APK: meer ongelukken, zegt de RDW

Redactie Redactie
• Laatste update:

“In Duitsland hebben ze discussie over hun 3-2-2-regime, want 20% van de auto’s heeft er een technisch gebrek. Wij hebben geconstateerd dat dat in Nederland maar bij 7% van de auto’s het geval is. Als het nieuwe regime wordt doorgevoerd, dan is de kans op ongelukken groter.”
Van Geenhuizen vindt een 4-2-2-regime ook een verkeerd signaal richting automobilisten. “Ongeveer zeventig procent van de automobilisten laat een onderhoudsbeurt doen in combinatie met de APK. Als er minder vaak APK’s komen, zal er ook minder onderhoud worden gepleegd.” Van Geenhuizen bevestigt indirect de indruk dat minister Karla Peijs gisteren onverwacht en zonder medeweten van haar ambtenaren heeft ingestemd met het kabinetsvoornemen om de APK op een 4-2-2-regime te zetten. “Ook op het ministerie was men naar mijn gevoel verrast.” Dat het kabinet de administratieve lastendruk wil verlichten, kan Van Geenhuizen zich voorstellen. “Maar door een aantal maatregelen zijn de administratieve lasten rond de APK al met 25% verlaagd. Dat is 66 miljoen euro per jaar. Bijna veertig miljoen daarvan komt ten goede aan de burger.”

APK: meer ongelukken, zegt de RDW | Automotive Online

APK: meer ongelukken, zegt de RDW

Redactie Redactie
• Laatste update:

“In Duitsland hebben ze discussie over hun 3-2-2-regime, want 20% van de auto’s heeft er een technisch gebrek. Wij hebben geconstateerd dat dat in Nederland maar bij 7% van de auto’s het geval is. Als het nieuwe regime wordt doorgevoerd, dan is de kans op ongelukken groter.”
Van Geenhuizen vindt een 4-2-2-regime ook een verkeerd signaal richting automobilisten. “Ongeveer zeventig procent van de automobilisten laat een onderhoudsbeurt doen in combinatie met de APK. Als er minder vaak APK’s komen, zal er ook minder onderhoud worden gepleegd.” Van Geenhuizen bevestigt indirect de indruk dat minister Karla Peijs gisteren onverwacht en zonder medeweten van haar ambtenaren heeft ingestemd met het kabinetsvoornemen om de APK op een 4-2-2-regime te zetten. “Ook op het ministerie was men naar mijn gevoel verrast.” Dat het kabinet de administratieve lastendruk wil verlichten, kan Van Geenhuizen zich voorstellen. “Maar door een aantal maatregelen zijn de administratieve lasten rond de APK al met 25% verlaagd. Dat is 66 miljoen euro per jaar. Bijna veertig miljoen daarvan komt ten goede aan de burger.”