Opleiding Autotech moet uitkomst bieden

Rondetafel schadeherstel: ‘Situatie dreigt waarin auto’s niet veilig hersteld kunnen worden’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
V.l.n.r. Hans Musters, Aflred Möller, Anton Cornelissen, Ad van Diepenbeek, Cor Webbe, Guus Baris, Joost den Elzen. (Foto: Marcel Cazemier)

Wie doen er mee?

Hans Musters
initiatiefnemer Autotech
Alfred Möller
directeur Möller Autoschade Groep (7 vestigingen)
Anton Cornelissen
programmamanager Autotech
Ad van Diepenbeek
directeur Van Mossel Autoschade (18 vestigingen)
Cor Webbe
directeur Stokvis Autoschade Groep (19 vestigingen)
Guus Baris
manager Stern Point (16 vestigingen)
Joost den Elzen
directeur Den Elzen Autoschade Groep (6 vestigingen)

ronde tafel 04De schadebranche dreigt op een dood spoor terecht te komen nu de kloof tussen vakkennis en nieuwe autotechniek steeds groter wordt, en schadeherstel steeds duurder. De nieuwe opleiding Autotech, volgens de initiatiefnemers een ‘Nyenrode voor schadeherstel’, moet de branche weer op het juiste spoor zetten. Met de initiatiefnemers (zie kader ‘Wie doen er mee?’) bespreken we de heetste hangijzers.

Theorie en praktijk

Cor Webbe: “Theorie en praktijk sluiten niet goed op elkaar aan. Inhoudelijk schieten de opleidingen tekort: niet alleen in leerstof, ook met equipment en auto’s waar mee getraind wordt. Het is allemaal sterk verouderd en sluit niet meer aan op de moderne autotechniek. Wat ik zocht in opleidingen, was in ieder geval nooit te vinden bij de huidige instituten. We hebben dan wel een norm in de schadeherstelbranche, maar ik denk dat we met die norm niet het beste niveau behalen wat de branche te bieden heeft.”
Joost den Elzen: “Het opleidingsniveau zal alleen maar hoger worden, omdat de techniek van de auto zich zo snel ontwikkelt en de aard van het werk verandert. Permanente educatie is belangrijk, anders loop je het gevaar dat mensen bewust of onbewust onbekwaam gaan repareren.”
Alfred Möller: “Het schadevak ontwikkelt zich tot een hightechberoep. Daar zijn de opleidingen onvoldoende in meegegroeid. De huidige stand van de techniek heeft het kennisniveau ingehaald. Er rijden straks auto’s rond waarvoor wij niet hebben geleerd. Dat is levensgevaarlijk.”
Ad van Diepenbeek: “We dreigen in een situatie terecht te komen waarin we bepaalde auto’s niet meer veilig en verantwoord kunnen repareren. De moeilijkheidsgraad van de opleidingen moet omhoog, zodat we straks nog in staat zijn al nieuwe auto’s met ADAS (rijhulpsystemen, red) te repareren. En dan nog moet de branche zich ervan bewust worden dat je straks niet meer alles zelf kunt repareren, omdat je niet over al die specialistische kennis kunt beschikken. Je hebt een netwerk van meerdere vestigingen nodig zodat je kennis en medewerkers kunt delen.”
Guus Baris: “We hebben er grote zorgen over of we straks alles goed kunnen blijven herstellen. Wat we nodig hebben is een hoogwaardige opleiding die in nauw contact staat met de branche en direct aansluit op de alledaagse praktijk in de werkplaats en dus ook onder goede begeleiding werkt aan moderne auto’s. Ik vind het schrikbarend te zien dat de huidige opleidingen op achterstand staan met de moderne autotechniek.”

Merkerkenning & autofabrikanten

Baris: “Ik signaleer dat ook importeurs onder toenemende spanning staan om alle technieken bij te kunnen houden. Bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s houden fabrikanten er onvoldoende rekening mee hoe die auto veilig en verantwoord hersteld moet worden. De focus is te veel gericht op service en onderhoud.”
Den Elzen: “Veel merkerkenningen stellen in de praktijk niet zo veel voor.”

We komen in een situatie waarin we bepaalde auto’s niet meer veilig kunnen repareren vanwege een gebrek aan kennis

Ad van Diepenbeek

Webbe: “Fabrikanten weten zelf vaak niet eens precies hoe er gerepareerd moet worden. Dat is natuurlijk van de gekke, want hoe moeten wij het dan weten?”
Van Diepenbeek: “Er komen straks auto’s die we waarschijnlijk ook niet meer via merkerkenning kunnen repareren. Het gaat erom dat je zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke informatiebron zit, zodat je precies kunt checken hoe het zit.”

