Redactieblog | Het valse slotakkoord van Frits

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Soms kun je jezelf als journalist wel voor je kop slaan. Omdat je juist in deze tijden van grote nieuwskomkommers (zoals bommen onder zelfrijdende auto’s, schade door hitsige reeën, gesignaleerde wolven en uitvindingen om je kind in het achterzitje niet te vergeten) ineens een écht nieuwsitem mist. 

Mij overkwam dat – naar gisteren bleek – een week geleden. Natuurlijk luister ik regelmatig naar de BNR Autoshow, maar afgelopen vrijdag (vorige week klinkt te ver weg – het doet nog steeds pijn) een keertje niet. Juist toen de huidige voorzitter van Focwa Schadeherstel, Frits Huffnagel, er een podium had gekregen om branchenorm Hiqure nog eens te pluggen. Zijn collega’s – Huffnagel heeft zelf ook een show op de zakenzender – waren vriendelijk, maar kritisch. Dat maakt dat iemand in alle gezelligheid wel eens even nét zijn mond voorbij praat.

Zo ook nu.

Frits had natuurlijk op zijn hoede moeten zijn: schadeherstellend Nederland kan zich nog goed herinneren hoe hun nieuwbakken voorzitter het niet lang na zijn aanstelling aan de stok kreeg met een van de grootste opdrachtgevers van zijn leden, Achmea. Ook de triomfantelijke introductie van de branchenorm Hiqure staat iedereen nog helder voor de geest. Het moest een succes worden, en toch gaat de norm dit jaar bij lange na de beoogde 800 aansluitingen (later teruggebracht naar 300) niet halen. Dat het niet de vereniging Focwa Schadeherstel is maar het Focwa Garantiefonds dat deze norm in eerste instantie heeft gecreëerd, is iedereen al vergeten. En in mei dit jaar barstte er nog een bommetje: diverse grote ketens hebben de Focwa verzocht om beter voor hun belangen op te komen.

`Hiqure gaat het beoogde aantal certificaten bij lange na niet halen.`

Frits ging tijdens de door mij gemiste show in op het feit dat hij zich niet herkiesbaar stelt als Focwa-voorzitter (ongelooflijk dat wij dat nieuws gisteren dan toch nog als eerste autobranche-medium konden melden – ik ben daar niet trots op), op de bekende fraudezaak (waarop hij adequaat reageerde door gelijk de brug te maken naar Hiqure) en op de nieuwe koers van Achmea.

En daar ging het mis.

Ik citeer enigszins vrij: “Verzekeraars zijn huiverig (voor de nieuwe norm, red). Seepers (sic) van Achmea gaat zelf aan de slag met iets nieuws, die weet niks van schadeherstel, dat is haar allemaal verteld.”

`Mevrouw Seepers weet niks van schadeherstel.`

Is Frits rancuneus? Probeert hij op de valreep nog een trap uit te delen, in de wetenschap dat als er sancties volgen, hij niet langer de voorzitter is van Focwa Schadeherstel en die dus aan hem voorbij zullen gaan? Het was het tweede nieuwsitem in diezelfde show dat ik heb gemist (`Focwa-voorzitter haalt opnieuw uit naar Achmea`). Balen. Maar ik weet zeker dat “mevrouw Seepers”, haar collega’s en de leden van de Focwa Schadeherstel het item niet hebben gemist. Frits laat zo weinig vrienden na in de schadebranche.

Het is tijd voor Frits om te gaan. En toch is hem niet alles aan te rekenen. Hij ging voor zijn leden door het vuur. Stond op de barricaden voor de branchenorm waarvan hij – terecht – in de veronderstelling was dat deze norm tot stand was gekomen in samenwerking met opdrachtgevers. Hij maakte echter ook een denkfout: hij dacht voorzitter te zijn geworden van een eensgezinde branchevereniging met individuele herstellers als leden die, als dat nodig is, de rijen sluiten om opdrachtgevers en ook eventueel het eigen hoofdkantoor niet in hun keuken te laten kijken.

Terwijl insiders allang wisten dat de opdrachtgevers de boodschappen doen en de koks op de vingers kijken tijdens het koken. En dat een groot deel van de achterban dus liever iemand ziet laveren dan op de barricaden staan. En juist dat laatste, daar is Frits goed in. Jammer van het valse slotakkoord bij BNR.”

