Schoonhovens blik | Strijd in ruitherstel nog niet gestreden
In tijden van crisis is het goed om niet bij de pakken neer te zitten en hoop te houden op betere tijden. Best lastig omdat dealers en (ruit)schadeherstellers voor herstelwerk sterk afhankelijk zijn van weers- en verkeersomstandigheden, gereden kilometers, soort verzekeringsdekking en de wijze van afhandeling.
Als alle seinen weer op groen staan, zal de schadestroom ook weer op gang komen en dat hebben ze bij de marktleider in ruitschadeherstel Carglass goed begrepen. Ik weet niet of het u is opgevallen, maar de glasgigant is na een periode van betrekkelijke rust weer prominent aanwezig op tv met gelikte spots waarin de service, het gemak, veiligheid en reparatiekwaliteit de boventoon voeren.
De andere labels van Belron: Autotaalglas en Glasgarage komen er bekaaid af
Anticyclisch in media investeren is een slimme zet en vergt wel de nodige euro’s, maar daaraan is bij Carglass zelf, moeder Belron of grootmoeder D’Ieteren geen gebrek. Als de concurrentie de hand op de knip houdt vanwege de slechte marktsituatie en gaat besparen op media-uitingen, gaan de kapitaalkrachtigen juist investeren omdat zij dan bijna het alleenrecht in de mind van de klant verwerven. De andere labels van Belron, Autotaalglas en Glasgarage, komen er maar bekaaid van af, want van hen zie of hoor ik nauwelijks promotie, maar dat kan aan mij liggen: als ik de radio al aan heb, is het meestal Arrow Classic Rock.
Dealerglass
De sterke positie van één partij op een markt nodigt andere partijen ook weer uit om actief te worden en op de markt voor ruitschadehersteldiensten zijn het nu de dealers die aan de boom schudden. Het nieuwe franchiseconcept Dealerglass moet een flinke hap uit de ruitschadehersteltaart gaan nemen, omdat de initiatiefnemers het marktaandeel van de dealer willen laten groeien van ± 6% naar 20%. Dealerglass lijkt de ultieme poging om dat stuk van de markt weer te gaan heroveren, nadat dealers dit in het verleden hebben veronachtzaamd en het werk liever uitbesteedden, dan er zelf in te investeren.
Bij ruitherstel komt meer kijken dan een ruitje plakken
Let wel, bij ruitherstel komt meer kijken dan een ruitje plakken of een sterretje harsen, want de grootzakelijke opdrachtgevers eisen gemak qua planning, transparante dossiers, digitale afhandeling en 24/7 service en dat vergt organisatie en drive, wat bij veel dealers onvoldoende aanwezig was.Bekijk hier de Automotive Livestream met als gast Bart Janssen, initiator van Dealerglass.
De Verenigde Opel Dealers Nederland, destijds onder de bezielende leiding van wijlen Jaap Timmer, was de eerste partij die sturing van ruitschaden weer op de agenda van de dealers zette en hun inspanningen leidden tot een redelijk succesvol initiatief dat gevolgd werd door meer merken. De sturingsafspraken met grootzakelijke opdrachtgevers kwamen tot stand dankzij een dienstenpakket dat kon wedijveren met de specialisten, pakketprijzen van ruitvervangingen én een digitaal platform om ruitschaden te claimen: ClaimIT. Dit was wel in een tijd dat er meer partijen aandacht gingen schenken aan ruitreparatie- en vervanging, want naast de ketens met hun eigen ruitconcepten, meldde ook Kwik-Fit zich aan het front en tot dan toe ongebonden herstellers zochten aansluiting bij initiatieven als Autoglaz, Glasconnect en later 123Ruit.
Serieus
Dealerglass gaat verder waar de individuele concepten van de merken ophouden en men bundelt de krachten door een merkoverstijgend totaalconcept aan te bieden en met een beoogd aantal van 1.700 franchisenemers is het een partij om serieus rekening te houden. Ik denk dat ik eerder meer dan minder Carglass commercials ga zien, want deze strijd is nog niet gestreden.
Ik wens u veel (ruit)schade toe.
Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy