Bijblijven en niet achterop raken is het devies

Thema Garageformules | Universelen lijken wel kameleons

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Garageformules zijn inmiddels van alle markten thuis. (Beeld: Shutterstock)

Wie zijn er aan het woord?
Martin Bedorf, formulemanager Carteam
Marc Huisman, eigenaar Marc Huisman Autobedrijf
Ton Sieljes, formulemanager Autovakmeester
Wouter van Kuilenburg, eigenaar Bosch Car Service Van Kuilenburg

Scholing/training

Bedorf: “Er is momenteel een tekort aan monteurs, dat mag duidelijk zijn. Iedereen vist in dezelfde vijver; ervaren monteurs kunnen kiezen waar ze aan de slag gaan. Vanuit de scholen is er niet voldoende instroom, terwijl we bij de bijscholingstrainingen te maken hebben met overcapaciteit, die zitten vaak nog lang niet vol. Het zou mooi zijn om daarin wat meer de samenwerking te zoeken, waarom laten we daar jonge, enthousiaste leerlingen niet bij aanschuiven?

Die kunnen mooi meedraaien in zo’n traject. Dat kost natuurlijk wel geld, maar op die manier halen deze leerlingen versneld bijvoorbeeld hun EV- of NEN-certificaat en kunnen ze rap aan de slag. Dat zie je snel terug in de omzet, dat is echt geen moeilijke rekensom.”

Sieljes: “Vanuit Autovakmeester bieden we onze deelnemers via Tech 360 tal van cursussen aan, net als andere ketens. We willen daarin niemand verplichten; iedere deelnemer wordt jaarlijks uitgenodigd voor een update-training, maar je ziet wel dat de motivatie om aan trainingen deel te nemen het soms moet afleggen tegen de volle planningen. Er ontstaat op die manier natuurlijk wel een tweedeling; juist in deze tijd van grote technologische veranderingen moet je bijblijven om niet achterop te raken.”

Huisman: “Ik bied mijn monteurs alle mogelijkheden om bij te scholen. Dat is niet alleen goed voor mijn bedrijf, maar goede mensen wil je graag houden, zeker in deze tijd. Dus moet je ze ook kansen kunnen bieden. Toch denk ik dat het onderwijs op deze wijze, ook de trainingen, eigenlijk niet meer van deze tijd is. Nieuwe auto’s zijn soms zo complex, dat je onmogelijk kunt terugvallen op je basiskennis. Monteurs van de toekomst moeten dus zelf op zoek naar informatie: moet dit op de gebruikelijke manier? Of heeft de fabrikant wat nieuws bedacht? De trainingen en opleidingen van nu bieden basiskennis, voor veel nieuwe hybrides en EV’s moet je dit zelf aanvullen, dat kan ook niet met een algemene EV-training.”

Monteurs van de toekomst moeten zelf op zoek naar informatie

“Wie vertelt jou bijvoorbeeld dat je koelvloeistof van een Audi e-tron moet aftappen uit de elektromotor, omdat de keerringen niet volledig afsluiten? Dat staat op de website van de fabrikant, dat leer je niet op cursus. Eigenlijk volstaat op dit moment geen enkel opleidingstraject. Als monteurs niet meer alles kunnen weten, leer ze dan waar ze de juiste informatie kunnen vinden, hoe ze de weg kunnen vinden in al die verschillende systemen; duizend keer op dezelfde manier olie verversen is echt voorbij.” 

Van Kuilenburg: “Voor ons werkt het eigenlijk het beste als we leerlingen zelf verder opleiden. Ze zijn er nog hoor, de jongens die thuis sleutelen aan scooters en op zaterdag verder komen leren. We zijn dan ook actief in het werven van stagiairs, staan op beurzen en hebben contact met scholen. Dat heeft een heel duidelijke reden: zonder goede mensen redden we het niet. Bij opleiden en trainen gaat het vaak meteen over geld en investeren, maar goodwill en loyaliteit van je medewerkers is pas echt de moeite waard.”

Blijven zoeken naar nieuwe business

“Ook investeren in je netwerk is belangrijk. Wij zijn de huisdokter, kunnen nog steeds de meeste problemen tackelen. Bij grote problemen verwijzen we je door naar een van de specialisten uit ons netwerk. Zo kun je ook als universeel garagebedrijf alle service bieden zonder dat dat ten koste gaat van het rendement, heb je geen faalkosten en is de klant optimaal geholpen.”

