TU Eindhoven ontwikkelt auto van suiker en vlas
Naast het brandstofverbruik en de uitstoot wordt het milieueffect van een auto bepaald door de productie ervan en de uiteindelijke recycling. Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden daarom een auto die op al deze aspecten is geoptimaliseerd. Het resultaat is Noah, een ultralicht elektrisch-aangedreven prototype op basis van vlasvezel en suiker, met een verbruik gelijk aan 1:300.
Noah werd afgelopen week onthuld bij de Suikerunie in Dinteloord en gaat nu op een Europese tournee langs autofabrikanten, toeleveranciers en universiteiten. Het prototype gaat binnenkort naar de RDW om toegelaten te worden tot het wegverkeer. Lees hier over de belangrijkste automotive innovaties volgens TUe hoogleraar Maarten Steinbuch.
Het verwachte verbruik in stadsverkeer is gelijk aan 1 liter benzine op 300 kilometer. Dat komt deels door het lage gewicht. Noah weegt, zonder batterijen, 360 kilo, wat minder dan de helft is van vergelijkbare productieauto’s. De auto heeft 60 kilo aan batterijen nodig, waar elektrische productieauto’s honderden kilo’s aan batterijen meetorsen.
Suiker en vlas
Bijzonder in Noah is het gebruik van een bioplastic dat kan worden gemaakt van suiker. Het chassis en het interieur zijn van sandwichpanelen, gemaakt van dit bioplastic en van vlasvezel. De carrosserie is gemaakt van vlasmatten die zijn geïnjecteerd met een biobased hars. Deze materialen vergen tot zes keer minder energie bij de productie dan veel gebruikte lichtgewicht materialen in de auto-industrie, zoals aluminium of carbon. Vlas is een veelgebruikt tussengewas, een gewas dat nodig is om de bodem te verrijken. De kweek ervan concurreert dus niet met voedselproductie. Aan het einde van de levensduur kan het biocomposiet vermalen worden en als grondstof dienen voor andere producten, zoals bouwstenen.