Hagelschade: ‘het lijkt hier wel een oorlogsgebied’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Normaal doen wij 2.300 herstellingen per jaar. De afgelopen anderhalve week hebben wij al vijfhonderd dossiers aangemaakt alleen voor auto’s met hagelschade. Ik denk dat in de zwaarst getroffen gebieden in onze regio, rond Luycksgestel en Someren, geen auto schadevrij is”, zegt Jan Smulders (foto), directeur bij De Kade. Een rondje over het terrein van de Eindhovense schadehersteller maakt duidelijk dat het hier om een serieuze zaak gaat: de tot poffertjespannen omgevormde carrosserieën doen pijn aan de ogen, en sommige autoruiten hebben inslagen ter grootte van een voetbal. Zelfs het toonbeeld van stoerheid, een Land Rover Defender, staat er als een klein, geslagen jongetje bij.

Kleine voetbal
Ter bewijs toont Smulders een foto die hij heeft gekregen van een kennis uit Someren, waarop deze een ijsklomp ter grote van een kleine voetbal in zijn hand houdt. “Donderdagavond kreeg ik steeds meer foto’s zoals deze via whatsapp en e-mail binnen en besefte meteen de ernst van de zaak. Ik heb diezelfde avond het noodplan uit de kast gehaald en ben vrijdagochtend heel vroeg gaan bellen. Kijken of ik via ABS assistentie kon krijgen en of collega-herstellers een handje konden toesteken. Ik heb mijn vrouw en zoon gevraagd om te helpen, nog een zus ook, want de telefoon stond hier al vanaf zeven uur roodgloeiend. Vier lijnen continu bezet en voor de deur dijde de rij wachtenden uit. Alsof je op zaterdagochtend bij de warme bakker staat. Dan moet je een noodplan hebben, overzicht houden, anders krijg je het niet verwerkt”, weet Smulders.

Zeven extra
Dezelfde dag nog heeft hij extra bedrijfsruimte geregeld in een leegstaand buur-garagepand, een geluk bij een ongeluk. Door zijn snelle handelen wist hij diverse freelance restylers aan zich te binden, onder andere via de specialisten van Hail Support. Smulders: “Er staat nu zeven man extra te drukken. Veel schade is met push and paint te herstellen, maar er is ook veel traditioneel schadeherstel nodig. De komende vier maanden zijn we zeker nog bezig. De zomervakantie speelt natuurlijk mee. Gelukkig kon ik ook op tijd vervangend vervoer regelen via Europe Car, want er zijn mensen die nu op vakantie gaan en die echt niet meer kunnen rijden met hun eigen auto.”

Hagelschadeformulier
Bij de intake wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontworpen formulier, waarop wordt aangegeven of het een lichte, middelzware of zware schade is. “Die behandelen we zoveel mogelijk op volgorde van binnenkomst, maar je kunt de restylers niet zeven zware schades op een dag laten doen. Dus dat wisselen we af om de doorstroom op peil te houden. De auto’s die met een nieuwe ruit of kleine andere reparatie kunnen doorrijden, worden later verder behandeld. Wat vooral mooi is, dat iedereen begrijpt dat de intake soms wat langer kan duren. Klanten staan hier met elkaar te praten over wat er is gebeurd, maar blijven rustig en zien dat wij hier ons best doen. Veertien uur op een dag, weekenden inbegrepen. Wij snappen onze klanten ook: vaak is het niet alleen hun auto die schade heeft. Ook huizen zijn zwaar getroffen en de boeren hebben daarnaast nog te maken met kapotte kassen en gewassen. Someren en Luycksgestel zien er uit als oorlogsgebied. Onvoorstelbaar.”

Bekijk de fotoreportage van onze freelance redacteur Mark Litjens op onze Facebook-pagina.