“Bij opleiden en trainen gaat het vaak meteen over geld en investeren, maar goodwill en loyaliteit van je medewerkers is pas echt de moeite waard. Ook investeren in je netwerk is belangrijk. Wij zijn de huisdokter, kunnen nog steeds de meeste problemen tackelen. Bij grote problemen verwijzen we je door naar een van de specialisten uit ons netwerk. Zo kun je ook als universeel garagebedrijf alle service bieden zonder dat dat ten koste gaat van het rendement, heb je geen faalkosten en is de klant optimaal geholpen.”

Elektrificatie

Bedorf: “Als we kijken naar percentages, dan zijn onze ‘elektrische klanten’ nog ruim in de minderheid. Maar je hoeft geen groot profeet te zijn om te zien dat elektrisch een steeds grotere rol gaat spelen, ook bij het universele garagebedrijf. Welke rol pak je straks in het aanbod? Een mooi voorbeeld is Carteam Uithoorn, die hard bezig zijn zich te specialiseren als EV-team. Daar kun je niet alleen terecht met iedere elektrische auto, maar ook voor een laadpaal. Als ondernemer moet je openstaan voor kansen, daarmee laten ze zien wat er allemaal mogelijk is.”

Hoe vaak is niet geroepen dat een nieuwe technologie de doodsteek voor de universeel zou betekenen?

Sieljes: “Hier zijn we natuurlijk allemaal mee bezig, waar zit straks de handel? Slijtage-onderdelen vind je natuurlijk ook bij EV’s, maar onderhoud en reparatie wordt langzaamaan minder. Hoe houd je die EV’s en hybrides toch binnen? Technisch klaar zijn voor de nieuwe generatie auto’s is belangrijk, nieuwe concepten als Nexdrive omarmen is ook van groot belang. Maar voorlopig rijden er nog flink wat brandstofauto’s rond; we moeten niet doen alsof die volgend jaar verdwenen zijn. Als de laatste nieuwe brandstofauto is verkocht, rijdt ook die zomaar nog 10 jaar rond.”

Huisman: “Ik zie genoeg EV’s in de zaak, maar door de producenten wordt het ons steeds moeilijker gemaakt, die zetten alles op alles om de informatie binnen te houden. Ik heb een prachtig uitleesapparaat gekocht, maar dat is nog geen garantie dat ik het motormanagement-systeem kan uitlezen. Technische informatie wordt niet vrijgegeven, of dat duurt nog jarenlang rechtszaken voeren op Europees niveau. Maar dat betekent niet dat de handel dan meteen ophoudt. Een beetje ondernemer zoekt naar dingen die hij wél kan sturen. Die liters olie kan ik niet meer verkopen; de oplossing is specialiseren. Wij doen dat door ons steeds meer toe te leggen op de autoliefhebber, op de emotie. Zo’n accu kan ik niet repareren, maar uitlijnen, een kapotte velg herstellen, een poetsservice aanbieden, alarmsystemen of volgsystemen inbouwen, een mooie wrap aanbrengen, deukjes wegwerken, dat zijn zaken waar liefhebbers bij denken: regel het maar.”

Sieljes: “Als formulemanager bij Autovakmeester kijk ik vooral naar het grote plaatje van digitalisering. En dat betekent vooral: op tijd gaan leren, bijblijven en vooral: uitvinden waar je wel en waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Als je nu niet investeert in kennis en de juiste apparatuur, dan ben je binnen no-time old- of youngtimerspecialist. Aangesloten zijn bij een keten kan al flink helpen, zeker op het gebied van kennis. En denk eens vanuit de consument: die kan wel een bericht krijgen om zich te melden bij de merkdealer, maar zal toch eerst bij zijn vertrouwde garage aankloppen, waar de koffie prima is en het uurtarief vriendelijker. Dat voordeel vlak je niet zomaar uit.”

Huisman: “Heel simpel: data uit auto’s gaat een steeds belangrijkere rol spelen, maar dat geldt ook voor de software van garagebedrijven. Mijn mailsysteem gooit er op basis van allerlei data en algoritmes automatisch een mail uit naar een klant wanneer er onderhoud aan zit te komen. Voor een universele garagist is dat nog redelijk uniek nu, maar het werkt uitstekend.”

Geef technische vakkennis nog niet op, niet alles kan digitaal worden opgelost

“Het echte probleem zit hem weer in het ontsluiten van informatie vanuit de auto. Als consument zou je gemakkelijk je eigen vertrouwde garage moeten kunnen koppelen aan de computer. Daar zitten fabrikanten niet op te wachten, die zien die auto het liefst in de eigen merkorganisatie. Zo lang dat niet verandert, staat de universele garage op achterstand.”

