Gratis dashcam van Hema zorgt voor discussie

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

In gevallen van onduidelijkheid over de schuldvraag gaat Hema (de achterliggende verzekeraar is Achmea) dashcam-beelden gebruiken om de (on)schuld van de verzekerde te bewijzen. “Het kan duidelijkheid verschaffen over de wijze waarop een ongeval heeft plaatsgevonden, gedragingen van bestuurders en omstandigheden ten tijde van een ongeluk. In ter discussie gestelde zaken geeft een dashcam volgens ons de mogelijkheid om, ter ondersteuning van ander bewijsmateriaal, schade sneller af te handelen”, aldus Hema in een verklaring.

Preventief of gevaarlijk?

Volgens de Hema heeft een kwart van de Nederlanders al een camera op het dashboard staan. Het zou zelfs preventief werken: “Mogelijk kan een dashcam zelfs autoschade voorkomen en voor meer veiligheid op de weg zorgen. Bestuurders met een dashcam zijn zich vaak bewuster van hun rijgedrag, wat ongewenste gedragingen en gevaarlijke situaties op de weg kan voorkomen.”

Daar is het Verbond van Verzekeraars het niet mee eens. De koepel van verzekeringsmaatschappijen schat het aantal nu in gebruik zijnde dashcams op 250 duizend. Directeur Richard Weurding was onlangs bij een paneldiscussie van De Telegraaf over zin en onzin van de camera. Hij loopt net als politie, justitie en wetenschappers nog niet warm voor het verplicht stellen van dashcams. “Dan zou je eerst een gedegen onderzoek moeten doen naar de effectiviteit. Een dashcam kan ook afleiden of gevaarlijk rijgedrag uitlokken, bijvoorbeeld dat je in de achtervolging gaat om iets vast te leggen op camera”, aldus Weurding.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.

Gratis dashcam van Hema zorgt voor discussie | Automotive Online

Gratis dashcam van Hema zorgt voor discussie

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:

In gevallen van onduidelijkheid over de schuldvraag gaat Hema (de achterliggende verzekeraar is Achmea) dashcam-beelden gebruiken om de (on)schuld van de verzekerde te bewijzen. “Het kan duidelijkheid verschaffen over de wijze waarop een ongeval heeft plaatsgevonden, gedragingen van bestuurders en omstandigheden ten tijde van een ongeluk. In ter discussie gestelde zaken geeft een dashcam volgens ons de mogelijkheid om, ter ondersteuning van ander bewijsmateriaal, schade sneller af te handelen”, aldus Hema in een verklaring.

Preventief of gevaarlijk?

Volgens de Hema heeft een kwart van de Nederlanders al een camera op het dashboard staan. Het zou zelfs preventief werken: “Mogelijk kan een dashcam zelfs autoschade voorkomen en voor meer veiligheid op de weg zorgen. Bestuurders met een dashcam zijn zich vaak bewuster van hun rijgedrag, wat ongewenste gedragingen en gevaarlijke situaties op de weg kan voorkomen.”

Daar is het Verbond van Verzekeraars het niet mee eens. De koepel van verzekeringsmaatschappijen schat het aantal nu in gebruik zijnde dashcams op 250 duizend. Directeur Richard Weurding was onlangs bij een paneldiscussie van De Telegraaf over zin en onzin van de camera. Hij loopt net als politie, justitie en wetenschappers nog niet warm voor het verplicht stellen van dashcams. “Dan zou je eerst een gedegen onderzoek moeten doen naar de effectiviteit. Een dashcam kan ook afleiden of gevaarlijk rijgedrag uitlokken, bijvoorbeeld dat je in de achtervolging gaat om iets vast te leggen op camera”, aldus Weurding.

Geplaatst in rubriek:
Rob van de Laar
Rob van de Laar

Rob van de Laar is als freelance journalist verbonden aan Automotive. Zijn expertise: de autoschade- en verzekeringsbranche.