‘Chinese autobouwer SAIC wil MG weer in Europa gaan bouwen’
MG is van plan om de MG4 in de toekomst in Europa te gaan bouwen. Bij een geplande verkoop van zo’n 200 duizend auto’s in 2023 wegen de voordelen op tegen de nadelen, vertelt William Wang, hoofd van MG Motor UK en Europa, tegen Automotive News.
Importheffing voorkomen
Het bouwen van auto’s in Europa is duurder, denkt Wang. Voordelen zijn de afschaffing van een invoerheffing van 10 procent en ‘een snellere reactie op de behoeften van de klant’. Een Europese fabriek zou ook zorgen voor betere verbindingen met de regio. Daarmee kunnen eventuele hogere importheffingen worden voorkomen.
De verkoop van MG in Europa haalt dit jaar (voor alle modellen samen) waarschijnlijk de 200 duizend stuks. Dat is tweemaal zoveel als vorig jaar. De kleine SUV ZS is het bestverkopende model. Daarna komt de compacte elektrische hatchback MG4.
Engeland hoopt op terugkeer MG
SAIC wil binnen twee of drie jaar een beslissing nemen over de locatie van de fabriek. Er worden geen uitspraken gedaan over het land van voorkeur. In die fabriek worden, naast MG, wellicht ook andere merken van SAIC gebouwd. Engelse media hopen dat de MG-fabriek in het VK gevestigd zal worden. In dat land heeft MG een iconische status en het is de grootste afzetmarkt voor de Chinese MG.
In 2005 werd Nanjing Auto, dat in 2007 opging in SAIC, eigenaar van het Britse MG. Het Chinese staatsbedrijf is nog steeds eigenaar van de vroegere MG-fabrieksterreinen in Longbridge, Birmingham. Dat is echter bestemd voor woningbouw.
MG is een van de weinige Chinese EV-fabrikanten die echt succesvol is op de Europese markt. Automotive stelde een lijst op met 30 nieuwkomers en MG is een van de merken die indruk maakt.