Prinsjesdag 2021: Kabinet trekt te vroeg aan handrem, vindt RAI Vereniging

Prinsjesdag • De branchevereniging vindt dat het kabinet met de voorgestelde maatregelen de elektrificatie van de zakelijke markt verstoord. En, het behalen van de klimaatdoelen bemoeilijkt.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het kabinet trekt, volgens de RAI Vereniging met het verhogen van de bijtelling voor EV's aan de rem voor zakelijke rijders. (Foto: Shutterstock)

Met het verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s trekt het kabinet te vroeg aan de handrem voor zakelijke rijders. Dat stelt de RAI Vereniging in een reactie op de Miljoenennota, die gisteren tijdens Prinsjesdag bekend is gemaakt.

Vanaf 1 januari wordt de bijtelling op elektrische auto’s verhoogd van 12 procent naar 16 procent, terwijl de kortingsgrens verlaagd is naar 35 duizend euro. Volgens de branchevereniging verstoren deze maatregelen de elektrificatie van de zakelijke markt en wordt het behalen van de klimaatdoelen hiermee bemoeilijkt.

Onzekerheid

Naast de kritiek op het verhogen van de bijtelling voor EV’s en het verlagen van de kortingsgrens constateert de branchevereniging dat er nog geen duidelijkheid is over de aanschafsubsidie voor elektrische vrachtwagens. “Met de toekomstige invoering van zero-emissiezones voor de stadslogistiek, verkeren ondernemers nog steeds in onzekerheid”, aldus Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging. “Het is tijd voor duidelijkheid, zodat naast gebruikers ook de Nederlandse automotive industrie een investeringsprikkel ontvangt.”

Volgens de branchevereniging moet het kabinet zijn klimaatambities waarmaken met concrete investeringen in de vergroening van mobiliteit. Deze investeringen moeten er voor zorgen dat de drempel voor consumenten en ondernemers om minder uit te stoten verder omlaag gaat en het rijdende wagenpark op brandstofmotoren verduurzaamt. Naast de RAI Vereniging hebben ook de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en branchevereniging Bovag kritiek op het verhogen van de bijtelling voor EV’s. Zo frustreert het belastingplan de opmars van de elektrische auto, vindt Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Prinsjesdag 2021: Kabinet trekt te vroeg aan handrem, vindt RAI Vereniging | Automotive Online

Prinsjesdag 2021: Kabinet trekt te vroeg aan handrem, vindt RAI Vereniging

Prinsjesdag • De branchevereniging vindt dat het kabinet met de voorgestelde maatregelen de elektrificatie van de zakelijke markt verstoord. En, het behalen van de klimaatdoelen bemoeilijkt.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het kabinet trekt, volgens de RAI Vereniging met het verhogen van de bijtelling voor EV's aan de rem voor zakelijke rijders. (Foto: Shutterstock)

Met het verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s trekt het kabinet te vroeg aan de handrem voor zakelijke rijders. Dat stelt de RAI Vereniging in een reactie op de Miljoenennota, die gisteren tijdens Prinsjesdag bekend is gemaakt.

Vanaf 1 januari wordt de bijtelling op elektrische auto’s verhoogd van 12 procent naar 16 procent, terwijl de kortingsgrens verlaagd is naar 35 duizend euro. Volgens de branchevereniging verstoren deze maatregelen de elektrificatie van de zakelijke markt en wordt het behalen van de klimaatdoelen hiermee bemoeilijkt.

Onzekerheid

Naast de kritiek op het verhogen van de bijtelling voor EV’s en het verlagen van de kortingsgrens constateert de branchevereniging dat er nog geen duidelijkheid is over de aanschafsubsidie voor elektrische vrachtwagens. “Met de toekomstige invoering van zero-emissiezones voor de stadslogistiek, verkeren ondernemers nog steeds in onzekerheid”, aldus Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging. “Het is tijd voor duidelijkheid, zodat naast gebruikers ook de Nederlandse automotive industrie een investeringsprikkel ontvangt.”

Volgens de branchevereniging moet het kabinet zijn klimaatambities waarmaken met concrete investeringen in de vergroening van mobiliteit. Deze investeringen moeten er voor zorgen dat de drempel voor consumenten en ondernemers om minder uit te stoten verder omlaag gaat en het rijdende wagenpark op brandstofmotoren verduurzaamt. Naast de RAI Vereniging hebben ook de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en branchevereniging Bovag kritiek op het verhogen van de bijtelling voor EV’s. Zo frustreert het belastingplan de opmars van de elektrische auto, vindt Bovag.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.