ANWB: Koplampen worden feller en verblinden weggebruikers

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De ANWB wil dat de lichtintensiteit van koplampen, maar ook van knipper-, rem- en achterlichten, een punt van aandacht wordt. (Foto: Shutterstock)

Koplampen worden steeds feller. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek naar de huidige generatie led-lampen van de ANWB en zusterclubs uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Bij één van de led-systemen was het licht op 20 centimeter afstand drie keer zo fel als een blik recht in de zon. Soms schijnen led-koplampen rechtstreeks in de ogen van een tegenligger wat voor verblinding zorgt. Niet alleen koplampen, maar ook de dagrijverlichting wordt steeds feller. Dit blijkt uit het onderzoek.

Verblindend

De dagrijverlichting, die automatisch aangaat bij het starten, is tegenwoordig twee keer zo fel als dimlicht. Dat is gedaan zodat het ook in vol zonlicht nog goed zichtbaar is. Bij invallende schemering en duisternis wordt het echter een fel licht wat verblindend kan zijn voor tegenliggers. “Automobilisten moeten hiervan bewust zijn en zo vroeg mogelijk overschakelen naar dimlicht”, zo luidt het advies van de wegenwacht.

De ANWB wil dat de lichtintensiteit van koplampen, maar ook van knipper-, rem- en achterlichten, een punt van aandacht wordt. De wegenwacht wil hierover in gesprek in met de overheid, fabrikanten en de zusterclubs.

Het probleem is op te lossen door de verlichting in het koplamphuis via reflectoren te laten schijnen, volgens de wegenwacht zijn er maar weinig fabrikanten die deze techniek toepassen. De ANWB adviseert automobilisten om bij een gevoel van verblinding vooruit te kijken naar de eigen rijbaan en naar de wegmarkering rechts van de rijbaan.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat dit najaar verkopers van voertuigverlichting, zoals autobedrijven en grossiers, controleren. Aanleiding zijn steekproeven van de ILT waaruit blijkt dat er koplampen en achterlichten worden verkocht zonder verplicht keurmerk. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

ANWB: Koplampen worden feller en verblinden weggebruikers | Automotive Online

ANWB: Koplampen worden feller en verblinden weggebruikers

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De ANWB wil dat de lichtintensiteit van koplampen, maar ook van knipper-, rem- en achterlichten, een punt van aandacht wordt. (Foto: Shutterstock)

Koplampen worden steeds feller. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek naar de huidige generatie led-lampen van de ANWB en zusterclubs uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Bij één van de led-systemen was het licht op 20 centimeter afstand drie keer zo fel als een blik recht in de zon. Soms schijnen led-koplampen rechtstreeks in de ogen van een tegenligger wat voor verblinding zorgt. Niet alleen koplampen, maar ook de dagrijverlichting wordt steeds feller. Dit blijkt uit het onderzoek.

Verblindend

De dagrijverlichting, die automatisch aangaat bij het starten, is tegenwoordig twee keer zo fel als dimlicht. Dat is gedaan zodat het ook in vol zonlicht nog goed zichtbaar is. Bij invallende schemering en duisternis wordt het echter een fel licht wat verblindend kan zijn voor tegenliggers. “Automobilisten moeten hiervan bewust zijn en zo vroeg mogelijk overschakelen naar dimlicht”, zo luidt het advies van de wegenwacht.

De ANWB wil dat de lichtintensiteit van koplampen, maar ook van knipper-, rem- en achterlichten, een punt van aandacht wordt. De wegenwacht wil hierover in gesprek in met de overheid, fabrikanten en de zusterclubs.

Het probleem is op te lossen door de verlichting in het koplamphuis via reflectoren te laten schijnen, volgens de wegenwacht zijn er maar weinig fabrikanten die deze techniek toepassen. De ANWB adviseert automobilisten om bij een gevoel van verblinding vooruit te kijken naar de eigen rijbaan en naar de wegmarkering rechts van de rijbaan.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat dit najaar verkopers van voertuigverlichting, zoals autobedrijven en grossiers, controleren. Aanleiding zijn steekproeven van de ILT waaruit blijkt dat er koplampen en achterlichten worden verkocht zonder verplicht keurmerk. 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.