Van Kuilenburg: “Er rijden 9,2 miljoen auto’s rond in Nederland, daarvan is zo’n vijf procent hybride of elektrisch. Voorlopig is er ook op onderhoudsgebied nog voldoende te doen dus, en hoe vaak is er al niet geroepen dat een nieuwe technologie de doodsteek voor de universele zou zijn? Dat hoorde je al toen we van carburateur naar injectie gingen.

Het echte probleem zit in het ontsluiten van informatie vanuit de auto

“Wat we doen is heel duidelijk: je moet uit je stoel komen en actief op zoek gaan naar wat je wél kunt. Vanuit Bovag wordt daarbij, met alle zusterclubs, heel hard gewerkt om te zorgen dat de juiste info beschikbaar komt. En verder? Blijven zoeken naar nieuwe business. Wij universelen zijn net kameleons; we passen ons altijd weer aan de omstandigheden.”

Digitalisering

Bedorf: “Ik heb geen technische achtergrond, maar voor wat betreft gebruik maken van data zijn we pas net begonnen. Auto’s die zelf een seintje sturen naar de fabrikant of dealer als er iets niet door de diagnose komt of laten weten wanneer een onderdeel aan vervanging toe is, zijn nu al gemeengoed. De uitdaging is: kunnen die meldingen ook naar de universele garage? Wat zijn voor ons de mogelijkheden om onze klanten te kunnen blijven bedienen? Met ‘over the air’ updates, of op afstand resetten en programmeren verdwijnt er weer een stuk onderhoud uit de keten. Maar geef technische vakkennis nog niet op, niet alles kan digitaal worden opgelost. Een aandrijfas laat zich nu eenmaal moeilijk ‘over the air’ vervangen.” 

Van Kuilenburg: “Data speelt een steeds belangrijkere rol. Maar van wie is die data eigenlijk? De fabrikant? De eigenaar? De garage? De fabrikant kiest voor het eerste, maar daar is het laatste woord natuurlijk nog lang niet over gesproken. Hoe ga je daar dan nu mee om? Goede contacten binnen je netwerk met de juiste merkdealers bijvoorbeeld. Samenwerken. Hopelijk werpt de Bovag-lobby in Brussel vruchten af, zodat wij kunnen beschikken over de noodzakelijke data en de klant zelf kan kiezen waar het onderhoud wordt gedaan.”

Thema Garageformules | Universelen lijken wel kameleons | Automotive Online
Bijblijven en niet achterop raken is het devies

Thema Garageformules | Universelen lijken wel kameleons

Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Garageformules zijn inmiddels van alle markten thuis. (Beeld: Shutterstock)

Wie zijn er aan het woord?
Martin Bedorf, formulemanager Carteam
Marc Huisman, eigenaar Marc Huisman Autobedrijf
Ton Sieljes, formulemanager Autovakmeester
Wouter van Kuilenburg, eigenaar Bosch Car Service Van Kuilenburg

Scholing/training

Bedorf: “Er is momenteel een tekort aan monteurs, dat mag duidelijk zijn. Iedereen vist in dezelfde vijver; ervaren monteurs kunnen kiezen waar ze aan de slag gaan. Vanuit de scholen is er niet voldoende instroom, terwijl we bij de bijscholingstrainingen te maken hebben met overcapaciteit, die zitten vaak nog lang niet vol. Het zou mooi zijn om daarin wat meer de samenwerking te zoeken, waarom laten we daar jonge, enthousiaste leerlingen niet bij aanschuiven?

Die kunnen mooi meedraaien in zo’n traject. Dat kost natuurlijk wel geld, maar op die manier halen deze leerlingen versneld bijvoorbeeld hun EV- of NEN-certificaat en kunnen ze rap aan de slag. Dat zie je snel terug in de omzet, dat is echt geen moeilijke rekensom.”

Sieljes: “Vanuit Autovakmeester bieden we onze deelnemers via Tech 360 tal van cursussen aan, net als andere ketens. We willen daarin niemand verplichten; iedere deelnemer wordt jaarlijks uitgenodigd voor een update-training, maar je ziet wel dat de motivatie om aan trainingen deel te nemen het soms moet afleggen tegen de volle planningen. Er ontstaat op die manier natuurlijk wel een tweedeling; juist in deze tijd van grote technologische veranderingen moet je bijblijven om niet achterop te raken.”

