Apple Genius van Audi heet AudiPro
“Onze auto’s zijn steeds meer uitgerust met innovatieve elektronische systemen”, vertelt commercieel directeur Fred Starkenbrug van A-Point Groep (waar onder meer Audi Centrum Amsterdam onder valt). “Klanten weten vaak niet precies hoe ze deze systemen moeten gebruiken. De AudiPro helpt ze daarbij. Zowel in de oriëntatiefase van een nieuwe auto als bij de aftersales. Vaak genoeg ontstaan er in de eerste paar weken dat een klant met een auto rijdt, nieuwe vragen.”
De AudiPro werkt in samenwerking met de salesadviseur. “De salesadviseur doet nog altijd de daadwerkelijk verkoop. Natuurlijk heeft hij kennis van de nieuwe systemen, maar niet zo in detail als de AudiPro. Die heeft ook meer tijd om alles goed uit te leggen”, aldus Starkenburg.
De eerste AudiPro is Floris Claessen (26) en werkt bij Audi Centrum Amsterdam, dat jaarlijks rond de 1.300 nieuwe auto’s verkoopt. “We beginnen in de pilotfase met één AudiPro, volgend jaar volgt een evaluatie”, aldus Starkenbrug.
Apple en BMW
Het concept doet denken aan dat van BMW, dat vorig jaar de Product Genius lanceerde. “Klopt, maar het concept bestaat natuurlijk al langer; Apple heeft de Apple Genius, en in Amerika zijn er diverse premium autobedrijven die al een dergelijke functie hebben. Het is ook een logische ontwikkeling, omdat de techniek in veel producten steeds geavanceerder wordt”, aldus Starkenbrug.