Autodata breekt markt open met vermelding schadeverleden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Autodata vandaag. Autodata werd vorig jaar gekocht door Solera, dat ook eigenaar is van ABZ/Audatex, de leverancier van de schadedata.

Veel gedoe
Er is de afgelopen jaren veel te doen geweest over het openbaar maken van het schadeverleden van een auto. Autodata probeert al jaren het schadeverleden van auto’s inzichtelijk te maken. Zo lanceerde het bedrijf in 2004 al de Schadeverledenpas voor autobedrijven om daar later weer mee te stoppen. In 2006 wilde Bovag het schadeverleden opnemen in zijn Garantiepas, maar dit strandde in de rechtszaal. Leasemaatschappijen en Focwa maakten destijds bezwaar bij dataleverancier ABZ over het verstrekken van deze gegevens.   

Dataprovider A2SP kocht in 2010 de dienst Autocheck, dat ook inzicht in het schadeverleden bood. A2SP besloot vanwege de gevoeligheden te stoppen met het verkopen van de schadedata. Eind vorig jaar lanceerde ook Autoverleden.nl deze dienst.

1,4 schades
Volgens Autodata wordt er gemiddeld 1,4 keer schade gereden met een voertuig. Schadeverleden geeft inzicht in de datum van schadevaststelling, opbouw van het schadebedrag, kilometerstand ten tijde van de schade, de schadeoorzaak en de schadepositie.

De gegevens van auto’s die een leasemaatschappij als huidige eigenaar hebben, kunnen niet worden opgevraagd. Leasemaatschappijen hebben zich in het verleden fel verzet tegen opname van het schadeverleden, al stellen meerdere leasemaatschappijen dat ze tegenwoordig bij de verkoop van hun leaseauto`s altijd het schadeverleden melden.

Onze leden informeren de klanten liever rechtstreeks”, zegt Renate Hemerik van leasebranchevereniging VNA. “Want je moet wel begrijpen dat er grote verschillen zijn tussen ex-leaseauto’s en andere tweedehandsauto’s. Leaserijders moeten elk schadegevalletje melden en een consument niet. Daarnaast worden leaseauto`s door de beste vaklui en volgens fabrieksinstructies hersteld – omwille van aansprakelijkheid en restwaarde – terwijl de particuliere autobezitter soms zoekt naar een goedkope oplossingen zonder bonnetje”, aldus Hemerik.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autodata breekt markt open met vermelding schadeverleden | Automotive Online

Autodata breekt markt open met vermelding schadeverleden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Autodata vandaag. Autodata werd vorig jaar gekocht door Solera, dat ook eigenaar is van ABZ/Audatex, de leverancier van de schadedata.

Veel gedoe
Er is de afgelopen jaren veel te doen geweest over het openbaar maken van het schadeverleden van een auto. Autodata probeert al jaren het schadeverleden van auto’s inzichtelijk te maken. Zo lanceerde het bedrijf in 2004 al de Schadeverledenpas voor autobedrijven om daar later weer mee te stoppen. In 2006 wilde Bovag het schadeverleden opnemen in zijn Garantiepas, maar dit strandde in de rechtszaal. Leasemaatschappijen en Focwa maakten destijds bezwaar bij dataleverancier ABZ over het verstrekken van deze gegevens.   

Dataprovider A2SP kocht in 2010 de dienst Autocheck, dat ook inzicht in het schadeverleden bood. A2SP besloot vanwege de gevoeligheden te stoppen met het verkopen van de schadedata. Eind vorig jaar lanceerde ook Autoverleden.nl deze dienst.

1,4 schades
Volgens Autodata wordt er gemiddeld 1,4 keer schade gereden met een voertuig. Schadeverleden geeft inzicht in de datum van schadevaststelling, opbouw van het schadebedrag, kilometerstand ten tijde van de schade, de schadeoorzaak en de schadepositie.

De gegevens van auto’s die een leasemaatschappij als huidige eigenaar hebben, kunnen niet worden opgevraagd. Leasemaatschappijen hebben zich in het verleden fel verzet tegen opname van het schadeverleden, al stellen meerdere leasemaatschappijen dat ze tegenwoordig bij de verkoop van hun leaseauto`s altijd het schadeverleden melden.

Onze leden informeren de klanten liever rechtstreeks”, zegt Renate Hemerik van leasebranchevereniging VNA. “Want je moet wel begrijpen dat er grote verschillen zijn tussen ex-leaseauto’s en andere tweedehandsauto’s. Leaserijders moeten elk schadegevalletje melden en een consument niet. Daarnaast worden leaseauto`s door de beste vaklui en volgens fabrieksinstructies hersteld – omwille van aansprakelijkheid en restwaarde – terwijl de particuliere autobezitter soms zoekt naar een goedkope oplossingen zonder bonnetje”, aldus Hemerik.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.