Bovag: stuur minister terug naar Brussel

Redactie Redactie
• Laatste update:

De CCD is volgens Bovag bedoeld om consumenten twee weken bedenktijd te geven nadat ze een consumentenkrediet hebben afgesloten. Nederland legt de CCD echter veel strenger uit dan de meeste andere Europese landen. In Nederland kun je tot twee weken na het sluiten van een lening óók onder de koop van de met die lening aangeschafte auto uit, mits de leverancier van auto en krediet een en hetzelfde bedrijf is.

Dat betekent volgens de Bovag dat een klant de auto (of camper of motorfiets) twee weken kan gebruiken en hem dan zonder problemen pal voor het einde van die twee weken bedenktijd weer inleveren.

Oneerlijk
Arnold Koopmans, jurist van Bovag: “De CCD is volgens ons, en volgens de meeste deskundigen, bedoeld om de consument meer bedenktijd te geven bij het aangaan van een lening voor een product. Als een van de weinige landen in Europa trekt Nederland de CCD echter breder, naar het gefinancierde product zelf. De Nederlandse interpretatie is onlogisch en oneerlijk. Onlogisch omdat de CCD volgens ons dus gericht is op financieringen en niet op producten. Oneerlijk omdat een consument die zijn krediet bijvoorbeeld afsluit bij een bank, in plaats van bij een autobedrijf, meestal níet onder de aankoop van de gefinancierde auto uit kan.”

Als de Nederlandse versie van de CCD doorgaat, heeft een ondernemer twee opties, volgens Bovag. Ofwel willens en wetens risico lopen, omdat hij zijn klant niet wil opzadelen met extra levertijd. Ofwel het afleveren met twee weken uitstellen, zodat de periode waarin de klant van de koop af kan, is verstreken. Beide zijn onwenselijk.

Senatoren
De Nederlandse invulling van de CCD wordt een dezer dagen behandeld in de Eerste Kamer. Bovag hoopt dat de senatoren de minister van Justitie zullen vragen om zich te melden bij de Europese Commissie met de vraag of de CCD nu inderdaad alleen bedoeld is voor krediet of dat hij ook breder mag worden getrokken naar het bijbehorend product, zoals Nederland van plan is. “Laat de Europese Commissie maar een eind maken aan alle onduidelijkheid en discussie”, aldus Koopmans.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag: stuur minister terug naar Brussel | Automotive Online

Bovag: stuur minister terug naar Brussel

Redactie Redactie
• Laatste update:

De CCD is volgens Bovag bedoeld om consumenten twee weken bedenktijd te geven nadat ze een consumentenkrediet hebben afgesloten. Nederland legt de CCD echter veel strenger uit dan de meeste andere Europese landen. In Nederland kun je tot twee weken na het sluiten van een lening óók onder de koop van de met die lening aangeschafte auto uit, mits de leverancier van auto en krediet een en hetzelfde bedrijf is.

Dat betekent volgens de Bovag dat een klant de auto (of camper of motorfiets) twee weken kan gebruiken en hem dan zonder problemen pal voor het einde van die twee weken bedenktijd weer inleveren.

Oneerlijk
Arnold Koopmans, jurist van Bovag: “De CCD is volgens ons, en volgens de meeste deskundigen, bedoeld om de consument meer bedenktijd te geven bij het aangaan van een lening voor een product. Als een van de weinige landen in Europa trekt Nederland de CCD echter breder, naar het gefinancierde product zelf. De Nederlandse interpretatie is onlogisch en oneerlijk. Onlogisch omdat de CCD volgens ons dus gericht is op financieringen en niet op producten. Oneerlijk omdat een consument die zijn krediet bijvoorbeeld afsluit bij een bank, in plaats van bij een autobedrijf, meestal níet onder de aankoop van de gefinancierde auto uit kan.”

Als de Nederlandse versie van de CCD doorgaat, heeft een ondernemer twee opties, volgens Bovag. Ofwel willens en wetens risico lopen, omdat hij zijn klant niet wil opzadelen met extra levertijd. Ofwel het afleveren met twee weken uitstellen, zodat de periode waarin de klant van de koop af kan, is verstreken. Beide zijn onwenselijk.

Senatoren
De Nederlandse invulling van de CCD wordt een dezer dagen behandeld in de Eerste Kamer. Bovag hoopt dat de senatoren de minister van Justitie zullen vragen om zich te melden bij de Europese Commissie met de vraag of de CCD nu inderdaad alleen bedoeld is voor krediet of dat hij ook breder mag worden getrokken naar het bijbehorend product, zoals Nederland van plan is. “Laat de Europese Commissie maar een eind maken aan alle onduidelijkheid en discussie”, aldus Koopmans.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.