Gunning: “Met zijn grotere schaal en investeringskracht, zal het nieuwe bedrijf in poleposition verkeren om te gedijen in de unieke dynamiek van de Amerikaanse markt en de toekomst van mobiliteit voor Amerikaanse chauffeurs te versnellen.”

Leaseplan is overgenomen door ALD Automotive, dat vorige week zijn kwartaalcijfers presenteerde.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.