Corona-lockdown: Aan de bal blijven met de deuren dicht

Coronavirus • Dealers kijken naar mogelijkheden die er nog zijn om te ondernemen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De showrooms blijven dicht tot 19 januari. (Foto: Shutterstock)

Het sluiten van de showrooms tot 19 januari voert de druk op binnen dealerbedrijven, universele autobedrijven en groothandel. Het allereerste dat Marco van Beek, eigenaar van Autobedrijf Marco van Beek, deed na de afkondiging van de harde lockdown, was communiceren wat er nog wel kon. “We brachten gelijk naar buiten dat de werkplaats nog wel open is. Nu zijn wij online vrij actief, waardoor die boodschap snel bij onze klanten is beland.” Marco van Beek was tijdens de eerste coronagolf te gast in de Automotive Livestream.

Hoewel Van Beek nu al tevreden is over het afgelopen jaar, gaat hij de verkopen in de laatste weken wel missen. “Wij hebben traditiegetrouw de drukste weken aan het einde van het jaar; december levert ons een winst van 11 tot 12 procent op. Om hoeveel auto’s het daarbij precies gaat, weet ik niet omdat ik nooit naar aantallen kijk. Die verkoop lopen we nu mis.” Tijdens de eerste lockdown werd de schade in de occasionverkoop vrij snel daarna weer goedgemaakt, met recordverkopen in de zomer tot gevolg. Of dat nu weer gaat gebeuren, durft Van Beek niet te zeggen. “Het enige wat wij kunnen doen is zorgen dat we aan de bal blijven. Zodat we er staan als de koek straks weer verdeeld wordt.”Er moeten aan het eind van het jaar naar verwachting nog ongeveer 25 duizend nieuwe auto’s worden afgeleverd.

Dat “aan de bal blijven” doet Van Beek onder andere door waar mogelijk klanten te bezoeken. Hoewel hij de maatregelen begrijpt, plaatst hij ook een kanttekening. “In onze showroom moest je al aardig wat moeite doen om dichtbij de klant komen. Maar ik begrijp dat dat bij een kleinere dealer tot problemen kan leiden. Nu moeten we gewoon dealen met de situatie.”

Vliegende verkoop

Jan Bloemhof, dga van Autogroothandel Bloemhof & Pleiter, noemt de impact van de maatregelen groot. “Sowieso heeft het coronavirus impact op het afgelopen jaar en dat zie je terug in de occasionvoorraad: die is gehalveerd.” Toch ziet hij veel creativiteit bij autobedrijven om met de huidige situatie om te gaan. “Wij hebben klanten die hun auto’s gewoon op een plein hebben staan. Verkoop in de buitenlucht zou geen probleem moeten zijn.”

Vergelijken met andere jaren is lastig, stelt Bloemhof. “Ruim voor de feestdagen was de druk er bij ons meestal wel af. Of wij veel occasions verkochten had voornamelijk te maken met de maatregelen die Den Haag had gepland voor het nieuwe jaar en het aanbod. Als er veel aanbod is, dan verkopen wij ook meer occasions. De voorraad is nu juist kleiner én er is een lockdown van kracht. Hierdoor denk ik wel dat de verkoop na 19 januari gaat vliegen, omdat mensen op dit moment hun geld niet kwijt kunnen.” Groothandelaar Jan Bloemhof was ook na de eerste coronagolf positief gestemd, zo bleek in de Automotive Livestream.

Opschonen

“Verre van ideaal”, noemt Frank Arendsen, managing director van de Harrie Arendsen Groep, de sluiting van de showrooms. Zijn bedrijf heeft vestigingen in Doetinchem, Hengelo, Zevenaar, Ruurlo en Almelo. “De auto aan huis afleveren kan gelukkig nog wel, maar de sleuteloverhandiging zal toch echt op afspraak moeten gebeuren in de showroom. We zijn nu aan het brainstormen welke mogelijkheden wij de komende weken nog meer kunnen inzetten om onze klanten van dienst te zijn. Hierbij zetten wij vooral in op de online mogelijkheden die wij al bieden.”

Ook bij Arendsen is het normaal gesproken druk aan het eind van het jaar, vertelt hij. “Als de mensen vrij zijn dan merken we dat wel in de showroom. Normaliter verkopen wij verdeeld over de vestigingen 60 tot 70 occasions tijdens de kerstvakantie. Die verkopen aan consumenten mis je nu, en ik denk niet dat we die verkopen na de lockdown alsnog zullen realiseren. De werkplaats is gelukkig wel open, waardoor de aftersales doorgaan. En ik betwijfel dat mensen minder gaan rijden, omdat zij het thuiszitten ook beu worden.”

