Adverteerder vecht om A-segment koper
Gemiddeld
In totaal hebben de Nederlandse importeurs het eerste half jaar van 2009 127,3 miljoen euro uitgegeven aan reclames, ten opzichte van 138,7 miljoen vorig jaar.
Vanwege de terugloop in nieuwverkopen zijn de gemiddelde mediabestedingen per verkochte personenauto gestegen van 462 naar 574 euro. De grootste adverteerder van het eerste half jaar, Renault, zag de gemiddelde besteding per verkochte auto stijgen van 450 naar 1.045 euro. Volkswagen zag de gemiddelde uitgave per auto dalen van 255 naar 163 euro.
Actie
In het tweede kwartaal is er 8,6 miljoen euro uitgegeven aan acties omtrent de slooppremie. “Vooralsnog vallen de nieuwverkopen binnen de sloopregeling tegen. Hierdoor zijn de reclamekosten per nieuwe auto die binnen de regeling is verkocht, veel hoger dan de premie zelf”, aldus Lars de Vries van Adfact.
Ongeveer de helft van de campagnes is besteed aan acties. Ruim veertig procent van de bestedingen ging naar introductiecampagnes. In 2008 was dat nog een derde.
Media
Televisie blijft het populairste medium maar leverde wel marktaandeel in. De eerste helft van 2008 werd 56% van de bestedingen aan tv-reclames uitgegeven. De eerste helft dit jaar was dat 50%. Volgens Adfact is er wel opvallend veel meer besteed aan buitenreclame: van 6 miljoen in 2008 naar 8,7 miljoen dit jaar.
Bestedingen aan radiospotjes namen toe met 14% en reclames in dagbladen met 2%. Reclame-uitgaven in tijdschriften liepen met ruim eenderde terug.
Merken
De grootste adverteerders van H1 2009 waren:
Merk aandeel in bestedingen
Renault 9,9%
Hyundai 8,6%
Opel 7,6%
De merken die hun bestedingen het hardst zagen dalen ten opzichte van H1 2008:
Merk minder uitgegeven daling
Opel 4 mln 29,4%
Volkswagen 2,8 mln 43%
Toyota 2,5 mln 20,4%
Grootste stijgers waren:
Merk meer uitgegeven stijging
Hyundai 3,4 mln 44,6%
Citroën 2,7 mln 41,5%
Ford 2,6 mln 40,3%
Renault 2,5 mln 24,3%