Bovag: kinderziektes bij deeltjestellers snel opgelost

Deeltjesteller • Het gebruik van de deeltjesteller is even wennen, zo blijkt in de praktijk.
Redactie Redactie
(foto: Shutterstock)

Er zijn inmiddels zo’n 7.100 deeltjestellers in gebruik bij apk-bedrijven. Aanvankelijk waren er de nodige kinderziektes, maar die worden nu over het algemeen vlot opgelost door de leveranciers, is de indruk van Bovag. Toch zijn er in het gebruik wat aandachtspunten, meldt de organisatie op haar website. De deeltjesteller is sinds 1 januari verplicht voor de apk-keuring van dieselvoertuigen.

Het gebruik van de deeltjesteller is even wennen, zo blijkt in de praktijk. APK-specialist José Burgemeester: ‘’Het werkt allemaal net wat anders dan we gewend zijn en dus is het goed je echt even te verdiepen in de gebruiksaanwijzing of een training te volgen. Zo is het bijvoorbeeld niet nodig en zelfs schadelijk als je tijdens de meting gas geeft. Deze meting moet gebeuren bij stationair lopen. We hebben al voorbeelden gehad van deeltjestellers die vol liepen door onnodig gas geven.’’

Kou

“Ook blijkt dat stevige kou een spelbreker kan zijn. Dan duurt het heel lang voordat de deeltjesteller operationeel is. Ga dus nooit in een koude werkplaats, met een koud apparaat aan de slag, maar zorg dat alles op temperatuur is. Dat scheelt uiteindelijk heel veel tijd.” Een derde tip betreft vocht in de einddemper. Burgemeester: “Zorg dat al het vocht uit de einddemper is voordat je gaat meten. Dit geavanceerde meetmiddel is zeer gevoelig voor vocht. We weten dat er op dit moment nog te weinig vervangingsapparatuur beschikbaar is, dus voorkomen van schade en storingen is echt van belang.”

“Veel werkplaatsen staan vol met auto’s die in de ochtend bij het openen van het bedrijf naar buiten worden gereden. De lucht in de werkplaats kan daardoor tijdelijk dusdanig veel deeltjes bevatten dat het gevoelige testapparaat een foutmelding geeft. Het is verstandig om eerst even te luchten en dan pas het apparaat aan te zetten,” besluit de apk-specialist.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Bovag: kinderziektes bij deeltjestellers snel opgelost | Automotive Online

Bovag: kinderziektes bij deeltjestellers snel opgelost

Deeltjesteller • Het gebruik van de deeltjesteller is even wennen, zo blijkt in de praktijk.
Redactie Redactie
(foto: Shutterstock)

Er zijn inmiddels zo’n 7.100 deeltjestellers in gebruik bij apk-bedrijven. Aanvankelijk waren er de nodige kinderziektes, maar die worden nu over het algemeen vlot opgelost door de leveranciers, is de indruk van Bovag. Toch zijn er in het gebruik wat aandachtspunten, meldt de organisatie op haar website. De deeltjesteller is sinds 1 januari verplicht voor de apk-keuring van dieselvoertuigen.

Het gebruik van de deeltjesteller is even wennen, zo blijkt in de praktijk. APK-specialist José Burgemeester: ‘’Het werkt allemaal net wat anders dan we gewend zijn en dus is het goed je echt even te verdiepen in de gebruiksaanwijzing of een training te volgen. Zo is het bijvoorbeeld niet nodig en zelfs schadelijk als je tijdens de meting gas geeft. Deze meting moet gebeuren bij stationair lopen. We hebben al voorbeelden gehad van deeltjestellers die vol liepen door onnodig gas geven.’’

Kou

“Ook blijkt dat stevige kou een spelbreker kan zijn. Dan duurt het heel lang voordat de deeltjesteller operationeel is. Ga dus nooit in een koude werkplaats, met een koud apparaat aan de slag, maar zorg dat alles op temperatuur is. Dat scheelt uiteindelijk heel veel tijd.” Een derde tip betreft vocht in de einddemper. Burgemeester: “Zorg dat al het vocht uit de einddemper is voordat je gaat meten. Dit geavanceerde meetmiddel is zeer gevoelig voor vocht. We weten dat er op dit moment nog te weinig vervangingsapparatuur beschikbaar is, dus voorkomen van schade en storingen is echt van belang.”

“Veel werkplaatsen staan vol met auto’s die in de ochtend bij het openen van het bedrijf naar buiten worden gereden. De lucht in de werkplaats kan daardoor tijdelijk dusdanig veel deeltjes bevatten dat het gevoelige testapparaat een foutmelding geeft. Het is verstandig om eerst even te luchten en dan pas het apparaat aan te zetten,” besluit de apk-specialist.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.