Grote opdrachtgevers zetten Care on hold

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

De Belastingdienst is volgens diverse bronnen inmiddels bezig met een inventarisatie bij alle Care-vestigingen. Vanwege geheimhoudingsplicht zegt de Belastingdienst geen mededelingen te kunnen doen. Ook de vestigingsmanagers bij Care zelf en de directie van de holding houden de kaken vooralsnog stijf op elkaar.

Afgelopen vrijdagmiddag 15.00 uur hadden we geen enkele auto meer bij Care staan.

Frank Alofs, operationeel directeur ALD Automotive

Leasemaatschappij ALD Automotive haalde zelfs de auto’s die bij Care-vestigingen stonden, terug. Dat meldt Frank Alofs, operationeel directeur van ALD Automotive. Hij had vorige week nog zo’n vijftig auto’s bij het schadebedrijf staan of ingepland. “De geplande afspraken hebben we omgeboekt naar andere schadeherstelketens waar wij mee samenwerken. De auto’s waar al aan gewerkt werd, zijn versneld afgehandeld en de auto’s die al bij een vestiging stonden, maar waar nog niet aan het herstel begonnen was, zijn weggehaald en bij andere bedrijven ondergebracht.”

ALD anticipeert hiermee op de surseance van betaling die is verleend aan Erac. “Afgelopen vrijdagmiddag 15.00 uur hadden we geen enkele auto meer bij Care staan. Wij willen niet dat onze berijders zonder auto komen te zitten omdat er bijvoorbeeld beslag wordt gelegd op de inboedel. Voorlopig sturen we er ook geen schadeauto’s meer naartoe. Alle berijders zijn hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld.”

Het rommelt al enige tijd bij Care, maar volgens Alofs zijn de zaken sneller veranderd dan verwacht. “Op 1 januari 2017 zou ons nieuwe contract met Care ingaan; het bedrijf heeft een deel van de tender gewonnen. De andere schadeherstelpartner voor 2017, Schadenet, kan het Care-deel overnemen, waardoor continuïteit naar de klanten toe sowieso geborgd is.”

Verzekeraars adviseren tussenpersonen

Ook verzekeringsmaatschappij Noordhollandse 1816 heeft zijn klanten, de tussenpersonen, gevraagd om terughoudendheid te betrachten bij het aanbieden van schadeauto’s aan Care. Dat meldt schademanager Hans de Waard. “We hebben contact gehad met onze accountmanager, die vertelde het te begrijpen dat we voorzichtig zijn in het aanbieden van auto’s. Die boodschap hebben wij vervolgens aan onze tussenpersonen gegeven. We hebben het op de site ook moeilijk gemaakt om Care aan te klikken als optie. Als een tussenpersoon toch voor Care kiest, bellen we met de vraag of ze onze mail hebben gelezen. Het is hun keuze, en bij een eventueel faillissement krijg je de auto’s die er staan ook wel terug, maar dat kan heel lang duren. En dat wil je de verzekerden uiteindelijk natuurlijk besparen.”

Marketingdirecteur bij Leaseplan, Martijn Versteegen, zegt ook voorlopig geen auto’s naar Care te sturen. Voor schadeherstel werkt de grootste leasemaatschappij volgens de Automotive Leasemaatschappijen Top 24 ook met de Leaseplan Service Centers, Schadenet en ABS. Bekijk de Leasemaatschappij Top 24 hier.

Ook Schadegarant is terughoudend in het “actief sturen van schades naar Care vestigingen”, meldt directeur Frank van Donk. Hij doet geen nadere mededelingen over bijvoorbeeld het aantal schades dat via Schadegarant naar Care wordt gestuurd.

De aangestelde bewindvoerders Rob Boers van Boers Advocaten en Rinke Dulack van Van Benthem & Keulen, zijn nog altijd niet bereikbaar voor commentaar over de situatie bij Erac. Daarom is ook niet duidelijk wat de gevolgen van de surseance van Erac uiteindelijk zullen zijn voor de vestigingen van Care Schadeservice. Wel is bekend dat het bedrijf op zoek is naar een overnamepartij. Erac is in ieder geval bestuurder van een van de Care-bv’s en dochteronderneming van Care International.

