Onderzoek: ‘Te weinig metalen voor Europese EV-transitie’

Europese Commissie • Het gebruik van neodymium en dysprosium is ten opzichte van 2006 met respectievelijk 400 en 1.700 procent gestegen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Maria Ljunggren, Universitair Docent, Technologische Universiteit Chalmers (Foto: Technologische Universiteit Chalmers.)

Belangrijke metalen voor elektrische auto’s raken op in Europa. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Zweedse Universiteit Chalmers, in opdracht van de Europese Commissie. Naarmate het aantal elektrische auto’s op de Europese wegen toeneemt, neemt ook het gebruik van kritieke metalen, zoals dysprosium, neodymium, mangaan en niobium, toe. Deze metalen zijn essentieel voor componenten zoals elektrische motoren en elektronica.

Samen met de Zwitserse EMPA heeft de Zweedse universiteit de metalen in kaart gebracht die momenteel in gebruik zijn in de voertuigvloot van Europa. Het onderzoek, dat teruggaat tot 2006, laat zien dat het aandeel van kritieke metalen aanzienlijk is toegenomen in voertuigen. Onderzoekers verwachten dat deze ontwikkeling zal doorgaan.

“Het gebruik van neodymium en dysprosium is respectievelijk met ongeveer 400 en 1.700 procent gestegen in nieuwe auto’s gedurende deze periode, en dit is zelfs voordat de elektrificatie op gang kwam”, zegt onderzoeker Maria Ljunggren. “Goud en zilver, die niet als kritieke metalen worden vermeld maar wel een grote economische waarde hebben, zijn met ongeveer 80 procent toegenomen.”

Afhankelijkheid

Het onderzoek stelt dat de huidige productie van de ruwe materialen niet voldoende is om in de toekomst aan de vraag te voldoen, zelfs niet als de recycling wordt opgeschaald. “De EU is sterk afhankelijk van de import van deze metalen omdat de winning geconcentreerd is in een paar landen, zoals China, Zuid-Afrika en Brazilië”, zegt Ljunggren. “Het gebrek aan beschikbaarheid is zowel een economisch als een milieuprobleem voor de EU en riskeert de overgang naar elektrische auto’s en milieuvriendelijke technologieën te vertragen.”

Om de schaarste aan te pakken stelt het onderzoek een aantal maatregelen voor. Op korte termijn moet de recycling worden opgeschaald door auto’s anders te ontwerpen, daarnaast moeten stimuleringsmaatregelen voor recycling worden ingevoerd. Verder moet de winning van zeldzame metalen in mijnen worden vergroot, als de elektrificatie niet wordt tegengehouden, stelt Ljunggren. Op lange termijn moet meer nadruk gelegd worden op hoe andere materialen de zeldzame metalen kunnen vervangen.

Critical Raw Materials Act

In de recent voorgestelde Critical Raw Materials Act van de Europese Commissie staan een aantal van deze maatregelen. De wet benadrukt de noodzaak om de samenwerking met betrouwbare externe handelspartners te versterken en voor lidstaten om het recyclen van zowel kritieke als strategische ruwe materialen te verbeteren. Het benadrukt ook het belang van Europese landen om hun eigen geologische hulpbronnen te verkennen. De voorgestelde Critical Raw Materials Act zal eerst door het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie worden besproken en goedgekeurd moeten worden voordat deze kan worden aangenomen en in werking kan treden.

Onlangs maakte het Zwitserse grondstoffenbedrijf Glencore PLC en het Canadese recyclingbedrijf Li-Cycle bekend dat zij samen een fabriek gaan bouwen op Sardinië waar vanaf 2026 jaarlijks 600 duizend batterijen worden geproduceerd uit 50 duizend tot 70 duizend ton aan zwarte massa. De komst van de fabriek past in de bredere ontwikkeling van Europa om onafhankelijk te worden van China voor de productie van batterijen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Onderzoek: ‘Te weinig metalen voor Europese EV-transitie’ | Automotive Online

Onderzoek: ‘Te weinig metalen voor Europese EV-transitie’

Europese Commissie • Het gebruik van neodymium en dysprosium is ten opzichte van 2006 met respectievelijk 400 en 1.700 procent gestegen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Maria Ljunggren, Universitair Docent, Technologische Universiteit Chalmers (Foto: Technologische Universiteit Chalmers.)

