Redactieblog | Weg met de zwakste schakel

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De zelfrijdende auto gaat het aantal verkeersdoden reduceren tot nul. Dat was een van de stellingen op het congres in Den Bosch. Dit jaar zijn er minder doden in het verkeer gevallen en er is subsidiegeld beschikbaar (400 duizend euro, ofwel 700 euro per verkeersdode) om het aantal doden en gewonden nog verder terug te dringen. Bij 90 procent van de dodelijke ongevallen is de mens nog altijd de zwakke schakel.

Vorige week bezocht ik het veiligheidscongres niet alleen omdat wij van Mobility Media er een sessie verzorgden, maar ook omdat de auto-industrie een grote rol speelt in het onderwerp verkeersveiligheid. Ook maakte ik deze week een cultureel tripje naar Brussel – privé wel te verstaan – en onderweg werd ik continu herinnerd aan een van de pijlers van het congres. Omdat er altijd file staat bij Antwerpen was aan mijn uitzicht vanaf de bijrijderstoel op ‘Go for zero’ geen ontkomen. Go for zero is de nieuwe campagne van de Belgische overheid om het aantal verkeersdoden te reduceren tot nul.

`Waar zou immers de elektrische auto zijn zonder incentives?`

En dat willen we in Nederland ook wel. Daarom was er tijdens het congres veel aandacht voor nieuwe technieken om het aantal dodelijke ongevallen terug te dringen. De congreszalen zaten gevuld met ambtenaren waaronder politieagenten, docenten, RDW- en CBR-medewerkers en gemeentepersoneel. Beleidmakend Nederland was dolenthousiast over de zelfrijdende auto. Bijna iedereen was het erover eens dat de vraag niet is óf de zelfrijdende auto er komt, maar wanneer en wat dat dan betekent voor onze infrastructuur. Google is bij het publiek nog altijd het meest bekende voorbeeld van een selfdriving car, maar ook Volvo en Bosch willen rond 2020 een zelfstandig opererend exemplaar op de weg hebben.

Om de autonoom rijdende auto een succes te maken investeert de branche miljarden. Maar we hebben ook beleidsmakers nodig om ook van deze innovatie een succes te maken. Waar zou immers de elektrische auto zijn zonder incentives? Mitsubishi had kunnen inpakken, Amsterdam zou het zonder Car2go moeten doen en opladen deden we alleen in het weekend.

`Mocht je iemand met een krant of een biertje achter het stuur zien zitten op de ring van Helmond, schrik niet, het is een pilot.`

Ook moeten er toelatingseisen worden vastgesteld voor deze auto’s, de rijopleidingen moet worden aangepast en er moeten risicokaders worden gesteld. Als het één op de 500 duizend keer mis gaat, is dat dan verantwoord? De autonoom rijdende auto biedt tal van voordelen: Zo kun je de krant lezen en toch die extra borrel pakken. Hoewel: nee drinken kan echt niet, klinkt het in Den Bosch. Want stel dat er wel moet worden ingegrepen? In Helmond gaat binnenkort een pilot van start met de zelfrijdende auto. Op het terrein van het de Automotive Campus zijn de eerste rondjes al gemaakt, maar echte rijervaring is alleen in de praktijk op te doen. Het gemeentebestuur heeft al een go gegeven voor een test op de openbare weg. Dus mocht je iemand met een krant of een biertje achter het stuur zien zitten op de ring van Helmond, schrik niet, het is een pilot.

Ik kijk uit naar de eerste selfie op de weg. Maar dan moet er wel wat haast gemaakt worden met het beleid. Dan weet de branche ook welke investeringen een kans van slagen hebben. Laat de vrijmibo van de ambtenaren vandaag maar een uurtje later beginnen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Redactieblog | Weg met de zwakste schakel | Automotive Online

Redactieblog | Weg met de zwakste schakel

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De zelfrijdende auto gaat het aantal verkeersdoden reduceren tot nul. Dat was een van de stellingen op het congres in Den Bosch. Dit jaar zijn er minder doden in het verkeer gevallen en er is subsidiegeld beschikbaar (400 duizend euro, ofwel 700 euro per verkeersdode) om het aantal doden en gewonden nog verder terug te dringen. Bij 90 procent van de dodelijke ongevallen is de mens nog altijd de zwakke schakel.

Vorige week bezocht ik het veiligheidscongres niet alleen omdat wij van Mobility Media er een sessie verzorgden, maar ook omdat de auto-industrie een grote rol speelt in het onderwerp verkeersveiligheid. Ook maakte ik deze week een cultureel tripje naar Brussel – privé wel te verstaan – en onderweg werd ik continu herinnerd aan een van de pijlers van het congres. Omdat er altijd file staat bij Antwerpen was aan mijn uitzicht vanaf de bijrijderstoel op ‘Go for zero’ geen ontkomen. Go for zero is de nieuwe campagne van de Belgische overheid om het aantal verkeersdoden te reduceren tot nul.

`Waar zou immers de elektrische auto zijn zonder incentives?`

En dat willen we in Nederland ook wel. Daarom was er tijdens het congres veel aandacht voor nieuwe technieken om het aantal dodelijke ongevallen terug te dringen. De congreszalen zaten gevuld met ambtenaren waaronder politieagenten, docenten, RDW- en CBR-medewerkers en gemeentepersoneel. Beleidmakend Nederland was dolenthousiast over de zelfrijdende auto. Bijna iedereen was het erover eens dat de vraag niet is óf de zelfrijdende auto er komt, maar wanneer en wat dat dan betekent voor onze infrastructuur. Google is bij het publiek nog altijd het meest bekende voorbeeld van een selfdriving car, maar ook Volvo en Bosch willen rond 2020 een zelfstandig opererend exemplaar op de weg hebben.

Om de autonoom rijdende auto een succes te maken investeert de branche miljarden. Maar we hebben ook beleidsmakers nodig om ook van deze innovatie een succes te maken. Waar zou immers de elektrische auto zijn zonder incentives? Mitsubishi had kunnen inpakken, Amsterdam zou het zonder Car2go moeten doen en opladen deden we alleen in het weekend.

`Mocht je iemand met een krant of een biertje achter het stuur zien zitten op de ring van Helmond, schrik niet, het is een pilot.`

Ook moeten er toelatingseisen worden vastgesteld voor deze auto’s, de rijopleidingen moet worden aangepast en er moeten risicokaders worden gesteld. Als het één op de 500 duizend keer mis gaat, is dat dan verantwoord? De autonoom rijdende auto biedt tal van voordelen: Zo kun je de krant lezen en toch die extra borrel pakken. Hoewel: nee drinken kan echt niet, klinkt het in Den Bosch. Want stel dat er wel moet worden ingegrepen? In Helmond gaat binnenkort een pilot van start met de zelfrijdende auto. Op het terrein van het de Automotive Campus zijn de eerste rondjes al gemaakt, maar echte rijervaring is alleen in de praktijk op te doen. Het gemeentebestuur heeft al een go gegeven voor een test op de openbare weg. Dus mocht je iemand met een krant of een biertje achter het stuur zien zitten op de ring van Helmond, schrik niet, het is een pilot.

Ik kijk uit naar de eerste selfie op de weg. Maar dan moet er wel wat haast gemaakt worden met het beleid. Dan weet de branche ook welke investeringen een kans van slagen hebben. Laat de vrijmibo van de ambtenaren vandaag maar een uurtje later beginnen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.