Redactieblog | Hoor wie klopt daar

Redactie Redactie
• Laatste update:

“De dag dat de Amerikaanse onderdelengigant LKQ voet aan wal zette op het Europese vasteland doet me wel eens denken aan sinterklaas. Zeker nu november dichterbij komt en er weer kruidnoten in de supermarkt liggen. LKQ geeft weliswaar geen cadeautjes en de doelgroep is ook niet dezelfde, maar het bedrijf heeft wel heel wat te besteden en dat zorgt voor flink wat onrust in ons land.

Net als op het schoolplein gonst het in de markt voor aftermarketonderdelen van de geruchten. Waar zal hij zijn geld aan uitgeven? En wie wordt er overgeslagen?

Ook vanuit het buitenland is er veel belangstelling voor ons feestje. Ik merk het iedere keer weer als ik voor Automotive in het buitenland ben. Zo werd ik op de Automechanika verschillende keren door buitenlandse collega’s aangeschoten. `Hoe zit dat nou in Nederland met LKQ? Klopt het dat ze na Euro Car Parts en Sator ook AD France gaan overnemen?`

`In de tussentijd zijn er nog honderden andere wilde geruchten voorbij gekomen.`

In het Frankfurtse geruchtencircuit kwamen overigens ook andere namen regelmatig voorbij. Zo zijn er geruchten over Autobinck, dat naast Brezan zijn portfolio zou willen verbreden met de aankoop van twee grossiers. Ook WM Autoteile zou op overnamepad zijn in Nederland, zoals het Zweedse Mekonomen dat al jaren zou zijn. Ondanks dat geen enkele van deze geruchten tot nu toe bevestigd is door betrokken partijen, of door mensen die het zouden kunnen weten, zijn er toch, in dit geval Franse media, die geruchten al als nieuws brengen. 

We zijn een paar weken verder en inmiddels alweer tientallen wilde geruchten verder. Ook op de Autoprofessioneel & Schadeherstel Vakbeurs in Hardenberg gonsde het er weer van.

`Ik heb er een dagtaak aan iedere tip uit te pluizen. Het zijn geweldig uitdagende tijden voor een journalist.`

Een deel ervan zal vast waar zijn, maar wij publiceren zaken pas als ze zijn bevestigd. Ondertussen heb ik er wel aan dagtaak aan om achter iedere tip aan te gaan en dat zijn er de laatste tijd dus nogal wat. Voor een journalist zijn het geweldige uitdagende tijden, maar dat is nog niets vergeleken met die van een automaterialengrossier. Hij moet belangrijke keuzes maken: de zaak sluiten, uitbreiden, verkopen, zelf collega’s overnemen, samenwerken met collega’s, een andere hoofdleverancier zoeken (kies je voor Sator, of juist niet?), inkopen bij meer verschillende leveranciers of juist minder, snijden in de kosten of investeren in nieuwe diensten?

Alle smaken komen voorbij, maar de meeste partijen moeten nog een keuze maken. Zeker de keuze voor een andere leverancier heeft vaak grote gevolgen. Bijvoorbeeld voor het beleveren van garageconcepten en gebruik van it-systemen en marketingconcepten.

Ik gok dat de onrust ook na 5 december nog wel even zal voortduren. Sinterklaas zijn we dan al lang weer vergeten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.