Huisman: “Ik bied mijn monteurs alle mogelijkheden om bij te scholen. Dat is niet alleen goed voor mijn bedrijf, maar goede mensen wil je graag houden, zeker in deze tijd. Dus moet je ze ook kansen kunnen bieden. Toch denk ik dat het onderwijs op deze wijze, ook de trainingen, eigenlijk niet meer van deze tijd is. Nieuwe auto’s zijn soms zo complex, dat je onmogelijk kunt terugvallen op je basiskennis. Monteurs van de toekomst moeten dus zelf op zoek naar informatie: moet dit op de gebruikelijke manier? Of heeft de fabrikant wat nieuws bedacht? De trainingen en opleidingen van nu bieden basiskennis, voor veel nieuwe hybrides en EV’s moet je dit zelf aanvullen, dat kan ook niet met een algemene EV-training.”

Monteurs van de toekomst moeten zelf op zoek naar informatie

“Wie vertelt jou bijvoorbeeld dat je koelvloeistof van een Audi e-tron moet aftappen uit de elektromotor, omdat de keerringen niet volledig afsluiten? Dat staat op de website van de fabrikant, dat leer je niet op cursus. Eigenlijk volstaat op dit moment geen enkel opleidingstraject. Als monteurs niet meer alles kunnen weten, leer ze dan waar ze de juiste informatie kunnen vinden, hoe ze de weg kunnen vinden in al die verschillende systemen; duizend keer op dezelfde manier olie verversen is echt voorbij.” 

Van Kuilenburg: “Voor ons werkt het eigenlijk het beste als we leerlingen zelf verder opleiden. Ze zijn er nog hoor, de jongens die thuis sleutelen aan scooters en op zaterdag verder komen leren. We zijn dan ook actief in het werven van stagiairs, staan op beurzen en hebben contact met scholen. Dat heeft een heel duidelijke reden: zonder goede mensen redden we het niet. Bij opleiden en trainen gaat het vaak meteen over geld en investeren, maar goodwill en loyaliteit van je medewerkers is pas echt de moeite waard.”

Blijven zoeken naar nieuwe business

“Ook investeren in je netwerk is belangrijk. Wij zijn de huisdokter, kunnen nog steeds de meeste problemen tackelen. Bij grote problemen verwijzen we je door naar een van de specialisten uit ons netwerk. Zo kun je ook als universeel garagebedrijf alle service bieden zonder dat dat ten koste gaat van het rendement, heb je geen faalkosten en is de klant optimaal geholpen.”

“Bij opleiden en trainen gaat het vaak meteen over geld en investeren, maar goodwill en loyaliteit van je medewerkers is pas echt de moeite waard. Ook investeren in je netwerk is belangrijk. Wij zijn de huisdokter, kunnen nog steeds de meeste problemen tackelen. Bij grote problemen verwijzen we je door naar een van de specialisten uit ons netwerk. Zo kun je ook als universeel garagebedrijf alle service bieden zonder dat dat ten koste gaat van het rendement, heb je geen faalkosten en is de klant optimaal geholpen.”

Elektrificatie

Bedorf: “Als we kijken naar percentages, dan zijn onze ‘elektrische klanten’ nog ruim in de minderheid. Maar je hoeft geen groot profeet te zijn om te zien dat elektrisch een steeds grotere rol gaat spelen, ook bij het universele garagebedrijf. Welke rol pak je straks in het aanbod? Een mooi voorbeeld is Carteam Uithoorn, die hard bezig zijn zich te specialiseren als EV-team. Daar kun je niet alleen terecht met iedere elektrische auto, maar ook voor een laadpaal. Als ondernemer moet je openstaan voor kansen, daarmee laten ze zien wat er allemaal mogelijk is.”

Hoe vaak is niet geroepen dat een nieuwe technologie de doodsteek voor de universeel zou betekenen?

Sieljes: “Hier zijn we natuurlijk allemaal mee bezig, waar zit straks de handel? Slijtage-onderdelen vind je natuurlijk ook bij EV’s, maar onderhoud en reparatie wordt langzaamaan minder. Hoe houd je die EV’s en hybrides toch binnen? Technisch klaar zijn voor de nieuwe generatie auto’s is belangrijk, nieuwe concepten als Nexdrive omarmen is ook van groot belang. Maar voorlopig rijden er nog flink wat brandstofauto’s rond; we moeten niet doen alsof die volgend jaar verdwenen zijn. Als de laatste nieuwe brandstofauto is verkocht, rijdt ook die zomaar nog 10 jaar rond.”

