Euro NCAP: pick-ups presteren ondermaats

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op het gebied van de veiligheid voor inzittenden scoorde de Navara een zorgwekkende één doorgestreepte ster, de Isuzu deed het niet veel beter met twee sterren waarvan één doorgestreept. Een doorgestreepte ster betekent dat bij een botsing de inzittenden dodelijk letsel kunnen oplopen. De Mitsubishi L200 is aanmerkelijk veiliger voor de inzittenden; deze pick-up scoorde vier sterren op dit gebied. In reactie op de Euro NCAP-test heeft Nissan direct alle Navara’s teruggeroepen om de software van de airbags te verbeteren.

De auto’s scoren iets beter bij de veiligheid voor kinderen en voor voetgangerveiligheid, maar Euro NCAP noemde deze uitslagen ook “teleurstellend”. Isuzu behaalde twee sterren voor de veiligheid voor kinderen, Mitsubishi en Nissan kregen hier drie sterren. Nissan kreeg twee sterren voor voetgangerveiligheid, Isuzu en Mitsubishi slechts één.

Merel Klijzing van Mitsubishi Motors Nederland: “We zijn niet ontevreden met het eindresultaat van vier sterren. De veiligheid van de inzittenden vinden wij goed. Alle grote terreinwagens schieten nog tekort in voetgangersveiligheid vanwege hun grote, zware bouw, eigenschappen die inherent zijn aan het segment. Uiteraard doen we continu uitgebreid onderzoek om dit te verbeteren.”

Bart van Thienen, woordvoerder voor Nissan Nederland: “We vinden het goed dat Euro NCAP de pick-ups nu ook meeneemt in de tests. We hebben direct actie ondernomen op de uitslag door de software van de airbags te updaten. Inmiddels is de Navara voor de tweede keer getest en we zijn ervan overtuigd dat hij nu beter scoort. Op basis van onze eigen crashtest zouden we drie à vier sterren halen. Dat komt puur door een verbetering in de airbags en gordels.” Eind maart wordt de uitslag van deze tweede test bekend.

Het is voor het eerst dat Euro NCAP pick-ups test. Deze auto’s vielen voorheen onder bedrijfswagens, terwijl het testbureau zich alleen richt op personenauto’s. Maar door de toenemende verkoopcijfers en het feit dat fabrikanten van pick-ups zich steeds meer richten op consumenten, heeft Euro NCAP besloten dit segment ook te testen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Euro NCAP: pick-ups presteren ondermaats | Automotive Online

Euro NCAP: pick-ups presteren ondermaats

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op het gebied van de veiligheid voor inzittenden scoorde de Navara een zorgwekkende één doorgestreepte ster, de Isuzu deed het niet veel beter met twee sterren waarvan één doorgestreept. Een doorgestreepte ster betekent dat bij een botsing de inzittenden dodelijk letsel kunnen oplopen. De Mitsubishi L200 is aanmerkelijk veiliger voor de inzittenden; deze pick-up scoorde vier sterren op dit gebied. In reactie op de Euro NCAP-test heeft Nissan direct alle Navara’s teruggeroepen om de software van de airbags te verbeteren.

De auto’s scoren iets beter bij de veiligheid voor kinderen en voor voetgangerveiligheid, maar Euro NCAP noemde deze uitslagen ook “teleurstellend”. Isuzu behaalde twee sterren voor de veiligheid voor kinderen, Mitsubishi en Nissan kregen hier drie sterren. Nissan kreeg twee sterren voor voetgangerveiligheid, Isuzu en Mitsubishi slechts één.

Merel Klijzing van Mitsubishi Motors Nederland: “We zijn niet ontevreden met het eindresultaat van vier sterren. De veiligheid van de inzittenden vinden wij goed. Alle grote terreinwagens schieten nog tekort in voetgangersveiligheid vanwege hun grote, zware bouw, eigenschappen die inherent zijn aan het segment. Uiteraard doen we continu uitgebreid onderzoek om dit te verbeteren.”

Bart van Thienen, woordvoerder voor Nissan Nederland: “We vinden het goed dat Euro NCAP de pick-ups nu ook meeneemt in de tests. We hebben direct actie ondernomen op de uitslag door de software van de airbags te updaten. Inmiddels is de Navara voor de tweede keer getest en we zijn ervan overtuigd dat hij nu beter scoort. Op basis van onze eigen crashtest zouden we drie à vier sterren halen. Dat komt puur door een verbetering in de airbags en gordels.” Eind maart wordt de uitslag van deze tweede test bekend.

Het is voor het eerst dat Euro NCAP pick-ups test. Deze auto’s vielen voorheen onder bedrijfswagens, terwijl het testbureau zich alleen richt op personenauto’s. Maar door de toenemende verkoopcijfers en het feit dat fabrikanten van pick-ups zich steeds meer richten op consumenten, heeft Euro NCAP besloten dit segment ook te testen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.