Vast geloof in autogas

25 Jaar Automotive | Pouls Autotechniek blijft vertrouwen op autogas

25 Jaar Automotive • De eerste editie van Automotive verscheen 25 jaar geleden. In een van de eerste nummers stond een stuk over Pouls Autotechniek in Baarlo, dat was uitgeroepen tot Bovag Autobedrijf van het Jaar. De uitverkiezing was vanwege de specialisatie op lpg-inbouw en decennia later draait het daar bij de specialist uit Baarlo nog steeds om. Per 1 januari neemt schoonzoon Guus Gommans het bedrijf over van Jan Pouls, die het bedrijf in 1980 begon.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Jan Pouls (Beeld: Mark Litjens)

“Ik heb lpg door mijn bloed stromen”, begint Jan Pouls (68) het interview met Automotive. Een belangrijk deel van zijn bedrijfsvoering bestaat dan ook uit het inbouwen van lpg-installaties. Het bedrijf Pouls Autotechniek in het Noord-Limburgse Baarlo kent twee werkplaatsen, aan weerszijden van de straat: de ene voor de lpg-inbouw, de andere voor werkzaamheden als onderhoud aan auto’s van klanten en incidenteel de restauratie van oldtimers. Want Pouls is dan wel lpg-specialist, in feite houdt hij zich bezig met alles wat met autotechniek te maken heeft.”

Het is toch mijn kindje 

“Wij hoeven nooit een auto naar de dealer te brengen, ook niet met de meest complexe elektronische problemen”, claimt de eigenaar. Met zijn diagnoseapparaten van Autel en Snap-on is elke klus te fiksen. Dat is mede te danken aan Guus Gommans (32), de schoonzoon van Jan Pouls en alleskunner op technisch gebied. Hij neemt per 1 januari het bedrijf over van zijn schoonvader.

Jan Pouls 

Bouwjaar: 1953
Thuissituatie: Getrouwd met Miny, twee volwassen dochters
Opleiding/loopbaan: Jan leerde het vak in de praktijk. Hij werkte bij dealers van Ford en van DAF-Volvo. Tien jaar werkte hij in de bedrijfswagens tot hij in 1980 voor zichzelf begon.

Guus Gommans

Bouwjaar: 1989
Thuissituatie: Samenwonend met Yvon, een dochter van Jan Pouls. Ze hebben twee kinderen, van 1,5 jaar en van 7 weken.
Opleiding: Belgische MTS elektro, metaalbewerking en autotechniek, eerste monteur
Loopbaan: Na de opleiding is Guus ‘blijven plakken’ bij zijn stagebedrijf, dat race- en rallyauto’s prepareert. Sinds 2008 werkt hij bij Pouls.

Pick-uptrucks

Jan Pouls zit vol verhalen. Over de klant van wie hij zijn BMW 502 cabriolet uit 1955 overnam. Over de gouden jaren van de autohandel, toen je de occasions nog via de leasemaatschappijen in kon kopen en heel veel Nederlanders op lpg reden. Maar ook over recente hoogtepunten, zoals de Belgische klant die regelmatig een Shelby Cobra in onderdelen uit de VS bij het bedrijf in Baarlo laat bezorgen, met de opdracht: bouw er maar weer een mooie klassieker van. Af en toe worden in opdracht van klanten auto’s compleet gerestaureerd. Op het moment staat er een prachtig blauwe BMW 3-serie uit de jaren ‘80 te glanzen in de werkplaats. “Van de eerste eigenaar en die wilde hem weer als nieuw hebben”, vertelt Pouls. Het zijn de kersen op de taart voor het autobedrijf.

Er is beslist weer perspectief voor benzineauto’s met een lpg-installatie

Maar de focus van het bedrijf ligt toch op de inbouw van lpg-installaties. Niet bij oldtimers, maar vooral bij Amerikaanse pick-ups van Dodge, Ford en Chevrolet. Zodra er een nieuw model verschijnt, bouwen Jan Pouls en zijn gespecialiseerde monteurs daar een mooie installatie bij. Als basis wordt het Prins VSI-systeem gebruikt. De tankframes, maar ook alle bevestigingsplaatjes voor de installatie worden in eigen huis ontworpen en gebouwd. Vervolgens gaan die delen naar een constructiebedrijf dat series van honderden stuks bouwt en die netjes gepoedercoat weer aflevert. Het omvangrijke magazijn van Pouls staat vol met zulke sets voor alle courante Amerikaanse modellen. Maar bijvoorbeeld ook voor de Mitsubishi Outlander PHEV. “Wij zijn de enige die een 60 liter onderbouwtank kunnen installeren, met behoud van de originele uitlaat”, stelt Jan Pouls. Ook voor de Dodge RAM is een speciaal systeem ontwikkeld, met een 120 liter onderbouwtank, plus een 200 litertank in de laadbak. “Onze klanten zijn bijvoorbeeld aannemers. Die kunnen daar een week op rijden en op zaterdag gaan ze in België of Duitsland even tanken. Met 50 cent per liter is het rijden van zo’n auto dan spotgoedkoop.”

