BMW en Ford krijgen nog dit jaar solid state-accu’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Ford en BMW kunnen eind dit jaar gaan testen met solid state accu's (foto: Solid Power)

BMW en Ford krijgen nog dit jaar de beschikking over solid state accu’s voor hun elektrische auto’s. Dit meldt het bedrijf Solar Power, dat de accu’s gaat leveren. De twee autofabrikanten namen in mei vorig jaar een aandeel van 130 miljoen dollar in het Amerikaanse bedrijf. 

Grote belofte

De belofte van solid state batterijen voor EV’s is groot. Dergelijke accu’s gebruiken geen elektrolyt in vloeibare of gelvorm, maar zijn massief. Ze kunnen twee tot drie keer meer energie vasthouden dan de nu gebruikelijke lithium ion-accu’s. Dat levert gewichtsbesparing op, bij een grotere actieradius. 

Solid Power heeft de pilot productielijn voor de accu’s in het Amerikaanse Colorado gereed. In de loop van dit jaar kan deze productielijn 300 accucellen per week produceren. Dat is genoeg voor testdoeleinden. Het is de bedoeling dat de productie op termijn flink wordt opgeschaald.  

BMW en Ford zijn niet de enige autofabrikanten met belangstelling voor solid state accu’s. Onder meer Mercedes en Stellantis investeren in de ontwikkeling van deze autobatterij. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

BMW en Ford krijgen nog dit jaar solid state-accu’s | Automotive Online

BMW en Ford krijgen nog dit jaar solid state-accu’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Ford en BMW kunnen eind dit jaar gaan testen met solid state accu's (foto: Solid Power)

BMW en Ford krijgen nog dit jaar de beschikking over solid state accu’s voor hun elektrische auto’s. Dit meldt het bedrijf Solar Power, dat de accu’s gaat leveren. De twee autofabrikanten namen in mei vorig jaar een aandeel van 130 miljoen dollar in het Amerikaanse bedrijf. 

Grote belofte

De belofte van solid state batterijen voor EV’s is groot. Dergelijke accu’s gebruiken geen elektrolyt in vloeibare of gelvorm, maar zijn massief. Ze kunnen twee tot drie keer meer energie vasthouden dan de nu gebruikelijke lithium ion-accu’s. Dat levert gewichtsbesparing op, bij een grotere actieradius. 

Solid Power heeft de pilot productielijn voor de accu’s in het Amerikaanse Colorado gereed. In de loop van dit jaar kan deze productielijn 300 accucellen per week produceren. Dat is genoeg voor testdoeleinden. Het is de bedoeling dat de productie op termijn flink wordt opgeschaald.  

BMW en Ford zijn niet de enige autofabrikanten met belangstelling voor solid state accu’s. Onder meer Mercedes en Stellantis investeren in de ontwikkeling van deze autobatterij. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.