Safety ­first

Möller: “In plaats van prijzen en volumes draait het straks om safety first. Het borgen van aansprakelijkheid is de essentie. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van herstellers, ook van opdrachtgevers en verzekeraars. Ook zij staan voor uitdagingen en moeten hier iets mee. We zitten nog middenin een transitiefase; het zal ook steeds vaker gaan over het delen van verantwoordelijkheden.”
Webbe: “Verzekeraars hebben de zorgplicht om te garanderen dat er niet onbekwaam wordt gerepareerd. In crashtesten kun je precies zien wat er fout gaat als er niet volgens de fabrieksnormen is gerepareerd. Dat moet niet alleen voor ons een eyeopener zijn, maar ook voor verzekeraars en opdrachtgevers.”
Van Diepenbeek: “Alles draait om de goed gekwalificeerde mensen die precies weten hoe ze met nieuwe materialen en ADAS-systemen moeten omgaan. Dat vereist voortdurende bijscholing en om een groot lerend vermogen.”

Personeelstekort

Den Elzen: “Er wordt steeds meer van onze mensen verwacht – of je nu in de werkplaats werkt of achter de receptie. Het draait niet alleen om technische kennis en het kunnen vinden van de juiste technische informatie, maar ook om omgaan met klanten, snel kunnen schakelen en de grote verbanden kunnen zien.”
Möller: “Er is veel recruitment nodig voor onze branche. Het tekort aan mensen is een grote uitdaging. We moeten ons veel meer pro­ leren als hightechsector. Daarmee trek je jongeren aan. Het schadeherstel van de toekomst vergt namelijk veel van onze mensen en lang niet iedereen heeft een even groot leervermogen, juist omdat het vak zo veranderd is. Een opleiding moet veel meer worden beschouwd als een serieuze investering in de toekomst.”

Er wordt steeds meer van onze mensen verwacht, in de werkplaats en op de receptie

Joost den Elzen

Den Elzen: “Ik denk dat er de komende jaren een tweedeling zal komen onder bedrijven: wie gaat het wel volhouden en wie niet. Je hebt namelijk wel een bepaalde omvang nodig om te kunnen blijven investeren in mensen en apparatuur en hogere loonkosten te kunnen opbrengen. Daarnaast wordt krimp van de sector voorspeld, mede door de opkomst van moderne technieken als ADAS.”
Webbe: “We moeten op de personeelsmarkt steeds meer concurreren met andere branches waarin mensen meer kunnen verdienen of een mooie leaseauto krijgen. Dat wordt dan aantrekkelijker gevonden dan schadehersteller worden.”

Eten of gegeten worden: overnames zijn aan de orde van de dag in schadeland.

Autotech en de werkvloer

Uitgangspunt van de nieuwe opleiding Autotech is directe aansluiting op de werkvloer. Er is een realtime monitoring van deelnemers, docenten zijn 24/7 online beschikbaar en er zijn instructie­ filmpjes beschikbaar. “En de voertuigen in de werkplaats zijn het lesmateriaal en worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld. De toegang tot technische fabrieksdata is dan ook een verplichting voor de opleiding”, zegt Anton Cornelissen (directeur TOI Opleidingen), verantwoordelijk voor de inhoud van de opleiding, die speci­fiek voor schadeherstel is gemaakt. Hans Musters (voorheen commercieel directeur Metalak) zette samen met hem de opleiding op en bracht de verschillende partijen samen.

Autotech Academy biedt nu vier eenjarige opleidingen aan: diagnose en schade, master schademanager, lak en voorbewerking en allrounder frontoffice. Naast een uitgebreid technisch programma, met aandacht voor het zoeken naar de juiste technische informatie, zijn er ook er trainingen gedragsverandering, ontwikkeld door het bedrijf Tagpoint. Deze trainingen en terugkom- en studiedagen zijn verplicht, zodat het kennisniveau permanent op peil blijft. Voor de gedragstrainingen wordt bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van serious gaming en e-learing. Dit voorjaar is de eerste studentengroep begonnen aan de eenjarige opleiding diagnose en schade. De kosten per monteur bedragen circa 20 duizend euro.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Rondetafel schadeherstel: ‘Situatie dreigt waarin auto’s niet veilig hersteld kunnen worden’ | Automotive Online
Opleiding Autotech moet uitkomst bieden

Rondetafel schadeherstel: ‘Situatie dreigt waarin auto’s niet veilig hersteld kunnen worden’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
V.l.n.r. Hans Musters, Aflred Möller, Anton Cornelissen, Ad van Diepenbeek, Cor Webbe, Guus Baris, Joost den Elzen. (Foto: Marcel Cazemier)

Wie doen er mee?