Ontevreden over EV’s

Bij Pouls is lpg als autobrandstof nog springlevend, maar op landelijke schaal is het een marginaal verhaal. In 2000 reed nog 5,5 procent van de Nederlandse auto’s op autogas. In 2021 is dat volgens cijfers van de Bovag nog maar 1 procent, ofwel zo’n 100.000 auto’s. Toch geloven Pouls en Gommans vast in hernieuwde populariteit voor lpg als autobrandstof. Jan Pouls: “Op dit moment ligt de nadruk heel sterk op elektrisch rijden. Maar ik ken geen mensen die er echt tevreden over zijn. Voor de particuliere markt is een elektrische auto niet interessant en ik denk dat het op de zakelijke markt ook snel minder wordt, als de fiscale voordelen straks verdwijnen. De actieradius is en blijft het grote probleem. En lpg is juist een brandstof voor veelrijders. Die mensen reden vooral in diesels, maar de diesel zit in het verdomhoekje. Er is beslist weer perspectief voor benzineauto’s met een lpg-installatie. Het scheelt je een euro per liter brandstof en dat telt, bij de huidige benzineprijzen. 2019 was voor ons echt een topjaar. Maar met de coronacrisis en het thuiswerken is de markt bijna gehalveerd.”

De plannen die Jan Pouls had om samen met een aantal andere belanghebbenden – zoals Prins-directeur Bart van Aerle – campagne te gaan voeren voor lpg, zijn tijdens de coronacrisis in het slop geraakt. “En ik ga dat ook niet meer oppakken”, vertelt hij. “Dat is iets voor de nieuwe generatie.”

Opvolging komt eraan

Tijdens het interview met Automotive zit Guus Gommans tot zijn grote frustratie thuis, na een positieve coronatest. Het interview met hem vindt plaats via beeldbellen op Whatsapp. Desondanks straalt hij van enthousiasme als het gaat over het bedrijf. “Ik ben hier 13 jaar geleden gekomen en heb altijd alle ruimte gekregen. Ik hou er niet van als alles volledig voor me is uitgestippeld. Ik moet zelf kunnen puzzelen, dingen uitzoeken. Straks is het mijn bedrijf en dat voelt heel natuurlijk; we werken er al jaren naartoe. Het is een ontzettend mooi bedrijf met veel vaste klanten. Die ken ik allemaal en ik weet wat voor een auto ze rijden. En we pakken hier van alles aan, niks is te gek. Die Shelby’s, dat is prachtig. Maar soms komen er ook mensen met een wat oudere auto waarvan de kleppen gesteld moeten worden. Dan is er bij hun eigen autobedrijf niemand meer die dat nog kan. Wij hebben een eerste monteur die nog met alle plezier een versnellingsbak reviseert. Daar ben ik zuinig op. Daarom gaat er hier ook niet al te veel veranderen. Dit is een goed en stabiel bedrijf waar mensen graag werken en de klanten goed worden geholpen. Dat moet vooral zo blijven.”

Jan Pouls moet even slikken als het gesprek gaat over de overname van zijn bedrijf. “Na meer dan 40 jaar, dat is niet niks. Het gaat me niet eens zo om het geld. Maar het is toch mijn kindje. Aan de andere kant: als íemand de zaak kan overnemen, is dat Guus. Hij wil er echt voor gaan en dat is ook nodig met zo’n bedrijf. Ik heb het altijd als een grote verantwoordelijkheid gevoeld en dat doe ik nog steeds. Want ik stop niet in één keer. Na 1 januari blijf ik hier gewoon werken. Maar dan in loondienst bij Guus. Dan hoef ik maar 40 uur per week. Al die jaren heb ik 60-70 uur per week gewerkt. Ik heb twee keer een hartinfarct gehad. Misschien is het ook wel goed om eens wat rustiger aan te doen.”

