Dealerrendement op laagste niveau sinds 2014

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Het dealerrendement daalt nog steeds fors (foto: Shutterstock)

Het rendement van de gemiddelde autodealervestiging bedroeg over de eerste drie kwartalen van dit jaar 0,36 procent. Dat is het laagste niveau sinds 2014, zo blijkt uit de zojuist gepubliceerde Bovag Branchebarometer. In de eerste drie kwartalen van 2018 was de nettowinst nog 0,75 procent. De marge is in een jaar tijd dus meer dan gehalveerd. Ook uit de eindejaarsenquête van Automotive onder de dealers komt 2019 naar voren als een teleurstellend jaar.

Meer personeel, minder werk

De Nederlandse merkdealers hebben te kampen met oplopende voorraden, lagere omloopsnelheden, dalende autoverkopen en terugloop in facturabele uren per monteur. Tegelijkertijd nam het personeelsbestand toe. Dat wekt de indruk dat dealers hebben geacteerd naar te optimistische doelstellingen van importeurs voor 2019, constateert Bovag. Het aantal voltijdbanen per dealervestiging steeg in een jaar met ruim 8 procent, tot 17 fte. Op een gemiddelde omzet van bijna 9 miljoen euro bedroeg de nettowinst iets meer dan 32.500 euro.

Dalende nieuwverkoop

Het aantal verkochte nieuwe auto’s per dealervestiging nam met 15 af, tot 234. De omloopsnelheid van de nieuwe voorraad daalde van 7,0 naar 6,7 en het aantal stadagen steeg van 52 naar 55. Deze cijfers weerspiegelen volgens Bovag de problemen rondom de invoering van WLTP, waarbij de ‘juiste’ modellen onvoldoende beschikbaar waren en importeurs de ‘verkeerde’ auto’s juist geforceerd in de markt probeerden te zetten.

Het variabele deel van de marge per auto werd daardoor wel belangrijker, aangezien de bonus per verkochte nieuwe auto met bijna 13 procent steeg tot 1.325 euro. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, benadrukt dat dealers momenteel van alle kanten onder druk staan: “De relatief onzuinige auto’s worden nu door fabrikanten en importeurs opgeruimd, zodat deze niet meetellen in de strengere Europese CO2-doelen van 2020. De dealers moeten maar zien hoe ze die kwijtraken.”

Met meer focus op oudere bouwjaren en lagere prijsklassen was een volumedaling in occasions niet nodig geweest.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers

Occasions

Gemiddeld werden per dealervestiging in de eerste drie kwartalen 257 occasions verkocht en dat is ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. Volgens Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, laten dealers hier kansen onbenut. “Met meer focus op oudere bouwjaren en lagere prijsklassen was een volumedaling niet nodig geweest. De handel tussen particulieren onderling daalde in de eerste drie kwartalen van 2019 met bijna 11 procent. Daarvan trok het onafhankelijke kanaal een groot deel naar zich toe, terwijl dealers een daling in de occasionverkopen noteerden. Daar liggen nog genoeg kansen.”Automotive-columnist Arjen de Jong vroeg zich dit jaar ook al af waarom dealers van hun occasions geen margemakers maken.

De voorraad gebruikte auto’s bij dealers nam gemiddeld met bijna 9 procent toe en de waarde van die voorraad met 30 procent. Het aantal verkopers per vestiging steeg met ruim 5 procent, maar de verkoopaantallen per verkoper daalden met 9 procent.

