‘Schadebranche krimpt tot 200 herstelfabrieken in 2030’ [met vlog]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Wees niet bang voor disruptieve trends, is de boodschap van Ruud Veltenaar.

Dat was de teneur op het derde schade-event van Bovag, dat afgelopen donderdag in Bunnik werd gehouden.

Volgens Rene Seyger van onderzoeksbureau Roland Berger is de herstelwereld in een race to the bottom terecht gekomen. “De krimp van de markt gaat hoe dan ook komen en is onafwendbaar. We weten alleen niet precies hoe hard het zal gaan en hoe het gaat gebeuren, maar alle pijlen wijzen naar beneden”, aldus Seyger. Roland Berger gaat in opdracht van Bovag de komende maanden onderzoek doen naar het toekomstperspectief van de branche. Doel van het onderzoek is niet alleen de marktsituatie in kaart te brengen, maar vooral ook om herstellers concrete aanknopingspunten te geven zodat ze zelf met de uitkomsten aan de slag kunnen. Die concrete aanbevelingen zullen op een vervolgevent in september worden gepresenteerd.

Een ander belangrijk onderwerp op het seminar was merkerkenning. Uit een allereerste onderzoeksmeting van de branchevereniging blijkt dat een overgrote meerderheid van de sector verwacht dat merkerkend schadeherstel alleen maar aan belang zal winnen de komende jaren. “Merkerkenning leeft en is complexe materie”, aldus Toine Beljaars, voorzitter van de schadeafdeling. “We monitoren voortdurend alle ontwikkelingen en kijken ook nauwlettend naar de juridische situatie om te bekijken of er geen dingen gebeuren die niet mogen. Wat betekent het bijvoorbeeld voor universele schadebedrijven en de beschikbaarheid van technische informatie? Duidelijk is ook dat de dealer door merkerkenning weer een belangrijke partij is geworden in de gestuurde schadestroom.”Nog meer lezen over de opkomst van merkerkend schadeherstel.

Kruiwagens

“Heb je buffers, maak je winst, kun je innoveren, heb je kruiwagens bij invloedrijke spelers en heb je een toekomstplan?”, dat zijn volgens strategieadviseur Ivonne van der Horst de meest prangende vragen die herstellers zichzelf moeten stellen. Van der Horst deed strategisch onderzoek voor de schadedivisie van Van Mossel en verwacht dat de schademarkt tegen 2030 met zo’n 65 procent zal krimpen. “Ontwrichting en krimp gaat tussen 2020 en 2025 echt voelbaar worden. Veel bedrijven gaan het dan echt moeilijk krijgen. Autofabrikanten gaan steeds meer de regie overnemen, omdat hen de veiligheid van auto’s wordt aangerekend. Ze gaan meer pro-actief de regie voeren en klanten vooraf informeren op basis van data. Voor schadeherstel gaan automerken de verbinding aan met grootschalige safety-fabrieken (hightech schadeherstelbedrijven red.); dat worden hun partners in veiligheid.”

Van der Horst verwacht dat ons land in 2030 nog circa tweehonderd van deze safety-fabrieken telt waarbij connectiviteit, digitalisering en merkgerichte investeringen leidend zijn. “Nu zijn er nog 2.000 bedrijven met een omzet van rond de 7 ton; in 2030 resteren nog tweehonderd bedrijven met een gemiddelde omzet van 2,5 miljoen euro. Om te overleven is schaalgrootte onontbeerlijk.” Ook verwacht zij dat het gemiddelde schadebedrag nog fors zal stijgen als gevolg van de technische ontwikkelingen.

Niet bang

Met de nodige scherpte en humor sloot Ruud Veltenaar, trendwatcher/hoogleraar aan de London Business School het seminar af en gaf de zaal nog de boodschap mee: “Het draait allemaal om mobiliteit: of het nu zelfrijdende auto’s of drones zijn die worden ingezet voor personenvervoer. Jullie worden herstellers van allerlei vormen van mobiliteit”. Ook drukte Veltenaar de zaal nog eens op het hart vooral niet bang te zijn voor disruptieve trends, maar ‘zorg wel dat je bij de frontrunners hoort’.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

‘Schadebranche krimpt tot 200 herstelfabrieken in 2030’ [met vlog] | Automotive Online

‘Schadebranche krimpt tot 200 herstelfabrieken in 2030’ [met vlog]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Wees niet bang voor disruptieve trends, is de boodschap van Ruud Veltenaar.