De kerngetallen

Pouls Autotechniek

Aantal monteurs: 7
Werkplaats: 1.500 m2
Aantal hefbruggen: 13
Aantal lpg-installaties inbouwen op jaarbasis: 400
Aantal occasions: 20

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

25 Jaar Automotive | Pouls Autotechniek blijft vertrouwen op autogas | Automotive Online
Vast geloof in autogas

25 Jaar Automotive | Pouls Autotechniek blijft vertrouwen op autogas

25 Jaar Automotive • De eerste editie van Automotive verscheen 25 jaar geleden. In een van de eerste nummers stond een stuk over Pouls Autotechniek in Baarlo, dat was uitgeroepen tot Bovag Autobedrijf van het Jaar. De uitverkiezing was vanwege de specialisatie op lpg-inbouw en decennia later draait het daar bij de specialist uit Baarlo nog steeds om. Per 1 januari neemt schoonzoon Guus Gommans het bedrijf over van Jan Pouls, die het bedrijf in 1980 begon.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Jan Pouls (Beeld: Mark Litjens)

“Ik heb lpg door mijn bloed stromen”, begint Jan Pouls (68) het interview met Automotive. Een belangrijk deel van zijn bedrijfsvoering bestaat dan ook uit het inbouwen van lpg-installaties. Het bedrijf Pouls Autotechniek in het Noord-Limburgse Baarlo kent twee werkplaatsen, aan weerszijden van de straat: de ene voor de lpg-inbouw, de andere voor werkzaamheden als onderhoud aan auto’s van klanten en incidenteel de restauratie van oldtimers. Want Pouls is dan wel lpg-specialist, in feite houdt hij zich bezig met alles wat met autotechniek te maken heeft.”

Het is toch mijn kindje 

“Wij hoeven nooit een auto naar de dealer te brengen, ook niet met de meest complexe elektronische problemen”, claimt de eigenaar. Met zijn diagnoseapparaten van Autel en Snap-on is elke klus te fiksen. Dat is mede te danken aan Guus Gommans (32), de schoonzoon van Jan Pouls en alleskunner op technisch gebied. Hij neemt per 1 januari het bedrijf over van zijn schoonvader.

Jan Pouls 

Bouwjaar: 1953
Thuissituatie: Getrouwd met Miny, twee volwassen dochters
Opleiding/loopbaan: Jan leerde het vak in de praktijk. Hij werkte bij dealers van Ford en van DAF-Volvo. Tien jaar werkte hij in de bedrijfswagens tot hij in 1980 voor zichzelf begon.

Guus Gommans

Bouwjaar: 1989
Thuissituatie: Samenwonend met Yvon, een dochter van Jan Pouls. Ze hebben twee kinderen, van 1,5 jaar en van 7 weken.
Opleiding: Belgische MTS elektro, metaalbewerking en autotechniek, eerste monteur
Loopbaan: Na de opleiding is Guus ‘blijven plakken’ bij zijn stagebedrijf, dat race- en rallyauto’s prepareert. Sinds 2008 werkt hij bij Pouls.

Pick-uptrucks

Jan Pouls zit vol verhalen. Over de klant van wie hij zijn BMW 502 cabriolet uit 1955 overnam. Over de gouden jaren van de autohandel, toen je de occasions nog via de leasemaatschappijen in kon kopen en heel veel Nederlanders op lpg reden. Maar ook over recente hoogtepunten, zoals de Belgische klant die regelmatig een Shelby Cobra in onderdelen uit de VS bij het bedrijf in Baarlo laat bezorgen, met de opdracht: bouw er maar weer een mooie klassieker van. Af en toe worden in opdracht van klanten auto’s compleet gerestaureerd. Op het moment staat er een prachtig blauwe BMW 3-serie uit de jaren ‘80 te glanzen in de werkplaats. “Van de eerste eigenaar en die wilde hem weer als nieuw hebben”, vertelt Pouls. Het zijn de kersen op de taart voor het autobedrijf.

Er is beslist weer perspectief voor benzineauto’s met een lpg-installatie

Maar de focus van het bedrijf ligt toch op de inbouw van lpg-installaties. Niet bij oldtimers, maar vooral bij Amerikaanse pick-ups van Dodge, Ford en Chevrolet. Zodra er een nieuw model verschijnt, bouwen Jan Pouls en zijn gespecialiseerde monteurs daar een mooie installatie bij. Als basis wordt het Prins VSI-systeem gebruikt. De tankframes, maar ook alle bevestigingsplaatjes voor de installatie worden in eigen huis ontworpen en gebouwd. Vervolgens gaan die delen naar een constructiebedrijf dat series van honderden stuks bouwt en die netjes gepoedercoat weer aflevert. Het omvangrijke magazijn van Pouls staat vol met zulke sets voor alle courante Amerikaanse modellen. Maar bijvoorbeeld ook voor de Mitsubishi Outlander PHEV. “Wij zijn de enige die een 60 liter onderbouwtank kunnen installeren, met behoud van de originele uitlaat”, stelt Jan Pouls. Ook voor de Dodge RAM is een speciaal systeem ontwikkeld, met een 120 liter onderbouwtank, plus een 200 litertank in de laadbak. “Onze klanten zijn bijvoorbeeld aannemers. Die kunnen daar een week op rijden en op zaterdag gaan ze in België of Duitsland even tanken. Met 50 cent per liter is het rijden van zo’n auto dan spotgoedkoop.”

