Eelco Hofman (57) zag door einde youngtimerregeling zijn omzet halveren

`afbraak, dat is het`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Eelco Hofman is al sinds zijn achttiende verliefd op Britse klassiekers. Na de mts ging hij naar de politieschool, waarna hij vanuit Driebergen een aantal jaren dienst deed in de befaamde politie-Porsches. “Twee dagen werken, twee dagen vrij: in die vrije tijd kon ik mooi sleutelen en onderdelen importeren.” Al snel importeerde hij complete auto’s. “Ik was ooit twee weken op vakantie in Florida, en toen kwam ik met drie auto’s terug”, lacht hij. De zaak groeide en trok fulltime zijn aandacht: in- en verkoop van oldtimers en youngtimers, plus onderhoud, reparatie en restauratie. “Sommige auto’s hebben we wel vier keer verkocht, aan steeds andere eigenaars.”

Boos op Bovag

Op het hoogtepunt bood Hofman Leek werk aan acht fulltimers. Totdat Den Haag in het najaar van 2012 een streep haalde door de mrb-vrijstelling voor youngtimers, terwijl een half jaar eerder nog was verzekerd dat de regeling zeker tot en met 2015 ongewijzigd zou blijven. Hofman is daar nog steeds boos over. Vooral op de Bovag. “Die heeft deze regeling nota bene zelf voorgesteld. En is met verkeerde cijfers in de hand met de overheid gaan praten. De werkelijke aantallen, en dus de opbrengsten voor de overheid, zijn veel kleiner dan de Bovag suggereerde. Zelfs de Fehac, de federatie van klassiekerclubs, heeft zich met verkeerde cijfers het bos in laten sturen. Dat heeft Fehac achteraf ook toegegeven. Maar toen was het kwaad al geschied.” De gevolgen waren groot. Hofman: “Van de ongeveer tweeduizend bedrijven die in Nederland young- en oldtimers deden, is ongeveer de helft omgevallen of andere dingen gaan doen. De Nederlandse overheid heeft met één maatregel een hele sector de nek omgedraaid: ook gasinbouwers, plaatwerkers, spuiters, bekleders en poetsers zijn de dupe. Goede youngtimers zijn het land uit gevlogen, vooral naar Duitsland en België, waar de regels veel gunstiger zijn. Hoezo één Europa? En de exemplaren die nog in het land zijn, staan geschorst in een schuur. Het is pure afbraak. Terwijl ze wel miljoenen uitgeven om jongeren liefde voor techniek bij te brengen. Liefde voor techniek begint juist bij sleutelen: een brommertje op de stoep of een oud Golfje in de schuur!”

Proces

Ziet Hofman licht aan het eind van de tunnel? “Er loopt nog een proces van de Stichting Autobelangen tegen de onrechtmatigheid van de maatregel. Dat wordt gevoerd door professor Barkhuis, de topadvocaat die ook de plannen voor de langstudeerboete heeft getorpedeerd. Maar ja, ‘recht is gebogen krom’ zeggen ze wel, hè. Ik schat de kansen op 50/50.” Toch ligt Hofman er niet wakker van. “Je kunt beter een nacht goed slapen”, zegt hij nuchter. “Dan ben je de volgende dag weer helder. En zie je wellicht toch nét die ene kans.”

Hofman Leek

Eelco Hofman richtte zijn autobedrijf aan de Rodenburg in het Groningse Leek op in 1985, toen hij 28 was. In de topjaren verkocht hij jaarlijks vierhonderd klassiekers en zo’n zeshonderd youngtimers. Nu resten alleen de échte oldtimers. Die zijn weliswaar in waarde gestegen, maar verdwijnen voornamelijk als beleggingsobject naar het buitenland.

`afbraak, dat is het` | Automotive Online
Eelco Hofman (57) zag door einde youngtimerregeling zijn omzet halveren

`afbraak, dat is het`

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:

Eelco Hofman is al sinds zijn achttiende verliefd op Britse klassiekers. Na de mts ging hij naar de politieschool, waarna hij vanuit Driebergen een aantal jaren dienst deed in de befaamde politie-Porsches. “Twee dagen werken, twee dagen vrij: in die vrije tijd kon ik mooi sleutelen en onderdelen importeren.” Al snel importeerde hij complete auto’s. “Ik was ooit twee weken op vakantie in Florida, en toen kwam ik met drie auto’s terug”, lacht hij. De zaak groeide en trok fulltime zijn aandacht: in- en verkoop van oldtimers en youngtimers, plus onderhoud, reparatie en restauratie. “Sommige auto’s hebben we wel vier keer verkocht, aan steeds andere eigenaars.”

Boos op Bovag

Op het hoogtepunt bood Hofman Leek werk aan acht fulltimers. Totdat Den Haag in het najaar van 2012 een streep haalde door de mrb-vrijstelling voor youngtimers, terwijl een half jaar eerder nog was verzekerd dat de regeling zeker tot en met 2015 ongewijzigd zou blijven. Hofman is daar nog steeds boos over. Vooral op de Bovag. “Die heeft deze regeling nota bene zelf voorgesteld. En is met verkeerde cijfers in de hand met de overheid gaan praten. De werkelijke aantallen, en dus de opbrengsten voor de overheid, zijn veel kleiner dan de Bovag suggereerde. Zelfs de Fehac, de federatie van klassiekerclubs, heeft zich met verkeerde cijfers het bos in laten sturen. Dat heeft Fehac achteraf ook toegegeven. Maar toen was het kwaad al geschied.” De gevolgen waren groot. Hofman: “Van de ongeveer tweeduizend bedrijven die in Nederland young- en oldtimers deden, is ongeveer de helft omgevallen of andere dingen gaan doen. De Nederlandse overheid heeft met één maatregel een hele sector de nek omgedraaid: ook gasinbouwers, plaatwerkers, spuiters, bekleders en poetsers zijn de dupe. Goede youngtimers zijn het land uit gevlogen, vooral naar Duitsland en België, waar de regels veel gunstiger zijn. Hoezo één Europa? En de exemplaren die nog in het land zijn, staan geschorst in een schuur. Het is pure afbraak. Terwijl ze wel miljoenen uitgeven om jongeren liefde voor techniek bij te brengen. Liefde voor techniek begint juist bij sleutelen: een brommertje op de stoep of een oud Golfje in de schuur!”

Proces

Ziet Hofman licht aan het eind van de tunnel? “Er loopt nog een proces van de Stichting Autobelangen tegen de onrechtmatigheid van de maatregel. Dat wordt gevoerd door professor Barkhuis, de topadvocaat die ook de plannen voor de langstudeerboete heeft getorpedeerd. Maar ja, ‘recht is gebogen krom’ zeggen ze wel, hè. Ik schat de kansen op 50/50.” Toch ligt Hofman er niet wakker van. “Je kunt beter een nacht goed slapen”, zegt hij nuchter. “Dan ben je de volgende dag weer helder. En zie je wellicht toch nét die ene kans.”

Hofman Leek

Eelco Hofman richtte zijn autobedrijf aan de Rodenburg in het Groningse Leek op in 1985, toen hij 28 was. In de topjaren verkocht hij jaarlijks vierhonderd klassiekers en zo’n zeshonderd youngtimers. Nu resten alleen de échte oldtimers. Die zijn weliswaar in waarde gestegen, maar verdwijnen voornamelijk als beleggingsobject naar het buitenland.