Hans Musters
initiatiefnemer Autotech
Alfred Möller
directeur Möller Autoschade Groep (7 vestigingen)
Anton Cornelissen
programmamanager Autotech
Ad van Diepenbeek
directeur Van Mossel Autoschade (18 vestigingen)
Cor Webbe
directeur Stokvis Autoschade Groep (19 vestigingen)
Guus Baris
manager Stern Point (16 vestigingen)
Joost den Elzen
directeur Den Elzen Autoschade Groep (6 vestigingen)

ronde tafel 04De schadebranche dreigt op een dood spoor terecht te komen nu de kloof tussen vakkennis en nieuwe autotechniek steeds groter wordt, en schadeherstel steeds duurder. De nieuwe opleiding Autotech, volgens de initiatiefnemers een ‘Nyenrode voor schadeherstel’, moet de branche weer op het juiste spoor zetten. Met de initiatiefnemers (zie kader ‘Wie doen er mee?’) bespreken we de heetste hangijzers.

Theorie en praktijk

Cor Webbe: “Theorie en praktijk sluiten niet goed op elkaar aan. Inhoudelijk schieten de opleidingen tekort: niet alleen in leerstof, ook met equipment en auto’s waar mee getraind wordt. Het is allemaal sterk verouderd en sluit niet meer aan op de moderne autotechniek. Wat ik zocht in opleidingen, was in ieder geval nooit te vinden bij de huidige instituten. We hebben dan wel een norm in de schadeherstelbranche, maar ik denk dat we met die norm niet het beste niveau behalen wat de branche te bieden heeft.”
Joost den Elzen: “Het opleidingsniveau zal alleen maar hoger worden, omdat de techniek van de auto zich zo snel ontwikkelt en de aard van het werk verandert. Permanente educatie is belangrijk, anders loop je het gevaar dat mensen bewust of onbewust onbekwaam gaan repareren.”
Alfred Möller: “Het schadevak ontwikkelt zich tot een hightechberoep. Daar zijn de opleidingen onvoldoende in meegegroeid. De huidige stand van de techniek heeft het kennisniveau ingehaald. Er rijden straks auto’s rond waarvoor wij niet hebben geleerd. Dat is levensgevaarlijk.”
Ad van Diepenbeek: “We dreigen in een situatie terecht te komen waarin we bepaalde auto’s niet meer veilig en verantwoord kunnen repareren. De moeilijkheidsgraad van de opleidingen moet omhoog, zodat we straks nog in staat zijn al nieuwe auto’s met ADAS (rijhulpsystemen, red) te repareren. En dan nog moet de branche zich ervan bewust worden dat je straks niet meer alles zelf kunt repareren, omdat je niet over al die specialistische kennis kunt beschikken. Je hebt een netwerk van meerdere vestigingen nodig zodat je kennis en medewerkers kunt delen.”
Guus Baris: “We hebben er grote zorgen over of we straks alles goed kunnen blijven herstellen. Wat we nodig hebben is een hoogwaardige opleiding die in nauw contact staat met de branche en direct aansluit op de alledaagse praktijk in de werkplaats en dus ook onder goede begeleiding werkt aan moderne auto’s. Ik vind het schrikbarend te zien dat de huidige opleidingen op achterstand staan met de moderne autotechniek.”

Merkerkenning & autofabrikanten

Baris: “Ik signaleer dat ook importeurs onder toenemende spanning staan om alle technieken bij te kunnen houden. Bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s houden fabrikanten er onvoldoende rekening mee hoe die auto veilig en verantwoord hersteld moet worden. De focus is te veel gericht op service en onderhoud.”
Den Elzen: “Veel merkerkenningen stellen in de praktijk niet zo veel voor.”

We komen in een situatie waarin we bepaalde auto’s niet meer veilig kunnen repareren vanwege een gebrek aan kennis

Ad van Diepenbeek

Webbe: “Fabrikanten weten zelf vaak niet eens precies hoe er gerepareerd moet worden. Dat is natuurlijk van de gekke, want hoe moeten wij het dan weten?”
Van Diepenbeek: “Er komen straks auto’s die we waarschijnlijk ook niet meer via merkerkenning kunnen repareren. Het gaat erom dat je zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke informatiebron zit, zodat je precies kunt checken hoe het zit.”

