Automotive Schadeseminar 2017: klim, val, leer

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Schadeseminar werd goed bezocht (foto Marcel Cazemier)

Het antwoord op de million dollar question welke richting je als schadehersteller op moet gaan? Nee, dat kwam niet op de achtste editie van het Automotive Schadeseminar, dat gisteren plaatsvond in Explore Muiden en werd bezocht door ruim honderd afgevaardigden van schadebedrijven, toeleveranciers en opdrachtgevers. “Als ik dat antwoord kende, zou ik zelf wel een schadebedrijf beginnen”, grapte de laatste spreker, roboticaspecialist Randall van Poelvoorde. Op de vraag waarom technologiediscipelen altijd met voorbeelden komen van verliesgevende ‘disruptors’, reageerde hij met: “Nog niet winstgevend. Maar daar zit juist het verschil met bestaande partijen: technologie georiënteerde bedrijven denken groter. Voor hen houdt de markt niet op bij de landsgrenzen. Amazon heeft jarenlang geen geld verdiend, omdat het eerst zo groot mogelijk wilde worden. Nu blijft er onder de streep aardig wat over.” Wat schadebedrijven dan van deze internationale bedrijven kunnen leren? “Gooi meerjarenplannen in de prullenbak, daarvoor verandert de wereld te snel. Vernieuw en durf te falen. Als een kind uit een klimrek valt, zeggen we: opstaan, daar leer je van klimmen. Maar als iemand in ons bedrijf iets 

naast een inhoudelijk programma is ook het netwerken van essentieel belang

nieuws probeert, willen we van tevoren de zekerheid dat hij niet uit dat klimrek valt. Denk aan de businesscase! Roepen we dan. Zo leren we zakelijk dus nooit om te klimmen.” 

Lingham: overname Akzo past in de tijd

David Lingham kwam speciaal voor het Automotive Schadeseminar naar Nederland om de belangrijkste internationale trends te delen. “Canada en Nederland zijn zonder twijfel de sterkst geconsolideerde schademarkten ter wereld. En die consolidatie gaat door, zowel bij leveranciers en afnemers als bij schadebedrijven zelf. Om een aantal redenen: er is weer geld om te investeren en het is mode: iedereen doet het. Bovendien vragen verzekeraars om een steeds verdergaande optimalisatie en die kan alleen worden beantwoord met schaalgrootte. Hoewel zij vooral een uitbreiding van franchiseketens willen, omdat de macht anders te veel naar de schadebedrijven verschuift.” Maar die schadebedrijven hebben, in ieder geval internationaal, moeite om het gehele proces te beheersen. “Er is weinig grip op de data, de key performance indicators. Het is eigenljik omgelooflijk dat we de afgelopen tien jaar geld hebben verdiend.”

De consolidatieslag vindt ook bij leveranciers plaats – niet voor niets doet PPG verwoede pogingen om Akzonobel in te lijven. Mocht dat lukken, dan ziet Lingham juist ook kansen voor andere partijen. “Niemand wil dat zijn leverancier te groot wordt, omdat die dan te machtig wordt.”

Op bezoek

Voorafgaand aan het evenement ging David Lingham op uitnodiging van Automotive in gesprek met Alain Bresseleers, directeur van ASN Amsterdam, om te praten over de Nederlandse markt en de internationale ontwikkelingen. Het videoverslag ziet u hieronder.

Het Automotive Schadeseminar 2017 is mogelijk gemaakt door:

 sponsorbalk goed

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Automotive Schadeseminar 2017: klim, val, leer | Automotive Online

Automotive Schadeseminar 2017: klim, val, leer

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Het Schadeseminar werd goed bezocht (foto Marcel Cazemier)

Het antwoord op de million dollar question welke richting je als schadehersteller op moet gaan? Nee, dat kwam niet op de achtste editie van het Automotive Schadeseminar, dat gisteren plaatsvond in Explore Muiden en werd bezocht door ruim honderd afgevaardigden van schadebedrijven, toeleveranciers en opdrachtgevers. “Als ik dat antwoord kende, zou ik zelf wel een schadebedrijf beginnen”, grapte de laatste spreker, roboticaspecialist Randall van Poelvoorde. Op de vraag waarom technologiediscipelen altijd met voorbeelden komen van verliesgevende ‘disruptors’, reageerde hij met: “Nog niet winstgevend. Maar daar zit juist het verschil met bestaande partijen: technologie georiënteerde bedrijven denken groter. Voor hen houdt de markt niet op bij de landsgrenzen. Amazon heeft jarenlang geen geld verdiend, omdat het eerst zo groot mogelijk wilde worden. Nu blijft er onder de streep aardig wat over.” Wat schadebedrijven dan van deze internationale bedrijven kunnen leren? “Gooi meerjarenplannen in de prullenbak, daarvoor verandert de wereld te snel. Vernieuw en durf te falen. Als een kind uit een klimrek valt, zeggen we: opstaan, daar leer je van klimmen. Maar als iemand in ons bedrijf iets 

naast een inhoudelijk programma is ook het netwerken van essentieel belang

nieuws probeert, willen we van tevoren de zekerheid dat hij niet uit dat klimrek valt. Denk aan de businesscase! Roepen we dan. Zo leren we zakelijk dus nooit om te klimmen.” 

Lingham: overname Akzo past in de tijd

David Lingham kwam speciaal voor het Automotive Schadeseminar naar Nederland om de belangrijkste internationale trends te delen. “Canada en Nederland zijn zonder twijfel de sterkst geconsolideerde schademarkten ter wereld. En die consolidatie gaat door, zowel bij leveranciers en afnemers als bij schadebedrijven zelf. Om een aantal redenen: er is weer geld om te investeren en het is mode: iedereen doet het. Bovendien vragen verzekeraars om een steeds verdergaande optimalisatie en die kan alleen worden beantwoord met schaalgrootte. Hoewel zij vooral een uitbreiding van franchiseketens willen, omdat de macht anders te veel naar de schadebedrijven verschuift.” Maar die schadebedrijven hebben, in ieder geval internationaal, moeite om het gehele proces te beheersen. “Er is weinig grip op de data, de key performance indicators. Het is eigenljik omgelooflijk dat we de afgelopen tien jaar geld hebben verdiend.”

De consolidatieslag vindt ook bij leveranciers plaats – niet voor niets doet PPG verwoede pogingen om Akzonobel in te lijven. Mocht dat lukken, dan ziet Lingham juist ook kansen voor andere partijen. “Niemand wil dat zijn leverancier te groot wordt, omdat die dan te machtig wordt.”

Op bezoek

Voorafgaand aan het evenement ging David Lingham op uitnodiging van Automotive in gesprek met Alain Bresseleers, directeur van ASN Amsterdam, om te praten over de Nederlandse markt en de internationale ontwikkelingen. Het videoverslag ziet u hieronder.

Het Automotive Schadeseminar 2017 is mogelijk gemaakt door:

 sponsorbalk goed

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.