Wat de komende periode voor impact gaat hebben, vindt hij moeilijk te voorspellen. “Deze periode biedt ons de mogelijkheid om toe te komen aan het opschonen van ons crm-systeem en na te denken over de toekomst. Wellicht zetten we onze salesmedewerkers in voor de haal en brengservice van auto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Corona-lockdown: Aan de bal blijven met de deuren dicht | Automotive Online

Corona-lockdown: Aan de bal blijven met de deuren dicht

Coronavirus • Dealers kijken naar mogelijkheden die er nog zijn om te ondernemen.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De showrooms blijven dicht tot 19 januari. (Foto: Shutterstock)

Het sluiten van de showrooms tot 19 januari voert de druk op binnen dealerbedrijven, universele autobedrijven en groothandel. Het allereerste dat Marco van Beek, eigenaar van Autobedrijf Marco van Beek, deed na de afkondiging van de harde lockdown, was communiceren wat er nog wel kon. “We brachten gelijk naar buiten dat de werkplaats nog wel open is. Nu zijn wij online vrij actief, waardoor die boodschap snel bij onze klanten is beland.” Marco van Beek was tijdens de eerste coronagolf te gast in de Automotive Livestream.

Hoewel Van Beek nu al tevreden is over het afgelopen jaar, gaat hij de verkopen in de laatste weken wel missen. “Wij hebben traditiegetrouw de drukste weken aan het einde van het jaar; december levert ons een winst van 11 tot 12 procent op. Om hoeveel auto’s het daarbij precies gaat, weet ik niet omdat ik nooit naar aantallen kijk. Die verkoop lopen we nu mis.” Tijdens de eerste lockdown werd de schade in de occasionverkoop vrij snel daarna weer goedgemaakt, met recordverkopen in de zomer tot gevolg. Of dat nu weer gaat gebeuren, durft Van Beek niet te zeggen. “Het enige wat wij kunnen doen is zorgen dat we aan de bal blijven. Zodat we er staan als de koek straks weer verdeeld wordt.”Er moeten aan het eind van het jaar naar verwachting nog ongeveer 25 duizend nieuwe auto’s worden afgeleverd.

Dat “aan de bal blijven” doet Van Beek onder andere door waar mogelijk klanten te bezoeken. Hoewel hij de maatregelen begrijpt, plaatst hij ook een kanttekening. “In onze showroom moest je al aardig wat moeite doen om dichtbij de klant komen. Maar ik begrijp dat dat bij een kleinere dealer tot problemen kan leiden. Nu moeten we gewoon dealen met de situatie.”

Vliegende verkoop

Jan Bloemhof, dga van Autogroothandel Bloemhof & Pleiter, noemt de impact van de maatregelen groot. “Sowieso heeft het coronavirus impact op het afgelopen jaar en dat zie je terug in de occasionvoorraad: die is gehalveerd.” Toch ziet hij veel creativiteit bij autobedrijven om met de huidige situatie om te gaan. “Wij hebben klanten die hun auto’s gewoon op een plein hebben staan. Verkoop in de buitenlucht zou geen probleem moeten zijn.”

Vergelijken met andere jaren is lastig, stelt Bloemhof. “Ruim voor de feestdagen was de druk er bij ons meestal wel af. Of wij veel occasions verkochten had voornamelijk te maken met de maatregelen die Den Haag had gepland voor het nieuwe jaar en het aanbod. Als er veel aanbod is, dan verkopen wij ook meer occasions. De voorraad is nu juist kleiner én er is een lockdown van kracht. Hierdoor denk ik wel dat de verkoop na 19 januari gaat vliegen, omdat mensen op dit moment hun geld niet kwijt kunnen.” Groothandelaar Jan Bloemhof was ook na de eerste coronagolf positief gestemd, zo bleek in de Automotive Livestream.

Opschonen

“Verre van ideaal”, noemt Frank Arendsen, managing director van de Harrie Arendsen Groep, de sluiting van de showrooms. Zijn bedrijf heeft vestigingen in Doetinchem, Hengelo, Zevenaar, Ruurlo en Almelo. “De auto aan huis afleveren kan gelukkig nog wel, maar de sleuteloverhandiging zal toch echt op afspraak moeten gebeuren in de showroom. We zijn nu aan het brainstormen welke mogelijkheden wij de komende weken nog meer kunnen inzetten om onze klanten van dienst te zijn. Hierbij zetten wij vooral in op de online mogelijkheden die wij al bieden.”

Ook bij Arendsen is het normaal gesproken druk aan het eind van het jaar, vertelt hij. “Als de mensen vrij zijn dan merken we dat wel in de showroom. Normaliter verkopen wij verdeeld over de vestigingen 60 tot 70 occasions tijdens de kerstvakantie. Die verkopen aan consumenten mis je nu, en ik denk niet dat we die verkopen na de lockdown alsnog zullen realiseren. De werkplaats is gelukkig wel open, waardoor de aftersales doorgaan. En ik betwijfel dat mensen minder gaan rijden, omdat zij het thuiszitten ook beu worden.”

Wat de komende periode voor impact gaat hebben, vindt hij moeilijk te voorspellen. “Deze periode biedt ons de mogelijkheid om toe te komen aan het opschonen van ons crm-systeem en na te denken over de toekomst. Wellicht zetten we onze salesmedewerkers in voor de haal en brengservice van auto’s.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.