Redactieblog | Nieuwe armoede

Redactie Redactie
• Laatste update:

“`All-in` en `on demand`, direct leverbaar, zijn nu van die trends waar op menig congres over gesproken wordt. In televisieland is on demand natuurlijk al helemaal volwassen en de klant voelt zich er comfortabel bij, maar in meer branches duikt de trend nu op. Zo ook in de mobiliteitsbranche, alleen moeten bedrijven nog iets beter naar het stampvoeten van de klant luisteren. 

Onlangs was in het nieuws dat de vrolijkste buschauffeur van Nederland, Shandrick Elodia uit Enschede, is ontslagen. Hij hield zich namelijk niet aan het strikte protocol van de busmaatschappij en wilde het ov-reizen vooral leuk maken voor de passagiers. Zijn missie: armoede cool maken, zo vertelt hij in het programma RTL Late Night. Een bus die er vanaf de weg zó gezellig uit ziet, dat je je dikke Mercedes het liefst direct aan de kant zet om mee te keten in de bus. Maar een bus, dat is toch armoe? Wel nee, gezellig op weg naar je werk een feestje bouwen met al die andere forenzen. En in de spits heb je soms nog een eigen strook ook. In Denemarken is ook al eens een poging gedaan om de bus cool te maken. Met succes, vind ik. Bekijk dit filmpje (geluid aan!) en oordeel zelf.

`De fiets is een overlevingsmiddel in de stad en nog gezond ook.`

Voor veel mensen is het dagelijkse kost om ’s ochtends en ’s avonds aan te sluiten in de file. Met de eigen (lease)auto naar het werk stond tot nu toe gelijk aan `die heeft het gemaakt`. Heel stoer en übercool om in je eigen auto naar je werk te gaan. De bus is echt voor losers. Maar die gedachtegang is nu aan het veranderen. In Amsterdam is het zo langzamerhand not done om auto te rijden, behalve dan met een car2go’tje. De fiets is een overlevingsmiddel in de stad en nog gezond ook.

Het vastgesleten patroon van het autorijden blijkt buiten de grote stad lastig te doorbreken en werknemers lijken alleen met geld uit de auto te lokken. Een reisalternatief – waar de auto ook een glansrol in kan vervullen – moet natuurlijk vooral makkelijk zijn, en direct voorhanden. Want door weer en wind naar een station fietsen, om vervolgens een kwartier op een tochtig perron te staan wachten op een vertraagde trein die is volgepakt met mensen, is natuurlijk geen pretje.

Als we alle trendrapporten mogen geloven worden we straks in een zelfrijdende auto naar ons werk gebracht. Dan hebben we het beste van beide werelden: geen files (want geen ongelukken) maar wel onze eigen ruimte. Tot het zover is, moeten we toch kiezen uit twee kwaden.

`Bij je ontbijtje bestel je met de smartphone een enkeltje Uber naar je werk.`

Maar hoe regel je nou zo makkelijk mogelijk je mobiliteit van A naar B waarbij je een eerlijke prijs betaalt voor mobiliteit? Het moet nu, het moet snel en er mag geen vertraging optreden. Het moet on demand.

Misschien is het Uber die de on demand-trend laat doorbreken. Bij je ontbijtje bestel je met de smartphone een enkeltje naar je werk. En is het erg als we omrijden zodat je buurman ook mee kan liften naar kantoor? Nee hoor, geen probleem. Regelen we dit met Uber? Misschien wel met de lokale dealer, de vertrouwde leasemaatschappij, of de good old taxicentrale. Of regel je toch liever een all-in abo via de Mediamarkt? Zo lang je maar niet voor onverwachte kosten komt te staan, wil je er best wat voor betalen. Want autorijden, dat is ook niet gratis. De kwaliteit van leven is veel te belangrijk voor jongeren om zoveel tijd in de file te spenderen.

Inmiddels worden ze in de showroom ook wakker. Autobedrijf Brandsen is een deelautoconcept gestart en wil een landelijk franchisenetwerk in Nederland bouwen met collega-autobedrijven. Middels een vast abonnement en een variabele uurprijs genereert hij een constante inkomstenstroom. Daar word ik nou blij van. Mensen die verder kijken dan hun eigen bedrijf, die nieuwe concepten lanceren en de kwaliteit van mijn leven willen verbeteren. Want in de file staan, dat is pas echt armoede.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.