Continental gaat onderdelenfabriek afbouwen

Herstructurering • In eerste instantie betreft dat 450 van de 900 banen.
Redactie Redactie
Een beeld van de fabriek in Gifhorn (Foto: Continental)

Continental gaat een fabriek voor diverse auto-onderdelen in het Duitse Gifhorn afbouwen. De directie wil de fabriek in 2027 sluiten maar de Raad van Commissarissen heeft een besluit daarover uitgesteld tot december dit jaar. Continental noemt de maatregel nodig ‘vanwege de scherpe toename van de kostendruk in de auto-industrie, dalende automarkten en de niet-concurrerende kostenstructuur van de fabriek in vergelijking met internationale collega’s.’

Dat meldt de Duitse banden- en techfabrikant in een persbericht. Volgend jaar al wordt de assemblage van luchtsystemen verplaatst, gevolgd door de productie van luchtveren en compressoren. Eind 2027 moet dan ook de productie van kleppenblokken en zuigerkoppen voor remsystemen worden uitbesteed aan leveranciers. Commissarissen willen eerst weten welke oplossingen de directie heeft voor de werknemers voordat al die plannen definitief worden afgestempeld.

Concurrentiekracht verbeteren

De fabriek in Gifhorn is al in 1951 opgericht als remmenfabriek. In 1998 kwam het bedrijf in handen van Continental. Sinds 2005 heeft Continental samen met de vakbonden vele maatregelen genomen om de concurrentiekracht in Gifhorn te verbeteren. De directie heeft desalniettemin besloten om de fabriek op termijn te sluiten ‘omdat de winstgevendheid daar niet verzekerd kan worden tegen de achtergrond van de scherpe stijging van de kosten en de dalende automarkten.’

De maatregelen komen bovenop de al lopende herstructureringen bij Continental die in 2019 zijn ingezet om het bedrijf aan te passen aan de transformatie in de autosector.

Volgens Kwikfit wordt de vierseizoenenband van Continental wel steeds populairder.

Continental gaat onderdelenfabriek afbouwen | Automotive Online

Continental gaat onderdelenfabriek afbouwen

Herstructurering • In eerste instantie betreft dat 450 van de 900 banen.
Redactie Redactie
Een beeld van de fabriek in Gifhorn (Foto: Continental)

Continental gaat een fabriek voor diverse auto-onderdelen in het Duitse Gifhorn afbouwen. De directie wil de fabriek in 2027 sluiten maar de Raad van Commissarissen heeft een besluit daarover uitgesteld tot december dit jaar. Continental noemt de maatregel nodig ‘vanwege de scherpe toename van de kostendruk in de auto-industrie, dalende automarkten en de niet-concurrerende kostenstructuur van de fabriek in vergelijking met internationale collega’s.’

Dat meldt de Duitse banden- en techfabrikant in een persbericht. Volgend jaar al wordt de assemblage van luchtsystemen verplaatst, gevolgd door de productie van luchtveren en compressoren. Eind 2027 moet dan ook de productie van kleppenblokken en zuigerkoppen voor remsystemen worden uitbesteed aan leveranciers. Commissarissen willen eerst weten welke oplossingen de directie heeft voor de werknemers voordat al die plannen definitief worden afgestempeld.

Concurrentiekracht verbeteren

De fabriek in Gifhorn is al in 1951 opgericht als remmenfabriek. In 1998 kwam het bedrijf in handen van Continental. Sinds 2005 heeft Continental samen met de vakbonden vele maatregelen genomen om de concurrentiekracht in Gifhorn te verbeteren. De directie heeft desalniettemin besloten om de fabriek op termijn te sluiten ‘omdat de winstgevendheid daar niet verzekerd kan worden tegen de achtergrond van de scherpe stijging van de kosten en de dalende automarkten.’

De maatregelen komen bovenop de al lopende herstructureringen bij Continental die in 2019 zijn ingezet om het bedrijf aan te passen aan de transformatie in de autosector.

Volgens Kwikfit wordt de vierseizoenenband van Continental wel steeds populairder.