Belangrijke metalen voor elektrische auto’s raken op in Europa. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Zweedse Universiteit Chalmers, in opdracht van de Europese Commissie. Naarmate het aantal elektrische auto’s op de Europese wegen toeneemt, neemt ook het gebruik van kritieke metalen, zoals dysprosium, neodymium, mangaan en niobium, toe. Deze metalen zijn essentieel voor componenten zoals elektrische motoren en elektronica.

Samen met de Zwitserse EMPA heeft de Zweedse universiteit de metalen in kaart gebracht die momenteel in gebruik zijn in de voertuigvloot van Europa. Het onderzoek, dat teruggaat tot 2006, laat zien dat het aandeel van kritieke metalen aanzienlijk is toegenomen in voertuigen. Onderzoekers verwachten dat deze ontwikkeling zal doorgaan.

“Het gebruik van neodymium en dysprosium is respectievelijk met ongeveer 400 en 1.700 procent gestegen in nieuwe auto’s gedurende deze periode, en dit is zelfs voordat de elektrificatie op gang kwam”, zegt onderzoeker Maria Ljunggren. “Goud en zilver, die niet als kritieke metalen worden vermeld maar wel een grote economische waarde hebben, zijn met ongeveer 80 procent toegenomen.”

Afhankelijkheid

Het onderzoek stelt dat de huidige productie van de ruwe materialen niet voldoende is om in de toekomst aan de vraag te voldoen, zelfs niet als de recycling wordt opgeschaald. “De EU is sterk afhankelijk van de import van deze metalen omdat de winning geconcentreerd is in een paar landen, zoals China, Zuid-Afrika en Brazilië”, zegt Ljunggren. “Het gebrek aan beschikbaarheid is zowel een economisch als een milieuprobleem voor de EU en riskeert de overgang naar elektrische auto’s en milieuvriendelijke technologieën te vertragen.”

Om de schaarste aan te pakken stelt het onderzoek een aantal maatregelen voor. Op korte termijn moet de recycling worden opgeschaald door auto’s anders te ontwerpen, daarnaast moeten stimuleringsmaatregelen voor recycling worden ingevoerd. Verder moet de winning van zeldzame metalen in mijnen worden vergroot, als de elektrificatie niet wordt tegengehouden, stelt Ljunggren. Op lange termijn moet meer nadruk gelegd worden op hoe andere materialen de zeldzame metalen kunnen vervangen.

Critical Raw Materials Act

In de recent voorgestelde Critical Raw Materials Act van de Europese Commissie staan een aantal van deze maatregelen. De wet benadrukt de noodzaak om de samenwerking met betrouwbare externe handelspartners te versterken en voor lidstaten om het recyclen van zowel kritieke als strategische ruwe materialen te verbeteren. Het benadrukt ook het belang van Europese landen om hun eigen geologische hulpbronnen te verkennen. De voorgestelde Critical Raw Materials Act zal eerst door het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie worden besproken en goedgekeurd moeten worden voordat deze kan worden aangenomen en in werking kan treden.

Onlangs maakte het Zwitserse grondstoffenbedrijf Glencore PLC en het Canadese recyclingbedrijf Li-Cycle bekend dat zij samen een fabriek gaan bouwen op Sardinië waar vanaf 2026 jaarlijks 600 duizend batterijen worden geproduceerd uit 50 duizend tot 70 duizend ton aan zwarte massa. De komst van de fabriek past in de bredere ontwikkeling van Europa om onafhankelijk te worden van China voor de productie van batterijen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.