 

De omzetstijging van 5 procent in de werkplaats is grotendeels het gevolg van prijsstijgingen. Net als Het aantal voltijd-monteurs is toegenomen met 5 procent, terwijl de prognose van gefactureerde uren voor heel 2019 op een absoluut dieptepunt van 1.220 uitkomt, meldt Bovag. De absorptieratio – oftewel de mate waarin aftersales de totale bedrijfskosten dekken – daalde van 74,6 naar 73,7 procent, het laagste niveau sinds 2015.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Dealerrendement op laagste niveau sinds 2014 | Automotive Online

Dealerrendement op laagste niveau sinds 2014

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Het dealerrendement daalt nog steeds fors (foto: Shutterstock)

Het rendement van de gemiddelde autodealervestiging bedroeg over de eerste drie kwartalen van dit jaar 0,36 procent. Dat is het laagste niveau sinds 2014, zo blijkt uit de zojuist gepubliceerde Bovag Branchebarometer. In de eerste drie kwartalen van 2018 was de nettowinst nog 0,75 procent. De marge is in een jaar tijd dus meer dan gehalveerd. Ook uit de eindejaarsenquête van Automotive onder de dealers komt 2019 naar voren als een teleurstellend jaar.

Meer personeel, minder werk

De Nederlandse merkdealers hebben te kampen met oplopende voorraden, lagere omloopsnelheden, dalende autoverkopen en terugloop in facturabele uren per monteur. Tegelijkertijd nam het personeelsbestand toe. Dat wekt de indruk dat dealers hebben geacteerd naar te optimistische doelstellingen van importeurs voor 2019, constateert Bovag. Het aantal voltijdbanen per dealervestiging steeg in een jaar met ruim 8 procent, tot 17 fte. Op een gemiddelde omzet van bijna 9 miljoen euro bedroeg de nettowinst iets meer dan 32.500 euro.

Dalende nieuwverkoop

Het aantal verkochte nieuwe auto’s per dealervestiging nam met 15 af, tot 234. De omloopsnelheid van de nieuwe voorraad daalde van 7,0 naar 6,7 en het aantal stadagen steeg van 52 naar 55. Deze cijfers weerspiegelen volgens Bovag de problemen rondom de invoering van WLTP, waarbij de ‘juiste’ modellen onvoldoende beschikbaar waren en importeurs de ‘verkeerde’ auto’s juist geforceerd in de markt probeerden te zetten.

Het variabele deel van de marge per auto werd daardoor wel belangrijker, aangezien de bonus per verkochte nieuwe auto met bijna 13 procent steeg tot 1.325 euro. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, benadrukt dat dealers momenteel van alle kanten onder druk staan: “De relatief onzuinige auto’s worden nu door fabrikanten en importeurs opgeruimd, zodat deze niet meetellen in de strengere Europese CO2-doelen van 2020. De dealers moeten maar zien hoe ze die kwijtraken.”

Met meer focus op oudere bouwjaren en lagere prijsklassen was een volumedaling in occasions niet nodig geweest.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers

Occasions

Gemiddeld werden per dealervestiging in de eerste drie kwartalen 257 occasions verkocht en dat is ruim 3 procent minder dan een jaar eerder. Volgens Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, laten dealers hier kansen onbenut. “Met meer focus op oudere bouwjaren en lagere prijsklassen was een volumedaling niet nodig geweest. De handel tussen particulieren onderling daalde in de eerste drie kwartalen van 2019 met bijna 11 procent. Daarvan trok het onafhankelijke kanaal een groot deel naar zich toe, terwijl dealers een daling in de occasionverkopen noteerden. Daar liggen nog genoeg kansen.”Automotive-columnist Arjen de Jong vroeg zich dit jaar ook al af waarom dealers van hun occasions geen margemakers maken.

De voorraad gebruikte auto’s bij dealers nam gemiddeld met bijna 9 procent toe en de waarde van die voorraad met 30 procent. Het aantal verkopers per vestiging steeg met ruim 5 procent, maar de verkoopaantallen per verkoper daalden met 9 procent.

 

De omzetstijging van 5 procent in de werkplaats is grotendeels het gevolg van prijsstijgingen. Net als Het aantal voltijd-monteurs is toegenomen met 5 procent, terwijl de prognose van gefactureerde uren voor heel 2019 op een absoluut dieptepunt van 1.220 uitkomt, meldt Bovag. De absorptieratio – oftewel de mate waarin aftersales de totale bedrijfskosten dekken – daalde van 74,6 naar 73,7 procent, het laagste niveau sinds 2015.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.