Autoweek voegt WOK-data toe aan Kentekencheck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt Autoweek. Autoweek sluit daarmee aan bij andere partijen die proberen het verleden van occasions inzichtelijk te maken. Autodata geeft sinds vorig jaar inzicht in het schadeverleden, Autotrack biedt de Carfax-historie en VWE levert via dochter Finnik eveneens autorapporten.

Moeilijk te verkopen

Een auto krijgt meestal een WOK-signaal wanneer deze ernstig beschadigd is of wordt ingevoerd in Nederland met een beschadiging of als er een aanpassing nodig is. Als er op een auto een WOK-signaal zit, mag er niet mee gereden worden tot de auto opnieuw gekeurd is door de RDW. De RDW verwijdert het signaal na herkeuring uit de eigen kentekendata, maar commerciële partijen als VWE slaan deze info op en koppelen ze onder meer aan voorraadbeheersystemen.

Autoweek voegt de gegevens toe omdat in principe alleen handelaren en autobedrijven inzicht hebben in het WOK-verleden van een auto. Particulieren die een auto kopen waarop ooit een WOK-signaal rustte, kunnen daar vervelende gevolgen van ondervinden als ze de auto later weer willen verkopen. “We zeggen niet dat een WOK-signaal betekent dat er iets mis is met de betreffende auto, maar de potentiële koper weet wel dat hij zich goed moet laten informeren over het verleden van de auto. Want wij hebben in de praktijk gezien dat auto’s die schade hebben gehad, en een WOK-signaal, ondanks dat ze goed zijn hersteld toch moeilijk te verkopen bleken”, zegt Frank Jacobs, redacteur bij Autoweek.

Lees hier ons artikel over de grootscheepse fraude met geïmporteerde auto’s, de zogeheten ‘Swalmense affaire‘, uit september vorig jaar.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Mij ontgaat het verband met “de Swalmense Affaire”. Ik zie de parallellen niet. Vooropgesteld: Uiteraard moet een autokoper op de hoogte worden gesteld van een eventueel schadeverleden van de auto die hij/zij gaat kopen. Dat auto’s schade oplopen is een logisch gevolg van het gebruik. Om die auto’s vervolgens een autoleven lang ongenuanceerd te stigmatiseren met een WOK signaal dat uit allerhande online systemen kan oppiepen, is ronduit kwalijk. Hier zijn andere oplossingen voor dan wat AutoWeek nu faciliteert. De RDW faciliteert het delen van WOK “stiekum” via haar open data en wast daarna de handen in onschuld. Dit is een eentweetje met de belastingdienst die iedere importauto met zelfs maar een béétje schade al tot WOK laat betitelen. Daarmee wordt beoogd de import van “schadeauto’s” te ontmoedigen die BPM “voordeel”opdoen via de vermaledijde taxatierapporten. Ik voorspel dat het WOK signaal binnenkort uit de open data gaat. Kàn namelijk niet! Ik los het wel weer op! 🙂

Autoweek voegt WOK-data toe aan Kentekencheck | Automotive Online

Autoweek voegt WOK-data toe aan Kentekencheck

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat meldt Autoweek. Autoweek sluit daarmee aan bij andere partijen die proberen het verleden van occasions inzichtelijk te maken. Autodata geeft sinds vorig jaar inzicht in het schadeverleden, Autotrack biedt de Carfax-historie en VWE levert via dochter Finnik eveneens autorapporten.

Moeilijk te verkopen

Een auto krijgt meestal een WOK-signaal wanneer deze ernstig beschadigd is of wordt ingevoerd in Nederland met een beschadiging of als er een aanpassing nodig is. Als er op een auto een WOK-signaal zit, mag er niet mee gereden worden tot de auto opnieuw gekeurd is door de RDW. De RDW verwijdert het signaal na herkeuring uit de eigen kentekendata, maar commerciële partijen als VWE slaan deze info op en koppelen ze onder meer aan voorraadbeheersystemen.

Autoweek voegt de gegevens toe omdat in principe alleen handelaren en autobedrijven inzicht hebben in het WOK-verleden van een auto. Particulieren die een auto kopen waarop ooit een WOK-signaal rustte, kunnen daar vervelende gevolgen van ondervinden als ze de auto later weer willen verkopen. “We zeggen niet dat een WOK-signaal betekent dat er iets mis is met de betreffende auto, maar de potentiële koper weet wel dat hij zich goed moet laten informeren over het verleden van de auto. Want wij hebben in de praktijk gezien dat auto’s die schade hebben gehad, en een WOK-signaal, ondanks dat ze goed zijn hersteld toch moeilijk te verkopen bleken”, zegt Frank Jacobs, redacteur bij Autoweek.

Lees hier ons artikel over de grootscheepse fraude met geïmporteerde auto’s, de zogeheten ‘Swalmense affaire‘, uit september vorig jaar.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Mij ontgaat het verband met “de Swalmense Affaire”. Ik zie de parallellen niet. Vooropgesteld: Uiteraard moet een autokoper op de hoogte worden gesteld van een eventueel schadeverleden van de auto die hij/zij gaat kopen. Dat auto’s schade oplopen is een logisch gevolg van het gebruik. Om die auto’s vervolgens een autoleven lang ongenuanceerd te stigmatiseren met een WOK signaal dat uit allerhande online systemen kan oppiepen, is ronduit kwalijk. Hier zijn andere oplossingen voor dan wat AutoWeek nu faciliteert. De RDW faciliteert het delen van WOK “stiekum” via haar open data en wast daarna de handen in onschuld. Dit is een eentweetje met de belastingdienst die iedere importauto met zelfs maar een béétje schade al tot WOK laat betitelen. Daarmee wordt beoogd de import van “schadeauto’s” te ontmoedigen die BPM “voordeel”opdoen via de vermaledijde taxatierapporten. Ik voorspel dat het WOK signaal binnenkort uit de open data gaat. Kàn namelijk niet! Ik los het wel weer op! 🙂