Op bezoek | Recycling als last resort

Op bezoek • De overgang naar elektrisch rijden zorgt ook in de demontagebranche voor uitdagingen.
Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Leden en relaties uit de demontagebranche kwamen samen in het openluchtmuseum in Arnhem. (Foto: Stiba)

De Nederlandse demontagebranche lijkt de boel aardig op te rit te hebben: digitalisering maakt het beschikbaar stellen van gebruikte onderdelen eenvoudiger, en steeds minder van een auto moet uiteindelijk naar de shredder: op een kleine 2 procent na kan het volledige gewicht tegenwoordig op een of andere manier worden hergebruikt. Met de komst van de elektrische auto krijgt de demontagebranche er op twee vlakken een uitdaging bij: allereerst zijn er natuurlijk minder slijtdelen te demonteren en dus te verhandelen, maar een prangendere vraag is: wat gaan we doen met het batterijpakket? Op de jaarlijkse ledenbijeenkomst van brancheverenigingen Stiba en OSVN, die vorige week plaatsvond in het Openluchtmuseum Arnhem, werd naar het antwoord gezocht.

Zo was Gerben Batstra, directeur customer service Volvo Nederland, uitgenodigd om de verantwoordelijkheid van de fabrikant bij hergebruik van de batterij toe te lichten. “Het recyclen van accu’s, zeker lithium, is een kostbaar proces en brengt de nodige milieurisico’s met zich mee vanwege het chemisch afval. Het is dan ook zaak om voor de accu een tweede leven te vinden.”

De auto wordt fors minder waard als de accu het begeeft

Gerben Batstra, Volvo Nederland

Volvo heeft inmiddels een opvangprogramma voor de accu’s. In de eerste fase wordt de accu gereviseerd en gerepareerd, waarbij cellen worden gerepareerd of vervangen. In dat geval kan de accu worden gebruikt voor een auto. Als dit niet mogelijk is, wordt gekeken naar een tweede leven voor de accu, in de vorm van opslag. Zo heeft de fabrikant zelf plannen om in Zweden eigen laadstations te ontwikkelen met de gebruikte batterijen en circa 100 vierkante meter aan zonnecellen. Als een tweede leven niet mogelijk is, komt het onvermijdelijke maar minst wenselijke scenario: recycling. Dit proces is bij lithium batterijen heel kostbaar en dus niet zonder risico’s, aldus Batstra. “En welk scenario het ook wordt: de batterij is eigendom van de eigenaar van de auto, en die is dus verantwoordelijk voor het lot van de accu bij de aanschaf van de auto. De auto wordt ook fors minder waard als de accu het begeeft.”

Last resort

Batstra krijgt bijval van Olivier Gaudeau, manager engineering, health, Safety en environment bij het Franse demontagebedrijf Indra. Bij de behandeling en hergebruik van auto’s probeert zijn bedrijf liever snel gereviseerde onderdelen terug te leveren aan dealers en leasemaatschappijen dan de accu over te geven voor recycling. “Recycling is echter heel kostbaar en bij demontage zelf wordt er ook nog geen waarde toegevoegd. Het is moeilijk om er winst op te maken”, aldus Gaudeau.

“De markt voor tweedehands accu’s is nog heel klein, de markt ontstaat vanzelf wel, als naast de zakelijke markt ook de particuliere markt aantrekt.” Zo meldt Stefan Cabri, algemeen secretaris bij Stiba. De batterijen zijn nog heel robuust, en de eerste EV’s komen ook langzaam binnen bij demontagebedrijven. Vandaar dat de markt nog in een opstartfase zit. Doordat de markt nog in een verkenningsfase zit, heeft Stiba en OSVN de leden dan ook voorgelicht en zal vanzelf een markt ontstaan voor de tweedehands accu’s.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Jaarlijkse ledenbijeenkomst van Stiba en OSVN 2019/ Wanneer: Donderdag 27 juni om 19.00 uur / Waar: Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem/ Aantal bezoekers: circa 110 / Doelgroep: Leden en relaties voertuigdemontagebedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Op bezoek | Recycling als last resort | Automotive Online

