RDW en BCA voeren juridische strijd over werkwijze veilinghuis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens RDW kan BCA Autoveiling niet worden aangemerkt als eigenaar van de auto’s die het bedrijf veilt. Het veilinghuis fungeert slechts als tussenpersoon, zo stelt de rijksdienst. De RDW keek daarbij naar een transactie waarbij verschillende partijen auto`s veilde via BCA. BCA werd daarbij pas eigenaar van de auto nadat de auto verkocht werd. 

BCA zegt zelf wel eigenaar te zijn van een geveilde auto omdat  aan alle wettelijke regels is voldaan (ze waren de verkoopbevoegde partij), BCA is daarom naar eigen zeggen gerechtigd om het voertuig in de bedrijfsvoorraad op te nemen. RDW vindt dat BCA geen voertuigen meer mag opnemen in de bedrijfsvoorraad omdat het RDW het eigendom van BCA bestrijdt. Omdat contractueel echter was vastgelegd dat de inbrenger zeggenschap over de auto houdt tot na de verkoop, is BCA volgens de RDW echter niet de feitelijke eigenaar.

Het voordeel van het opnemen in de bedrijfsvoorraad is dat er geen houderschapsbelasting betaald hoeft te worden, geen verzekerings-plicht en geen apk-plicht op het voertuig rust. 

Bedrijfsvoorraad
Als RDW van de rechtbank gelijk krijgt, mag BCA geen voertuigen meer opnemen in de bedrijfsvoorraad. Dat zou betekenen dat het veilinghuis de auto`s dan moet verzekeren, moet laten keuren en er belasting over moet betalen.

BCA tekende bezwaar aan tegen de schorsing en liet dit vorige maand voor de rechter komen. Die stelde RDW in het gelijk, en BCA is in hoger beroep gegaan. Gisteren oordeelde de voorzieningrechter van de Raad van State dat RDW het intrekken van de licentie gebruik bedrijfsvoorraad moet opschorten, in ieder geval tot twee weken na de uitspraak in hoger beroep.

Beide partijen willen, lopende het hoger beroep, niet inhoudelijk reageren. 

Eigendom is controversieel
De definitie van eigendom speelt ook onder exportdienstverleners een belangrijke rol. Zo vindt de fiscus dat zij geen btw of bpm mogen voorfinancieren aan een aanbieder omdat deze bedrijven geen eigenaar zijn van de auto’s.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RDW en BCA voeren juridische strijd over werkwijze veilinghuis | Automotive Online

RDW en BCA voeren juridische strijd over werkwijze veilinghuis

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens RDW kan BCA Autoveiling niet worden aangemerkt als eigenaar van de auto’s die het bedrijf veilt. Het veilinghuis fungeert slechts als tussenpersoon, zo stelt de rijksdienst. De RDW keek daarbij naar een transactie waarbij verschillende partijen auto`s veilde via BCA. BCA werd daarbij pas eigenaar van de auto nadat de auto verkocht werd. 

BCA zegt zelf wel eigenaar te zijn van een geveilde auto omdat  aan alle wettelijke regels is voldaan (ze waren de verkoopbevoegde partij), BCA is daarom naar eigen zeggen gerechtigd om het voertuig in de bedrijfsvoorraad op te nemen. RDW vindt dat BCA geen voertuigen meer mag opnemen in de bedrijfsvoorraad omdat het RDW het eigendom van BCA bestrijdt. Omdat contractueel echter was vastgelegd dat de inbrenger zeggenschap over de auto houdt tot na de verkoop, is BCA volgens de RDW echter niet de feitelijke eigenaar.

Het voordeel van het opnemen in de bedrijfsvoorraad is dat er geen houderschapsbelasting betaald hoeft te worden, geen verzekerings-plicht en geen apk-plicht op het voertuig rust. 

Bedrijfsvoorraad
Als RDW van de rechtbank gelijk krijgt, mag BCA geen voertuigen meer opnemen in de bedrijfsvoorraad. Dat zou betekenen dat het veilinghuis de auto`s dan moet verzekeren, moet laten keuren en er belasting over moet betalen.

BCA tekende bezwaar aan tegen de schorsing en liet dit vorige maand voor de rechter komen. Die stelde RDW in het gelijk, en BCA is in hoger beroep gegaan. Gisteren oordeelde de voorzieningrechter van de Raad van State dat RDW het intrekken van de licentie gebruik bedrijfsvoorraad moet opschorten, in ieder geval tot twee weken na de uitspraak in hoger beroep.

Beide partijen willen, lopende het hoger beroep, niet inhoudelijk reageren. 

Eigendom is controversieel
De definitie van eigendom speelt ook onder exportdienstverleners een belangrijke rol. Zo vindt de fiscus dat zij geen btw of bpm mogen voorfinancieren aan een aanbieder omdat deze bedrijven geen eigenaar zijn van de auto’s.  

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.