Diesel Büchli gaat over op blauwe diesel: ‘Benieuwd wat het met de motor doet’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Germ Wiersma (l) en Hans Gerrits. (Foto: Diesel Buchli)

De bedrijfswagens van Diesel Büchli, dieselspecialist in Harderwijk, rijden sinds kort met de synthetische diesel HVO, ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd. Een 100 procent fossielvrije diesel, aldus mededirecteur Hans Gerrits van Diesel Büchli. De brandstof wordt geleverd door Wiersma Olie en Techniek uit Oudehaske.

Blauwe Diesel valt onder het type HVO (Hydrothreated Vegetable Oil). Het is een synthetische diesel die wordt gemaakt uit afval- en reststromen zoals plantaardige oliën en dierlijke vetten. “De tailpipe-CO2-uitstoot is weliswaar gelijk aan die van conventionele dieselbrandstof, maar blauwe diesel is gemaakt van planten en die onttrekken CO2 aan de lucht”, aldus Gerrits. “Well-to-wheel heeft HVO als brandstof een 90 procent lagere CO2-emissie dan normale diesel. Ook houdt het de motor schoner.” Hij gaat ook zijn klanten adviseren om deze dieselvariant te gebruiken. Volgens Benjamin Pistoor van Future Fuels, die betrokken is bij de ontwikkeling van blauwe diesel, zien de pompen van de motoren er bij gebruik van deze brandstof schoner ook uit. “Bovendien stoot de motor met roetfilter 33 procent minder roet en fijnstof uit dan een normale dieselmotor.”

‘Beter dan biodiesel’

De literprijs ligt wel 20 cent hoger ligt dan die van conventionele diesel. “Met zes bedrijfswagens die samen 30 duizend liter per jaar verbruiken, zijn we zo’n 4.500 euro duurder uit”, zegt Gerrits. “Het verbruik bij blauwe diesel is namelijk niet lager dan dat van de gewone. Wij zijn ook vooral benieuwd wat deze brandstof met de motor doet.”Hans Gerrits is pleitbezorger van de schonere dieselmotoren, die volgens hem nodig zijn om de CO2-targets te halen.

Hoewel blauwe diesel net als biodiesel wordt gemaakt van natuurlijk restafval, heeft het andere eigenschappen. “Dat komt door het afwijkende productieproces. De brandstof kent ook niet de problemen die biodiesel zo plaagden. Daarbij werd in de motor veel water en bacteriën opgenomen, waardoor de motor kon roesten. Met een HVO-brandstof is van die problemen geen sprake. De eerste ervaringen met onze bedrijfswagen zijn heel positief. De motor slaat beter aan en loopt ook rustiger”, zegt Gerrits.

Het blauw is volgens Pistoor bewust toegevoegd door Future Fuels om de herkenbaarheid te vergroten en contaminatie te voorkomen. “Groen wordt al zoveel gebruikt, daarnaast is blauw het nieuwe groen.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Diesel Büchli gaat over op blauwe diesel: ‘Benieuwd wat het met de motor doet’ | Automotive Online

Diesel Büchli gaat over op blauwe diesel: ‘Benieuwd wat het met de motor doet’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Germ Wiersma (l) en Hans Gerrits. (Foto: Diesel Buchli)

De bedrijfswagens van Diesel Büchli, dieselspecialist in Harderwijk, rijden sinds kort met de synthetische diesel HVO, ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd. Een 100 procent fossielvrije diesel, aldus mededirecteur Hans Gerrits van Diesel Büchli. De brandstof wordt geleverd door Wiersma Olie en Techniek uit Oudehaske.

Blauwe Diesel valt onder het type HVO (Hydrothreated Vegetable Oil). Het is een synthetische diesel die wordt gemaakt uit afval- en reststromen zoals plantaardige oliën en dierlijke vetten. “De tailpipe-CO2-uitstoot is weliswaar gelijk aan die van conventionele dieselbrandstof, maar blauwe diesel is gemaakt van planten en die onttrekken CO2 aan de lucht”, aldus Gerrits. “Well-to-wheel heeft HVO als brandstof een 90 procent lagere CO2-emissie dan normale diesel. Ook houdt het de motor schoner.” Hij gaat ook zijn klanten adviseren om deze dieselvariant te gebruiken. Volgens Benjamin Pistoor van Future Fuels, die betrokken is bij de ontwikkeling van blauwe diesel, zien de pompen van de motoren er bij gebruik van deze brandstof schoner ook uit. “Bovendien stoot de motor met roetfilter 33 procent minder roet en fijnstof uit dan een normale dieselmotor.”

‘Beter dan biodiesel’

De literprijs ligt wel 20 cent hoger ligt dan die van conventionele diesel. “Met zes bedrijfswagens die samen 30 duizend liter per jaar verbruiken, zijn we zo’n 4.500 euro duurder uit”, zegt Gerrits. “Het verbruik bij blauwe diesel is namelijk niet lager dan dat van de gewone. Wij zijn ook vooral benieuwd wat deze brandstof met de motor doet.”Hans Gerrits is pleitbezorger van de schonere dieselmotoren, die volgens hem nodig zijn om de CO2-targets te halen.

Hoewel blauwe diesel net als biodiesel wordt gemaakt van natuurlijk restafval, heeft het andere eigenschappen. “Dat komt door het afwijkende productieproces. De brandstof kent ook niet de problemen die biodiesel zo plaagden. Daarbij werd in de motor veel water en bacteriën opgenomen, waardoor de motor kon roesten. Met een HVO-brandstof is van die problemen geen sprake. De eerste ervaringen met onze bedrijfswagen zijn heel positief. De motor slaat beter aan en loopt ook rustiger”, zegt Gerrits.

Het blauw is volgens Pistoor bewust toegevoegd door Future Fuels om de herkenbaarheid te vergroten en contaminatie te voorkomen. “Groen wordt al zoveel gebruikt, daarnaast is blauw het nieuwe groen.”

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.