Huisman: “Ik zie genoeg EV’s in de zaak, maar door de producenten wordt het ons steeds moeilijker gemaakt, die zetten alles op alles om de informatie binnen te houden. Ik heb een prachtig uitleesapparaat gekocht, maar dat is nog geen garantie dat ik het motormanagement-systeem kan uitlezen. Technische informatie wordt niet vrijgegeven, of dat duurt nog jarenlang rechtszaken voeren op Europees niveau. Maar dat betekent niet dat de handel dan meteen ophoudt. Een beetje ondernemer zoekt naar dingen die hij wél kan sturen. Die liters olie kan ik niet meer verkopen; de oplossing is specialiseren. Wij doen dat door ons steeds meer toe te leggen op de autoliefhebber, op de emotie. Zo’n accu kan ik niet repareren, maar uitlijnen, een kapotte velg herstellen, een poetsservice aanbieden, alarmsystemen of volgsystemen inbouwen, een mooie wrap aanbrengen, deukjes wegwerken, dat zijn zaken waar liefhebbers bij denken: regel het maar.”

Sieljes: “Als formulemanager bij Autovakmeester kijk ik vooral naar het grote plaatje van digitalisering. En dat betekent vooral: op tijd gaan leren, bijblijven en vooral: uitvinden waar je wel en waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Als je nu niet investeert in kennis en de juiste apparatuur, dan ben je binnen no-time old- of youngtimerspecialist. Aangesloten zijn bij een keten kan al flink helpen, zeker op het gebied van kennis. En denk eens vanuit de consument: die kan wel een bericht krijgen om zich te melden bij de merkdealer, maar zal toch eerst bij zijn vertrouwde garage aankloppen, waar de koffie prima is en het uurtarief vriendelijker. Dat voordeel vlak je niet zomaar uit.”

Huisman: “Heel simpel: data uit auto’s gaat een steeds belangrijkere rol spelen, maar dat geldt ook voor de software van garagebedrijven. Mijn mailsysteem gooit er op basis van allerlei data en algoritmes automatisch een mail uit naar een klant wanneer er onderhoud aan zit te komen. Voor een universele garagist is dat nog redelijk uniek nu, maar het werkt uitstekend.”

Geef technische vakkennis nog niet op, niet alles kan digitaal worden opgelost

“Het echte probleem zit hem weer in het ontsluiten van informatie vanuit de auto. Als consument zou je gemakkelijk je eigen vertrouwde garage moeten kunnen koppelen aan de computer. Daar zitten fabrikanten niet op te wachten, die zien die auto het liefst in de eigen merkorganisatie. Zo lang dat niet verandert, staat de universele garage op achterstand.”

Van Kuilenburg: “Er rijden 9,2 miljoen auto’s rond in Nederland, daarvan is zo’n vijf procent hybride of elektrisch. Voorlopig is er ook op onderhoudsgebied nog voldoende te doen dus, en hoe vaak is er al niet geroepen dat een nieuwe technologie de doodsteek voor de universele zou zijn? Dat hoorde je al toen we van carburateur naar injectie gingen.

Het echte probleem zit in het ontsluiten van informatie vanuit de auto

“Wat we doen is heel duidelijk: je moet uit je stoel komen en actief op zoek gaan naar wat je wél kunt. Vanuit Bovag wordt daarbij, met alle zusterclubs, heel hard gewerkt om te zorgen dat de juiste info beschikbaar komt. En verder? Blijven zoeken naar nieuwe business. Wij universelen zijn net kameleons; we passen ons altijd weer aan de omstandigheden.”

Digitalisering

Bedorf: “Ik heb geen technische achtergrond, maar voor wat betreft gebruik maken van data zijn we pas net begonnen. Auto’s die zelf een seintje sturen naar de fabrikant of dealer als er iets niet door de diagnose komt of laten weten wanneer een onderdeel aan vervanging toe is, zijn nu al gemeengoed. De uitdaging is: kunnen die meldingen ook naar de universele garage? Wat zijn voor ons de mogelijkheden om onze klanten te kunnen blijven bedienen? Met ‘over the air’ updates, of op afstand resetten en programmeren verdwijnt er weer een stuk onderhoud uit de keten. Maar geef technische vakkennis nog niet op, niet alles kan digitaal worden opgelost. Een aandrijfas laat zich nu eenmaal moeilijk ‘over the air’ vervangen.” 

Van Kuilenburg: “Data speelt een steeds belangrijkere rol. Maar van wie is die data eigenlijk? De fabrikant? De eigenaar? De garage? De fabrikant kiest voor het eerste, maar daar is het laatste woord natuurlijk nog lang niet over gesproken. Hoe ga je daar dan nu mee om? Goede contacten binnen je netwerk met de juiste merkdealers bijvoorbeeld. Samenwerken. Hopelijk werpt de Bovag-lobby in Brussel vruchten af, zodat wij kunnen beschikken over de noodzakelijke data en de klant zelf kan kiezen waar het onderhoud wordt gedaan.”