Dat was de teneur op het derde schade-event van Bovag, dat afgelopen donderdag in Bunnik werd gehouden.

Volgens Rene Seyger van onderzoeksbureau Roland Berger is de herstelwereld in een race to the bottom terecht gekomen. “De krimp van de markt gaat hoe dan ook komen en is onafwendbaar. We weten alleen niet precies hoe hard het zal gaan en hoe het gaat gebeuren, maar alle pijlen wijzen naar beneden”, aldus Seyger. Roland Berger gaat in opdracht van Bovag de komende maanden onderzoek doen naar het toekomstperspectief van de branche. Doel van het onderzoek is niet alleen de marktsituatie in kaart te brengen, maar vooral ook om herstellers concrete aanknopingspunten te geven zodat ze zelf met de uitkomsten aan de slag kunnen. Die concrete aanbevelingen zullen op een vervolgevent in september worden gepresenteerd.

Een ander belangrijk onderwerp op het seminar was merkerkenning. Uit een allereerste onderzoeksmeting van de branchevereniging blijkt dat een overgrote meerderheid van de sector verwacht dat merkerkend schadeherstel alleen maar aan belang zal winnen de komende jaren. “Merkerkenning leeft en is complexe materie”, aldus Toine Beljaars, voorzitter van de schadeafdeling. “We monitoren voortdurend alle ontwikkelingen en kijken ook nauwlettend naar de juridische situatie om te bekijken of er geen dingen gebeuren die niet mogen. Wat betekent het bijvoorbeeld voor universele schadebedrijven en de beschikbaarheid van technische informatie? Duidelijk is ook dat de dealer door merkerkenning weer een belangrijke partij is geworden in de gestuurde schadestroom.”Nog meer lezen over de opkomst van merkerkend schadeherstel.

Kruiwagens

“Heb je buffers, maak je winst, kun je innoveren, heb je kruiwagens bij invloedrijke spelers en heb je een toekomstplan?”, dat zijn volgens strategieadviseur Ivonne van der Horst de meest prangende vragen die herstellers zichzelf moeten stellen. Van der Horst deed strategisch onderzoek voor de schadedivisie van Van Mossel en verwacht dat de schademarkt tegen 2030 met zo’n 65 procent zal krimpen. “Ontwrichting en krimp gaat tussen 2020 en 2025 echt voelbaar worden. Veel bedrijven gaan het dan echt moeilijk krijgen. Autofabrikanten gaan steeds meer de regie overnemen, omdat hen de veiligheid van auto’s wordt aangerekend. Ze gaan meer pro-actief de regie voeren en klanten vooraf informeren op basis van data. Voor schadeherstel gaan automerken de verbinding aan met grootschalige safety-fabrieken (hightech schadeherstelbedrijven red.); dat worden hun partners in veiligheid.”

Van der Horst verwacht dat ons land in 2030 nog circa tweehonderd van deze safety-fabrieken telt waarbij connectiviteit, digitalisering en merkgerichte investeringen leidend zijn. “Nu zijn er nog 2.000 bedrijven met een omzet van rond de 7 ton; in 2030 resteren nog tweehonderd bedrijven met een gemiddelde omzet van 2,5 miljoen euro. Om te overleven is schaalgrootte onontbeerlijk.” Ook verwacht zij dat het gemiddelde schadebedrag nog fors zal stijgen als gevolg van de technische ontwikkelingen.

Niet bang

Met de nodige scherpte en humor sloot Ruud Veltenaar, trendwatcher/hoogleraar aan de London Business School het seminar af en gaf de zaal nog de boodschap mee: “Het draait allemaal om mobiliteit: of het nu zelfrijdende auto’s of drones zijn die worden ingezet voor personenvervoer. Jullie worden herstellers van allerlei vormen van mobiliteit”. Ook drukte Veltenaar de zaal nog eens op het hart vooral niet bang te zijn voor disruptieve trends, maar ‘zorg wel dat je bij de frontrunners hoort’.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.