Safety ­first

Möller: “In plaats van prijzen en volumes draait het straks om safety first. Het borgen van aansprakelijkheid is de essentie. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van herstellers, ook van opdrachtgevers en verzekeraars. Ook zij staan voor uitdagingen en moeten hier iets mee. We zitten nog middenin een transitiefase; het zal ook steeds vaker gaan over het delen van verantwoordelijkheden.”
Webbe: “Verzekeraars hebben de zorgplicht om te garanderen dat er niet onbekwaam wordt gerepareerd. In crashtesten kun je precies zien wat er fout gaat als er niet volgens de fabrieksnormen is gerepareerd. Dat moet niet alleen voor ons een eyeopener zijn, maar ook voor verzekeraars en opdrachtgevers.”
Van Diepenbeek: “Alles draait om de goed gekwalificeerde mensen die precies weten hoe ze met nieuwe materialen en ADAS-systemen moeten omgaan. Dat vereist voortdurende bijscholing en om een groot lerend vermogen.”

Personeelstekort

Den Elzen: “Er wordt steeds meer van onze mensen verwacht – of je nu in de werkplaats werkt of achter de receptie. Het draait niet alleen om technische kennis en het kunnen vinden van de juiste technische informatie, maar ook om omgaan met klanten, snel kunnen schakelen en de grote verbanden kunnen zien.”
Möller: “Er is veel recruitment nodig voor onze branche. Het tekort aan mensen is een grote uitdaging. We moeten ons veel meer pro­ leren als hightechsector. Daarmee trek je jongeren aan. Het schadeherstel van de toekomst vergt namelijk veel van onze mensen en lang niet iedereen heeft een even groot leervermogen, juist omdat het vak zo veranderd is. Een opleiding moet veel meer worden beschouwd als een serieuze investering in de toekomst.”

Er wordt steeds meer van onze mensen verwacht, in de werkplaats en op de receptie

Joost den Elzen

Den Elzen: “Ik denk dat er de komende jaren een tweedeling zal komen onder bedrijven: wie gaat het wel volhouden en wie niet. Je hebt namelijk wel een bepaalde omvang nodig om te kunnen blijven investeren in mensen en apparatuur en hogere loonkosten te kunnen opbrengen. Daarnaast wordt krimp van de sector voorspeld, mede door de opkomst van moderne technieken als ADAS.”
Webbe: “We moeten op de personeelsmarkt steeds meer concurreren met andere branches waarin mensen meer kunnen verdienen of een mooie leaseauto krijgen. Dat wordt dan aantrekkelijker gevonden dan schadehersteller worden.”

Eten of gegeten worden: overnames zijn aan de orde van de dag in schadeland.

Autotech en de werkvloer

Uitgangspunt van de nieuwe opleiding Autotech is directe aansluiting op de werkvloer. Er is een realtime monitoring van deelnemers, docenten zijn 24/7 online beschikbaar en er zijn instructie­ filmpjes beschikbaar. “En de voertuigen in de werkplaats zijn het lesmateriaal en worden conform de richtlijnen van fabrikanten hersteld. De toegang tot technische fabrieksdata is dan ook een verplichting voor de opleiding”, zegt Anton Cornelissen (directeur TOI Opleidingen), verantwoordelijk voor de inhoud van de opleiding, die speci­fiek voor schadeherstel is gemaakt. Hans Musters (voorheen commercieel directeur Metalak) zette samen met hem de opleiding op en bracht de verschillende partijen samen.

Autotech Academy biedt nu vier eenjarige opleidingen aan: diagnose en schade, master schademanager, lak en voorbewerking en allrounder frontoffice. Naast een uitgebreid technisch programma, met aandacht voor het zoeken naar de juiste technische informatie, zijn er ook er trainingen gedragsverandering, ontwikkeld door het bedrijf Tagpoint. Deze trainingen en terugkom- en studiedagen zijn verplicht, zodat het kennisniveau permanent op peil blijft. Voor de gedragstrainingen wordt bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van serious gaming en e-learing. Dit voorjaar is de eerste studentengroep begonnen aan de eenjarige opleiding diagnose en schade. De kosten per monteur bedragen circa 20 duizend euro.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.