In Automotive Werkplaats 7 leest u meer over de hagelcalamiteiten

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hagelschade: ‘het lijkt hier wel een oorlogsgebied’ | Automotive Online

Hagelschade: ‘het lijkt hier wel een oorlogsgebied’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Normaal doen wij 2.300 herstellingen per jaar. De afgelopen anderhalve week hebben wij al vijfhonderd dossiers aangemaakt alleen voor auto’s met hagelschade. Ik denk dat in de zwaarst getroffen gebieden in onze regio, rond Luycksgestel en Someren, geen auto schadevrij is”, zegt Jan Smulders (foto), directeur bij De Kade. Een rondje over het terrein van de Eindhovense schadehersteller maakt duidelijk dat het hier om een serieuze zaak gaat: de tot poffertjespannen omgevormde carrosserieën doen pijn aan de ogen, en sommige autoruiten hebben inslagen ter grootte van een voetbal. Zelfs het toonbeeld van stoerheid, een Land Rover Defender, staat er als een klein, geslagen jongetje bij.

Kleine voetbal
Ter bewijs toont Smulders een foto die hij heeft gekregen van een kennis uit Someren, waarop deze een ijsklomp ter grote van een kleine voetbal in zijn hand houdt. “Donderdagavond kreeg ik steeds meer foto’s zoals deze via whatsapp en e-mail binnen en besefte meteen de ernst van de zaak. Ik heb diezelfde avond het noodplan uit de kast gehaald en ben vrijdagochtend heel vroeg gaan bellen. Kijken of ik via ABS assistentie kon krijgen en of collega-herstellers een handje konden toesteken. Ik heb mijn vrouw en zoon gevraagd om te helpen, nog een zus ook, want de telefoon stond hier al vanaf zeven uur roodgloeiend. Vier lijnen continu bezet en voor de deur dijde de rij wachtenden uit. Alsof je op zaterdagochtend bij de warme bakker staat. Dan moet je een noodplan hebben, overzicht houden, anders krijg je het niet verwerkt”, weet Smulders.

Zeven extra
Dezelfde dag nog heeft hij extra bedrijfsruimte geregeld in een leegstaand buur-garagepand, een geluk bij een ongeluk. Door zijn snelle handelen wist hij diverse freelance restylers aan zich te binden, onder andere via de specialisten van Hail Support. Smulders: “Er staat nu zeven man extra te drukken. Veel schade is met push and paint te herstellen, maar er is ook veel traditioneel schadeherstel nodig. De komende vier maanden zijn we zeker nog bezig. De zomervakantie speelt natuurlijk mee. Gelukkig kon ik ook op tijd vervangend vervoer regelen via Europe Car, want er zijn mensen die nu op vakantie gaan en die echt niet meer kunnen rijden met hun eigen auto.”

Hagelschadeformulier
Bij de intake wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontworpen formulier, waarop wordt aangegeven of het een lichte, middelzware of zware schade is. “Die behandelen we zoveel mogelijk op volgorde van binnenkomst, maar je kunt de restylers niet zeven zware schades op een dag laten doen. Dus dat wisselen we af om de doorstroom op peil te houden. De auto’s die met een nieuwe ruit of kleine andere reparatie kunnen doorrijden, worden later verder behandeld. Wat vooral mooi is, dat iedereen begrijpt dat de intake soms wat langer kan duren. Klanten staan hier met elkaar te praten over wat er is gebeurd, maar blijven rustig en zien dat wij hier ons best doen. Veertien uur op een dag, weekenden inbegrepen. Wij snappen onze klanten ook: vaak is het niet alleen hun auto die schade heeft. Ook huizen zijn zwaar getroffen en de boeren hebben daarnaast nog te maken met kapotte kassen en gewassen. Someren en Luycksgestel zien er uit als oorlogsgebied. Onvoorstelbaar.”

Bekijk de fotoreportage van onze freelance redacteur Mark Litjens op onze Facebook-pagina.

In Automotive Werkplaats 7 leest u meer over de hagelcalamiteiten

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.