Verbond: Directe verzekering verder uitgebreid na positieve reacties

Redactie Redactie
• Laatste update:
Consumenten zijn tevreden en de schadeafhandeling gaat sneller, meldt het VvV. (Foto: Shutterstock)

Ruim een jaar na de introductie van de directe schadeafhandeling (DSA) zijn de ervaringen positief. Consumenten zijn er tevreden over en de schadeafhandeling gaat sneller, meldt het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond wil DSA daarom verder gaan uitbreiden. Tot nu toe was de directe schadeafhandeling alleen van toepassing op particulier verzekerde personenauto’s.

Floske Weehuizen, programmamanager Toekomst Autoverzekeringen van het Verbond, geeft in een artikel op de site van het Verbond aan dat er sinds de start op 1 juli vorig jaar ruim 42 duizend schadezaken via DSA zijn afgewikkeld. “Klanten zijn positief over directe schadeafhandeling, omdat het hen ontzorgt. Zij hoeven niet meer uit te zoeken wie de verzekeraar is van de aansprakelijke partij of met de aansprakelijke partij in gesprek te gaan. Ze kunnen meteen bij hun eigen verzekeraar terecht. De schade wordt vervolgens door de betrokken verzekeraars onderling verrekend. Dat versnelt het schade-afhandelingsproces.”

Volgens Weehuizen krijgt het Verbond die positieve berichten niet alleen terug van consumenten, maar ook van adviseurs en schadebehandelaars. “Bovendien bevestigen de cijfers dat beeld. Uit de evaluatie blijkt dat het afhandelingsproces nu zeventien procent sneller verloopt dan voorheen.” 

Uitbreiding

Het Verbond wil de DSA graag verder uitbreiden om nog meer mensen te laten profiteren van de voordelen. Medio november is het Verbond daarom met een pilot gestart voor materiële schade bij brommers en scooters. In de loop van 2023 volgen campers en motoren. En ondertussen blijft het Verbond werken aan het vergroten van de naamsbekendheid en verdere procesoptimalisatie. De organisatie maakt daarvoor gebruik van de tips die tijdens de evaluatie zijn gegeven. De directe schadeafhandeling moet de schade, die anderen hebben aangebracht, vooral gemakkelijker en sneller laten verlopen; in 2020 gaf de ACM toestemming om met de nieuwe regeling van start te gaan. 

Consumenten melden zich bij bijna alle schades al bij hun eigen verzekeraar. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking was dit nog niet het geval, maar dat is nu via DSA geregeld. Overigens mogen consumenten schade nog steeds claimen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verbond: Directe verzekering verder uitgebreid na positieve reacties | Automotive Online

Verbond: Directe verzekering verder uitgebreid na positieve reacties

Redactie Redactie
• Laatste update:
Consumenten zijn tevreden en de schadeafhandeling gaat sneller, meldt het VvV. (Foto: Shutterstock)

Ruim een jaar na de introductie van de directe schadeafhandeling (DSA) zijn de ervaringen positief. Consumenten zijn er tevreden over en de schadeafhandeling gaat sneller, meldt het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond wil DSA daarom verder gaan uitbreiden. Tot nu toe was de directe schadeafhandeling alleen van toepassing op particulier verzekerde personenauto’s.

Floske Weehuizen, programmamanager Toekomst Autoverzekeringen van het Verbond, geeft in een artikel op de site van het Verbond aan dat er sinds de start op 1 juli vorig jaar ruim 42 duizend schadezaken via DSA zijn afgewikkeld. “Klanten zijn positief over directe schadeafhandeling, omdat het hen ontzorgt. Zij hoeven niet meer uit te zoeken wie de verzekeraar is van de aansprakelijke partij of met de aansprakelijke partij in gesprek te gaan. Ze kunnen meteen bij hun eigen verzekeraar terecht. De schade wordt vervolgens door de betrokken verzekeraars onderling verrekend. Dat versnelt het schade-afhandelingsproces.”

Volgens Weehuizen krijgt het Verbond die positieve berichten niet alleen terug van consumenten, maar ook van adviseurs en schadebehandelaars. “Bovendien bevestigen de cijfers dat beeld. Uit de evaluatie blijkt dat het afhandelingsproces nu zeventien procent sneller verloopt dan voorheen.” 

Uitbreiding

Het Verbond wil de DSA graag verder uitbreiden om nog meer mensen te laten profiteren van de voordelen. Medio november is het Verbond daarom met een pilot gestart voor materiële schade bij brommers en scooters. In de loop van 2023 volgen campers en motoren. En ondertussen blijft het Verbond werken aan het vergroten van de naamsbekendheid en verdere procesoptimalisatie. De organisatie maakt daarvoor gebruik van de tips die tijdens de evaluatie zijn gegeven. De directe schadeafhandeling moet de schade, die anderen hebben aangebracht, vooral gemakkelijker en sneller laten verlopen; in 2020 gaf de ACM toestemming om met de nieuwe regeling van start te gaan. 

Consumenten melden zich bij bijna alle schades al bij hun eigen verzekeraar. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking was dit nog niet het geval, maar dat is nu via DSA geregeld. Overigens mogen consumenten schade nog steeds claimen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.