De BNR Autoshow met Huffnagel is hier terug te luisteren (Huffnagel komt aan bod op 3:00 en 12:30).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Redactieblog | Het valse slotakkoord van Frits | Automotive Online

Redactieblog | Het valse slotakkoord van Frits

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Soms kun je jezelf als journalist wel voor je kop slaan. Omdat je juist in deze tijden van grote nieuwskomkommers (zoals bommen onder zelfrijdende auto’s, schade door hitsige reeën, gesignaleerde wolven en uitvindingen om je kind in het achterzitje niet te vergeten) ineens een écht nieuwsitem mist. 

Mij overkwam dat – naar gisteren bleek – een week geleden. Natuurlijk luister ik regelmatig naar de BNR Autoshow, maar afgelopen vrijdag (vorige week klinkt te ver weg – het doet nog steeds pijn) een keertje niet. Juist toen de huidige voorzitter van Focwa Schadeherstel, Frits Huffnagel, er een podium had gekregen om branchenorm Hiqure nog eens te pluggen. Zijn collega’s – Huffnagel heeft zelf ook een show op de zakenzender – waren vriendelijk, maar kritisch. Dat maakt dat iemand in alle gezelligheid wel eens even nét zijn mond voorbij praat.

Zo ook nu.

Frits had natuurlijk op zijn hoede moeten zijn: schadeherstellend Nederland kan zich nog goed herinneren hoe hun nieuwbakken voorzitter het niet lang na zijn aanstelling aan de stok kreeg met een van de grootste opdrachtgevers van zijn leden, Achmea. Ook de triomfantelijke introductie van de branchenorm Hiqure staat iedereen nog helder voor de geest. Het moest een succes worden, en toch gaat de norm dit jaar bij lange na de beoogde 800 aansluitingen (later teruggebracht naar 300) niet halen. Dat het niet de vereniging Focwa Schadeherstel is maar het Focwa Garantiefonds dat deze norm in eerste instantie heeft gecreëerd, is iedereen al vergeten. En in mei dit jaar barstte er nog een bommetje: diverse grote ketens hebben de Focwa verzocht om beter voor hun belangen op te komen.

`Hiqure gaat het beoogde aantal certificaten bij lange na niet halen.`

Frits ging tijdens de door mij gemiste show in op het feit dat hij zich niet herkiesbaar stelt als Focwa-voorzitter (ongelooflijk dat wij dat nieuws gisteren dan toch nog als eerste autobranche-medium konden melden – ik ben daar niet trots op), op de bekende fraudezaak (waarop hij adequaat reageerde door gelijk de brug te maken naar Hiqure) en op de nieuwe koers van Achmea.

En daar ging het mis.

Ik citeer enigszins vrij: “Verzekeraars zijn huiverig (voor de nieuwe norm, red). Seepers (sic) van Achmea gaat zelf aan de slag met iets nieuws, die weet niks van schadeherstel, dat is haar allemaal verteld.”

`Mevrouw Seepers weet niks van schadeherstel.`

Is Frits rancuneus? Probeert hij op de valreep nog een trap uit te delen, in de wetenschap dat als er sancties volgen, hij niet langer de voorzitter is van Focwa Schadeherstel en die dus aan hem voorbij zullen gaan? Het was het tweede nieuwsitem in diezelfde show dat ik heb gemist (`Focwa-voorzitter haalt opnieuw uit naar Achmea`). Balen. Maar ik weet zeker dat “mevrouw Seepers”, haar collega’s en de leden van de Focwa Schadeherstel het item niet hebben gemist. Frits laat zo weinig vrienden na in de schadebranche.

Het is tijd voor Frits om te gaan. En toch is hem niet alles aan te rekenen. Hij ging voor zijn leden door het vuur. Stond op de barricaden voor de branchenorm waarvan hij – terecht – in de veronderstelling was dat deze norm tot stand was gekomen in samenwerking met opdrachtgevers. Hij maakte echter ook een denkfout: hij dacht voorzitter te zijn geworden van een eensgezinde branchevereniging met individuele herstellers als leden die, als dat nodig is, de rijen sluiten om opdrachtgevers en ook eventueel het eigen hoofdkantoor niet in hun keuken te laten kijken.

Terwijl insiders allang wisten dat de opdrachtgevers de boodschappen doen en de koks op de vingers kijken tijdens het koken. En dat een groot deel van de achterban dus liever iemand ziet laveren dan op de barricaden staan. En juist dat laatste, daar is Frits goed in. Jammer van het valse slotakkoord bij BNR.”

De BNR Autoshow met Huffnagel is hier terug te luisteren (Huffnagel komt aan bod op 3:00 en 12:30).

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.