Bovag maant cao-onderhandelaars: Geen loonruimte in schadebranche

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De druk op de tarieven laat geen loonruimte toe stelt Bovag. (Foto: Shutterstock)

Bovag heeft de werkgeversdelegatie die gaat onderhandelen over een nieuwe carrosserie-cao verteld dat terughoudendheid geboden is als het gaat om een stijging van de loonkosten. De verdiencapaciteit van schadebedrijven staat volgens de organisatie onder grote druk. Dat meldt Bovag vandaag. De in 2015 opgerichte schade-afdeling van Bovag telt 386 leden. 

De brancheorganisatie zit in tegenstelling tot de cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven niet zelf aan de onderhandelingstafel. De onderhandelingen worden gedaan door een vertegenwoordiger van de FWT (Federatie Werkgeversorganisaties in de Techniek). “Wij zijn niet gerust op een redelijke en voor schadebedrijven werkbare uitkomst van de onderhandelingen, omdat de cao Metaal en Techniek een hele brede cao is, met een waaier aan bedrijven en bedrijfstakken en bijbehorende belangen”, schrijft de brancheorganisatie.

Bovag stelt dat een beperkte groep grote opdrachtgevers, voornamelijk verzekeraars en leasemaatschappijen, zeer scherp inkopen. “De tarieven die deze grote opdrachtgevers hanteren, bieden geen ruimte voor loonkostenstijgingen. Dat wordt onderstreept in een enquête onder schadeleden”, meldt de organisatie. Leden zouden alleen als er in de cao “meer flexibiliteit en dus verdiencapaciteit ingebouwd wordt” willen praten over een loonstijging.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag maant cao-onderhandelaars: Geen loonruimte in schadebranche | Automotive Online

Bovag maant cao-onderhandelaars: Geen loonruimte in schadebranche

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De druk op de tarieven laat geen loonruimte toe stelt Bovag. (Foto: Shutterstock)

Bovag heeft de werkgeversdelegatie die gaat onderhandelen over een nieuwe carrosserie-cao verteld dat terughoudendheid geboden is als het gaat om een stijging van de loonkosten. De verdiencapaciteit van schadebedrijven staat volgens de organisatie onder grote druk. Dat meldt Bovag vandaag. De in 2015 opgerichte schade-afdeling van Bovag telt 386 leden. 

De brancheorganisatie zit in tegenstelling tot de cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven niet zelf aan de onderhandelingstafel. De onderhandelingen worden gedaan door een vertegenwoordiger van de FWT (Federatie Werkgeversorganisaties in de Techniek). “Wij zijn niet gerust op een redelijke en voor schadebedrijven werkbare uitkomst van de onderhandelingen, omdat de cao Metaal en Techniek een hele brede cao is, met een waaier aan bedrijven en bedrijfstakken en bijbehorende belangen”, schrijft de brancheorganisatie.

Bovag stelt dat een beperkte groep grote opdrachtgevers, voornamelijk verzekeraars en leasemaatschappijen, zeer scherp inkopen. “De tarieven die deze grote opdrachtgevers hanteren, bieden geen ruimte voor loonkostenstijgingen. Dat wordt onderstreept in een enquête onder schadeleden”, meldt de organisatie. Leden zouden alleen als er in de cao “meer flexibiliteit en dus verdiencapaciteit ingebouwd wordt” willen praten over een loonstijging.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.