Ontevreden over EV’s

Bij Pouls is lpg als autobrandstof nog springlevend, maar op landelijke schaal is het een marginaal verhaal. In 2000 reed nog 5,5 procent van de Nederlandse auto’s op autogas. In 2021 is dat volgens cijfers van de Bovag nog maar 1 procent, ofwel zo’n 100.000 auto’s. Toch geloven Pouls en Gommans vast in hernieuwde populariteit voor lpg als autobrandstof. Jan Pouls: “Op dit moment ligt de nadruk heel sterk op elektrisch rijden. Maar ik ken geen mensen die er echt tevreden over zijn. Voor de particuliere markt is een elektrische auto niet interessant en ik denk dat het op de zakelijke markt ook snel minder wordt, als de fiscale voordelen straks verdwijnen. De actieradius is en blijft het grote probleem. En lpg is juist een brandstof voor veelrijders. Die mensen reden vooral in diesels, maar de diesel zit in het verdomhoekje. Er is beslist weer perspectief voor benzineauto’s met een lpg-installatie. Het scheelt je een euro per liter brandstof en dat telt, bij de huidige benzineprijzen. 2019 was voor ons echt een topjaar. Maar met de coronacrisis en het thuiswerken is de markt bijna gehalveerd.”

De plannen die Jan Pouls had om samen met een aantal andere belanghebbenden – zoals Prins-directeur Bart van Aerle – campagne te gaan voeren voor lpg, zijn tijdens de coronacrisis in het slop geraakt. “En ik ga dat ook niet meer oppakken”, vertelt hij. “Dat is iets voor de nieuwe generatie.”

Opvolging komt eraan

Tijdens het interview met Automotive zit Guus Gommans tot zijn grote frustratie thuis, na een positieve coronatest. Het interview met hem vindt plaats via beeldbellen op Whatsapp. Desondanks straalt hij van enthousiasme als het gaat over het bedrijf. “Ik ben hier 13 jaar geleden gekomen en heb altijd alle ruimte gekregen. Ik hou er niet van als alles volledig voor me is uitgestippeld. Ik moet zelf kunnen puzzelen, dingen uitzoeken. Straks is het mijn bedrijf en dat voelt heel natuurlijk; we werken er al jaren naartoe. Het is een ontzettend mooi bedrijf met veel vaste klanten. Die ken ik allemaal en ik weet wat voor een auto ze rijden. En we pakken hier van alles aan, niks is te gek. Die Shelby’s, dat is prachtig. Maar soms komen er ook mensen met een wat oudere auto waarvan de kleppen gesteld moeten worden. Dan is er bij hun eigen autobedrijf niemand meer die dat nog kan. Wij hebben een eerste monteur die nog met alle plezier een versnellingsbak reviseert. Daar ben ik zuinig op. Daarom gaat er hier ook niet al te veel veranderen. Dit is een goed en stabiel bedrijf waar mensen graag werken en de klanten goed worden geholpen. Dat moet vooral zo blijven.”

Jan Pouls moet even slikken als het gesprek gaat over de overname van zijn bedrijf. “Na meer dan 40 jaar, dat is niet niks. Het gaat me niet eens zo om het geld. Maar het is toch mijn kindje. Aan de andere kant: als íemand de zaak kan overnemen, is dat Guus. Hij wil er echt voor gaan en dat is ook nodig met zo’n bedrijf. Ik heb het altijd als een grote verantwoordelijkheid gevoeld en dat doe ik nog steeds. Want ik stop niet in één keer. Na 1 januari blijf ik hier gewoon werken. Maar dan in loondienst bij Guus. Dan hoef ik maar 40 uur per week. Al die jaren heb ik 60-70 uur per week gewerkt. Ik heb twee keer een hartinfarct gehad. Misschien is het ook wel goed om eens wat rustiger aan te doen.”

De kerngetallen

Pouls Autotechniek

Aantal monteurs: 7
Werkplaats: 1.500 m2
Aantal hefbruggen: 13
Aantal lpg-installaties inbouwen op jaarbasis: 400
Aantal occasions: 20

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.