Op bezoek | Recycling als last resort

Op bezoek • De overgang naar elektrisch rijden zorgt ook in de demontagebranche voor uitdagingen.
Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Leden en relaties uit de demontagebranche kwamen samen in het openluchtmuseum in Arnhem. (Foto: Stiba)

De Nederlandse demontagebranche lijkt de boel aardig op te rit te hebben: digitalisering maakt het beschikbaar stellen van gebruikte onderdelen eenvoudiger, en steeds minder van een auto moet uiteindelijk naar de shredder: op een kleine 2 procent na kan het volledige gewicht tegenwoordig op een of andere manier worden hergebruikt. Met de komst van de elektrische auto krijgt de demontagebranche er op twee vlakken een uitdaging bij: allereerst zijn er natuurlijk minder slijtdelen te demonteren en dus te verhandelen, maar een prangendere vraag is: wat gaan we doen met het batterijpakket? Op de jaarlijkse ledenbijeenkomst van brancheverenigingen Stiba en OSVN, die vorige week plaatsvond in het Openluchtmuseum Arnhem, werd naar het antwoord gezocht.

Zo was Gerben Batstra, directeur customer service Volvo Nederland, uitgenodigd om de verantwoordelijkheid van de fabrikant bij hergebruik van de batterij toe te lichten. “Het recyclen van accu’s, zeker lithium, is een kostbaar proces en brengt de nodige milieurisico’s met zich mee vanwege het chemisch afval. Het is dan ook zaak om voor de accu een tweede leven te vinden.”

De auto wordt fors minder waard als de accu het begeeft

Gerben Batstra, Volvo Nederland

Volvo heeft inmiddels een opvangprogramma voor de accu’s. In de eerste fase wordt de accu gereviseerd en gerepareerd, waarbij cellen worden gerepareerd of vervangen. In dat geval kan de accu worden gebruikt voor een auto. Als dit niet mogelijk is, wordt gekeken naar een tweede leven voor de accu, in de vorm van opslag. Zo heeft de fabrikant zelf plannen om in Zweden eigen laadstations te ontwikkelen met de gebruikte batterijen en circa 100 vierkante meter aan zonnecellen. Als een tweede leven niet mogelijk is, komt het onvermijdelijke maar minst wenselijke scenario: recycling. Dit proces is bij lithium batterijen heel kostbaar en dus niet zonder risico’s, aldus Batstra. “En welk scenario het ook wordt: de batterij is eigendom van de eigenaar van de auto, en die is dus verantwoordelijk voor het lot van de accu bij de aanschaf van de auto. De auto wordt ook fors minder waard als de accu het begeeft.”

Last resort

Batstra krijgt bijval van Olivier Gaudeau, manager engineering, health, Safety en environment bij het Franse demontagebedrijf Indra. Bij de behandeling en hergebruik van auto’s probeert zijn bedrijf liever snel gereviseerde onderdelen terug te leveren aan dealers en leasemaatschappijen dan de accu over te geven voor recycling. “Recycling is echter heel kostbaar en bij demontage zelf wordt er ook nog geen waarde toegevoegd. Het is moeilijk om er winst op te maken”, aldus Gaudeau.

“De markt voor tweedehands accu’s is nog heel klein, de markt ontstaat vanzelf wel, als naast de zakelijke markt ook de particuliere markt aantrekt.” Zo meldt Stefan Cabri, algemeen secretaris bij Stiba. De batterijen zijn nog heel robuust, en de eerste EV’s komen ook langzaam binnen bij demontagebedrijven. Vandaar dat de markt nog in een opstartfase zit. Doordat de markt nog in een verkenningsfase zit, heeft Stiba en OSVN de leden dan ook voorgelicht en zal vanzelf een markt ontstaan voor de tweedehands accu’s.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Jaarlijkse ledenbijeenkomst van Stiba en OSVN 2019/ Wanneer: Donderdag 27 juni om 19.00 uur / Waar: Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem/ Aantal bezoekers: circa 110 / Doelgroep: Leden en relaties voertuigdemontagebedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.