Grote opdrachtgevers zetten Care on hold | Automotive Online

Grote opdrachtgevers zetten Care on hold

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

De Belastingdienst is volgens diverse bronnen inmiddels bezig met een inventarisatie bij alle Care-vestigingen. Vanwege geheimhoudingsplicht zegt de Belastingdienst geen mededelingen te kunnen doen. Ook de vestigingsmanagers bij Care zelf en de directie van de holding houden de kaken vooralsnog stijf op elkaar.

Afgelopen vrijdagmiddag 15.00 uur hadden we geen enkele auto meer bij Care staan.

Frank Alofs, operationeel directeur ALD Automotive

Leasemaatschappij ALD Automotive haalde zelfs de auto’s die bij Care-vestigingen stonden, terug. Dat meldt Frank Alofs, operationeel directeur van ALD Automotive. Hij had vorige week nog zo’n vijftig auto’s bij het schadebedrijf staan of ingepland. “De geplande afspraken hebben we omgeboekt naar andere schadeherstelketens waar wij mee samenwerken. De auto’s waar al aan gewerkt werd, zijn versneld afgehandeld en de auto’s die al bij een vestiging stonden, maar waar nog niet aan het herstel begonnen was, zijn weggehaald en bij andere bedrijven ondergebracht.”

ALD anticipeert hiermee op de surseance van betaling die is verleend aan Erac. “Afgelopen vrijdagmiddag 15.00 uur hadden we geen enkele auto meer bij Care staan. Wij willen niet dat onze berijders zonder auto komen te zitten omdat er bijvoorbeeld beslag wordt gelegd op de inboedel. Voorlopig sturen we er ook geen schadeauto’s meer naartoe. Alle berijders zijn hiervan persoonlijk op de hoogte gesteld.”

Het rommelt al enige tijd bij Care, maar volgens Alofs zijn de zaken sneller veranderd dan verwacht. “Op 1 januari 2017 zou ons nieuwe contract met Care ingaan; het bedrijf heeft een deel van de tender gewonnen. De andere schadeherstelpartner voor 2017, Schadenet, kan het Care-deel overnemen, waardoor continuïteit naar de klanten toe sowieso geborgd is.”

Verzekeraars adviseren tussenpersonen

Ook verzekeringsmaatschappij Noordhollandse 1816 heeft zijn klanten, de tussenpersonen, gevraagd om terughoudendheid te betrachten bij het aanbieden van schadeauto’s aan Care. Dat meldt schademanager Hans de Waard. “We hebben contact gehad met onze accountmanager, die vertelde het te begrijpen dat we voorzichtig zijn in het aanbieden van auto’s. Die boodschap hebben wij vervolgens aan onze tussenpersonen gegeven. We hebben het op de site ook moeilijk gemaakt om Care aan te klikken als optie. Als een tussenpersoon toch voor Care kiest, bellen we met de vraag of ze onze mail hebben gelezen. Het is hun keuze, en bij een eventueel faillissement krijg je de auto’s die er staan ook wel terug, maar dat kan heel lang duren. En dat wil je de verzekerden uiteindelijk natuurlijk besparen.”

Marketingdirecteur bij Leaseplan, Martijn Versteegen, zegt ook voorlopig geen auto’s naar Care te sturen. Voor schadeherstel werkt de grootste leasemaatschappij volgens de Automotive Leasemaatschappijen Top 24 ook met de Leaseplan Service Centers, Schadenet en ABS. Bekijk de Leasemaatschappij Top 24 hier.

Ook Schadegarant is terughoudend in het “actief sturen van schades naar Care vestigingen”, meldt directeur Frank van Donk. Hij doet geen nadere mededelingen over bijvoorbeeld het aantal schades dat via Schadegarant naar Care wordt gestuurd.

De aangestelde bewindvoerders Rob Boers van Boers Advocaten en Rinke Dulack van Van Benthem & Keulen, zijn nog altijd niet bereikbaar voor commentaar over de situatie bij Erac. Daarom is ook niet duidelijk wat de gevolgen van de surseance van Erac uiteindelijk zullen zijn voor de vestigingen van Care Schadeservice. Wel is bekend dat het bedrijf op zoek is naar een overnamepartij. Erac is in ieder geval bestuurder van een van de Care-bv’s en dochteronderneming van Care International.