Schadegarant splitst cosmetisch en niet-cosmetisch herstel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Schadegarant, dat namens acht autoverzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt, schrijft in een brief aan de aangesloten herstellers dat het afstapt van het huidige samenwerkingsmodel waarbij “ervan uit wordt gegaan dat alle soorten autoschaden integraal binnen één bedrijf hersteld kunnen worden”. De marktontwikkelingen vragen volgens de stichting om een ander model, waarbij er onderscheid wordt gemaakt in soort schade. “Een groeiend aantal bedrijven maakt in de praktijk al onderscheid tussen cosmetische en niet-cosmetische schades”, schrijft Schadegarant. “Dat levert aantoonbare efficiency- en kostenvoordelen op. Deze eerste stap naar opdrachtdifferentiatie is ook van belang om op termijn de juiste kwaliteit en veiligheid te kunnen borgen.”

Concurrent Achmea liet vorige week tijdens het Automotive Schadeseminar nog weten bij sturing geen onderscheid te zullen maken in soort herstel.

Alternatieve dienstverlening

Vanaf medio 2017 wordt het nieuwe sturingsmodel ingevoerd, waarbij de hersteller kan kiezen voor het herstellen van cosmetische schades, niet-cosmetische schades of voor beide specialisaties. “Omdat de doorlooptijd voor het herstel van cosmetische schades substantieel korter is, wordt het mogelijk om alternatieven voor het vervangend vervoer (bijvoorbeeld: haal/brengdiensten, goede werkplekvoorziening, leenfietsen) te realiseren die goed passen bij de behoeften van verzekerde en de dienstverlening die verzekeraars willen bieden.” Simpel gezegd: bij dagherstel is een leenauto niet meer nodig maar kan worden volstaan met halen en brengen – en dat is een stuk goedkoper. “Het doel is niet een kostenbesparing, maar om de branche de kans te geven om te specialiseren”, zegt directeur Frank van Donk van Schadegarant. Een splitsing voor complexe schades wordt nog niet gemaakt. “We beginnen met splitsing tussen cosmetisch en niet-cosmetisch, dat is de meest eenvoudige”, aldus Van Donk.

Schadegarant neemt het soort dienstverlening op als onderdeel van het Xperatesysteem, het beoordelingssysteem dat bepalend is voor het aantal schades dat naar een hersteller wordt gestuurd. Verder onderzoekt het netwerk de mogelijkheden om voor cosmetische schades alternatieve, goedkopere calculatiemiddelen te faciliteren. Momenteel worden alle gestuurde schades via Audatex gecalculeerd.

Bij het kiezen van een specialisme vraagt Schadegarant wel aan de betreffende hersteller om dan met een vaste uitbestedingspartner te gaan samenwerken; als een bedrijf bijvoorbeeld gespecialiseerd is in cosmetisch herstel, dan moet het samenwerken met een vaste partner voor complexere werkzaamheden. “Zij gaan de distributiefunctie vervullen om te borgen dat klanten altijd geholpen worden. Een gespecialiseerd autoschadeherstelbedrijf zal, net zoals een dealerbedrijf met de distributiefunctie, gedurende het gehele schadeafwikkelingsproces het aanspreekpunt voor de klant blijven.”

De herstelbranche pleit al jaren voor een differentiatie van het tarief op basis van de complexiteit van het herstel. Onlangs lanceerde Schadeherstelmeester een softwaretoepassing om dit soort schades te kunnen onderscheiden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Schadegarant splitst cosmetisch en niet-cosmetisch herstel | Automotive Online

Schadegarant splitst cosmetisch en niet-cosmetisch herstel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Schadegarant, dat namens acht autoverzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt, schrijft in een brief aan de aangesloten herstellers dat het afstapt van het huidige samenwerkingsmodel waarbij “ervan uit wordt gegaan dat alle soorten autoschaden integraal binnen één bedrijf hersteld kunnen worden”. De marktontwikkelingen vragen volgens de stichting om een ander model, waarbij er onderscheid wordt gemaakt in soort schade. “Een groeiend aantal bedrijven maakt in de praktijk al onderscheid tussen cosmetische en niet-cosmetische schades”, schrijft Schadegarant. “Dat levert aantoonbare efficiency- en kostenvoordelen op. Deze eerste stap naar opdrachtdifferentiatie is ook van belang om op termijn de juiste kwaliteit en veiligheid te kunnen borgen.”

Concurrent Achmea liet vorige week tijdens het Automotive Schadeseminar nog weten bij sturing geen onderscheid te zullen maken in soort herstel.

Alternatieve dienstverlening

Vanaf medio 2017 wordt het nieuwe sturingsmodel ingevoerd, waarbij de hersteller kan kiezen voor het herstellen van cosmetische schades, niet-cosmetische schades of voor beide specialisaties. “Omdat de doorlooptijd voor het herstel van cosmetische schades substantieel korter is, wordt het mogelijk om alternatieven voor het vervangend vervoer (bijvoorbeeld: haal/brengdiensten, goede werkplekvoorziening, leenfietsen) te realiseren die goed passen bij de behoeften van verzekerde en de dienstverlening die verzekeraars willen bieden.” Simpel gezegd: bij dagherstel is een leenauto niet meer nodig maar kan worden volstaan met halen en brengen – en dat is een stuk goedkoper. “Het doel is niet een kostenbesparing, maar om de branche de kans te geven om te specialiseren”, zegt directeur Frank van Donk van Schadegarant. Een splitsing voor complexe schades wordt nog niet gemaakt. “We beginnen met splitsing tussen cosmetisch en niet-cosmetisch, dat is de meest eenvoudige”, aldus Van Donk.

Schadegarant neemt het soort dienstverlening op als onderdeel van het Xperatesysteem, het beoordelingssysteem dat bepalend is voor het aantal schades dat naar een hersteller wordt gestuurd. Verder onderzoekt het netwerk de mogelijkheden om voor cosmetische schades alternatieve, goedkopere calculatiemiddelen te faciliteren. Momenteel worden alle gestuurde schades via Audatex gecalculeerd.

Bij het kiezen van een specialisme vraagt Schadegarant wel aan de betreffende hersteller om dan met een vaste uitbestedingspartner te gaan samenwerken; als een bedrijf bijvoorbeeld gespecialiseerd is in cosmetisch herstel, dan moet het samenwerken met een vaste partner voor complexere werkzaamheden. “Zij gaan de distributiefunctie vervullen om te borgen dat klanten altijd geholpen worden. Een gespecialiseerd autoschadeherstelbedrijf zal, net zoals een dealerbedrijf met de distributiefunctie, gedurende het gehele schadeafwikkelingsproces het aanspreekpunt voor de klant blijven.”

De herstelbranche pleit al jaren voor een differentiatie van het tarief op basis van de complexiteit van het herstel. Onlangs lanceerde Schadeherstelmeester een softwaretoepassing om dit soort schades te kunnen onderscheiden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.