Bovag en RAI kritisch op kabinetsplannen: ‘Dit heeft juist negatief effect’

Klimaatakkoord • De bpm wordt met 200 euro per auto verhoogd.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Het kabinet zorgt er met haar nieuwe klimaatplannen voor dat nieuwe elektrische auto’s duurder worden in plaats van goedkoper. Dat stelt Bovag, dat “zeer teleurgesteld” is over de aankondigingen. De belangenorganisatie vindt dat het kabinet nieuwe elektrische auto’s juist zou moeten stimuleren om de klimaatdoelen te halen.

De mogelijke verplichting voor werkgevers om per 2025 alleen EV’s te mogen inzetten, komt te vervallen.

Het kabinet kondigde woensdag een uitgebreid maatregelenpakket aan, dat in totaal 28 miljard euro gaat kosten en waarmee het de klimaatdoelen voor 2030 denkt te gaan halen. Zo wil het kabinet de aanschaf van een tweedehands elektrische auto goedkoper maken door 600 miljoen euro aan subsidie. De subsidie per occasion daalt wel van 2 duizend naar duizend euro, lichtte minister Rob Jetten toe. Dit omdat EV’s “steeds goedkoper” worden en er nog aanvullend EU-beleid volgt.

Tegelijkertijd wordt de aanschafbelasting (bpm) van alle nieuwe auto’s ongeveer 200 euro hoger. Het kabinet investeert ook 90 miljoen euro in publieke laadpalen.

“Dit wordt gepresenteerd als een klimaatmaatregel, maar de sector vreest dat het er vooral toe zal leiden dat consumenten minder snel een nieuwe auto kopen. Met juist negatieve consequenties voor de verduurzaming van het wagenpark”, zegt Bovag in een reactie. “Bovendien zorgt het ervoor dat het Rijk in de toekomst extra afhankelijk wordt van een omstreden belasting die we juist nu goed kunnen afschaffen. Immers, de bpm wordt geheven op basis van CO2-uitstoot en die is bij elektrische auto’s nul.”

Transitiefonds

Ook RAI Vereniging is kritisch op de bpm-plannen. “Om de transitie naar duurzame mobiliteit echt een impuls te geven, moet de aanschaf van een nieuwe schone en zuinige auto voor meer mensen mogelijk gemaakt worden. Een verhoging van de aanschafbelasting met 200 euro helpt daar niet bij.”

RAI Vereniging onderschrijft dat mobiliteit een bijdrage moet én kan leveren aan het terugdringen van CO2. Tegelijkertijd moet autorijden wel betaalbaar blijven. De vereniging pleit er derhalve voor om net als voor de verduurzaming van de landbouw en klimaat, dat er een transitiefonds voor de mobiliteit komt. “Het blijft tegenstrijdig dat de rekening van de verduurzaming van mobiliteit binnen de sector opgevangen moet worden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag en RAI kritisch op kabinetsplannen: ‘Dit heeft juist negatief effect’ | Automotive Online

Bovag en RAI kritisch op kabinetsplannen: ‘Dit heeft juist negatief effect’

Klimaatakkoord • De bpm wordt met 200 euro per auto verhoogd.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

Het kabinet zorgt er met haar nieuwe klimaatplannen voor dat nieuwe elektrische auto’s duurder worden in plaats van goedkoper. Dat stelt Bovag, dat “zeer teleurgesteld” is over de aankondigingen. De belangenorganisatie vindt dat het kabinet nieuwe elektrische auto’s juist zou moeten stimuleren om de klimaatdoelen te halen.

De mogelijke verplichting voor werkgevers om per 2025 alleen EV’s te mogen inzetten, komt te vervallen.

Het kabinet kondigde woensdag een uitgebreid maatregelenpakket aan, dat in totaal 28 miljard euro gaat kosten en waarmee het de klimaatdoelen voor 2030 denkt te gaan halen. Zo wil het kabinet de aanschaf van een tweedehands elektrische auto goedkoper maken door 600 miljoen euro aan subsidie. De subsidie per occasion daalt wel van 2 duizend naar duizend euro, lichtte minister Rob Jetten toe. Dit omdat EV’s “steeds goedkoper” worden en er nog aanvullend EU-beleid volgt.

Tegelijkertijd wordt de aanschafbelasting (bpm) van alle nieuwe auto’s ongeveer 200 euro hoger. Het kabinet investeert ook 90 miljoen euro in publieke laadpalen.

“Dit wordt gepresenteerd als een klimaatmaatregel, maar de sector vreest dat het er vooral toe zal leiden dat consumenten minder snel een nieuwe auto kopen. Met juist negatieve consequenties voor de verduurzaming van het wagenpark”, zegt Bovag in een reactie. “Bovendien zorgt het ervoor dat het Rijk in de toekomst extra afhankelijk wordt van een omstreden belasting die we juist nu goed kunnen afschaffen. Immers, de bpm wordt geheven op basis van CO2-uitstoot en die is bij elektrische auto’s nul.”

Transitiefonds

Ook RAI Vereniging is kritisch op de bpm-plannen. “Om de transitie naar duurzame mobiliteit echt een impuls te geven, moet de aanschaf van een nieuwe schone en zuinige auto voor meer mensen mogelijk gemaakt worden. Een verhoging van de aanschafbelasting met 200 euro helpt daar niet bij.”

RAI Vereniging onderschrijft dat mobiliteit een bijdrage moet én kan leveren aan het terugdringen van CO2. Tegelijkertijd moet autorijden wel betaalbaar blijven. De vereniging pleit er derhalve voor om net als voor de verduurzaming van de landbouw en klimaat, dat er een transitiefonds voor de mobiliteit komt. “Het blijft tegenstrijdig dat de rekening van de verduurzaming van mobiliteit binnen de sector opgevangen moet worden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.