‘Kabinet schrapt EV-verplichting leasemarkt’; Bovag ziet problemen opdoemen

Klimaatakkoord • Er zou een tekort ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro door het mislopen van accijns en btw.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Subsidie gebruikte EV heeft niet het gewenste effect volgens Bovag. (Foto: Shutterstock.)

Tijdens de laatste onderhandelingen over het ‘klimaatpakket’ van het kabinet is het plan om de leasemarkt per 2025 verplicht te elektrificeren gesneuveld. Dat schrijft De Telegraaf op basis van ingewijde bronnen.

Uit doorrekeningen van de plannen zou blijken dat een tekort zou ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro door de maatregel, vanwege misgelopen accijns en btw. Om dat gat te dichten zou de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s van particulieren fors omhoog moeten, maar volgens De Telegraaf was dat een stap te ver voor de coalitiepartijen.

Bovag reageert ontstemd op het nieuws in een reactie aan Automotive. De brancheverering zegt zich zorgen te maken of de klimaatdoelen nu nog wel gehaald worden. De enige maatregelen die overblijft met als doel om de automarkt te vergroenen is een subsidie voor de aanschaf van een gebruikte EV. Het kabinet trekt daar 600 miljoen voor uit.

Dip in de verkoop

“Als de stimulering voor nieuwe elektrische auto’s verdwijnt, dan moet je de zakelijke rijder ook niet verplichten om elektrisch te rijden”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

Doordat de verplichting voor de leasemarkt verdwijnt, zullen minder elektrische auto’s op de gebruikte markt terecht komen. De enige subsidie die het kabinet instelt voor de tweedehands EV, heeft nu niet het gewenste effect, stelt Bovag. “Iedereen weet dat gebruikte auto’s eerst nieuwe auto’s zijn. Voor een goede gebruikte markt heb je een versnelde ingroei nodig op de nieuwe markt. Daar komt nu een rem op. De nieuwmarkt wordt vergeten.”

De branchevereniging verwacht een dip in de verkoop van nieuwe elektrische wagens na 2025. Dat betekent slecht nieuws voor de klimaatplannen. “Wij vinden het heel erg zonde en maken ons zorgen of de klimaatdoelen nu wel gehaald gaan worden.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Kabinet schrapt EV-verplichting leasemarkt’; Bovag ziet problemen opdoemen | Automotive Online

‘Kabinet schrapt EV-verplichting leasemarkt’; Bovag ziet problemen opdoemen

Klimaatakkoord • Er zou een tekort ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro door het mislopen van accijns en btw.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Subsidie gebruikte EV heeft niet het gewenste effect volgens Bovag. (Foto: Shutterstock.)

Tijdens de laatste onderhandelingen over het ‘klimaatpakket’ van het kabinet is het plan om de leasemarkt per 2025 verplicht te elektrificeren gesneuveld. Dat schrijft De Telegraaf op basis van ingewijde bronnen.

Uit doorrekeningen van de plannen zou blijken dat een tekort zou ontstaan van 4,5 tot 5 miljard euro door de maatregel, vanwege misgelopen accijns en btw. Om dat gat te dichten zou de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s van particulieren fors omhoog moeten, maar volgens De Telegraaf was dat een stap te ver voor de coalitiepartijen.

Bovag reageert ontstemd op het nieuws in een reactie aan Automotive. De brancheverering zegt zich zorgen te maken of de klimaatdoelen nu nog wel gehaald worden. De enige maatregelen die overblijft met als doel om de automarkt te vergroenen is een subsidie voor de aanschaf van een gebruikte EV. Het kabinet trekt daar 600 miljoen voor uit.

Dip in de verkoop

“Als de stimulering voor nieuwe elektrische auto’s verdwijnt, dan moet je de zakelijke rijder ook niet verplichten om elektrisch te rijden”, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal.

Doordat de verplichting voor de leasemarkt verdwijnt, zullen minder elektrische auto’s op de gebruikte markt terecht komen. De enige subsidie die het kabinet instelt voor de tweedehands EV, heeft nu niet het gewenste effect, stelt Bovag. “Iedereen weet dat gebruikte auto’s eerst nieuwe auto’s zijn. Voor een goede gebruikte markt heb je een versnelde ingroei nodig op de nieuwe markt. Daar komt nu een rem op. De nieuwmarkt wordt vergeten.”

De branchevereniging verwacht een dip in de verkoop van nieuwe elektrische wagens na 2025. Dat betekent slecht nieuws voor de klimaatplannen. “Wij vinden het heel erg zonde en maken ons zorgen of de klimaatdoelen nu wel gehaald gaan worden.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.