Bovag: ‘Onheilsboodschap diesels RAI Vereniging is stemmingmakerij’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In tegenstelling tot wat RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck onlangs beweerde in de diverse landelijke media, is er volgens Bovag geen sprake van een toevloed van gebruikte dieselauto’s vanuit Duitsland. Uit een analyse van Bovag zou zelfs blijken dat aantal importdiesels afgelopen halfjaar ruim 37 procent is afgenomen.

Van Eijck  sprak eerder deze maand tegenover RTL Nieuws de vrees uit dat de Nederlandse markt wordt overspoeld met vuile Duitse diesels. Dit als gevolg van het Dieselakkoord van de Duitse regering. Onderdeel van het plan is 6.000 euro premie bij inruil van een Euro-4 of Euro-5 diesel. “Die auto’s mogen in Duitsland de weg niet meer op, dus die komen ook naar Nederland”, vertelde Van Eijck. “Dat zou desastreus zijn voor het Nederlandse milieubeleid. Ondanks het klimaatakkoord dreigen via de achterdeur vieze diesels binnen te komen. Het is dweilen met de kraan open op deze manier.”

Stemmingmakerij

Volgens de analyse van Bovag werden er in maart 2018 nog 5.572 tweedehands diesels naar Nederland gehaald, maar daalt dat aantal sindsdien gestaag, tot 3.484 in september, oftewel 37,4 procent minder dan een halfjaar eerder en het laagste niveau sinds januari 2016. “We herkennen ons dan ook niet in het beeld dat de RAI Vereniging oproept van Duitse diesels die Nederland zouden overspoelen. Wat ons betreft onnodige stemmingmakerij”, aldus Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter Bovag.

In totaal staat de teller van geïmporteerde, gebruikte diesels tot en met september dit jaar op 42.350 stuks en dat correspondeert met 25,8 procent van alle importauto’s. In 2012 was het aandeel diesel in de import nog 38,6 procent. “Uit deze cijfers blijkt dat er geen enkele grond is om aan te nemen dat die auto’s massaal naar Nederland zouden komen. Sterker nog, Nederland exporteert zelf steeds meer diesels. Voor de Nederlandse particulier, die gemiddeld 11.000 kilometer per jaar rijdt, is een dieselauto vanwege de hoge toeslag in de motorrijtuigenbelasting simpelweg geen optie. Alleen veelrijders kiezen hiervoor en dan moeten de kilometrages al richting de 30.000 per jaar gaan om dit rendabel te maken. Dat is overigens al sinds jaar en dag zo.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Wie vertelt dat de BPM afschaffing zorgt voor vermindering van (al dan niet vervuilende) “gebrauchtwagen” import weet niet hoe de markt werkt. RAI loopt duidelijk achter de eigen primaire doelstellingen aan (niet autobranche-breed) en passeert daarbij met oogkleppen op de realiteit.

  • Hans Groenhuijsen

    vaak 2 handen op 1 buik, nu dan toch een lichte mate van onenigheid. De ene heeft het over de harde cijfers, de andere over een scenario met vele variabelen. Er zijn belangrijker dingen om ons druk over te maken lijkt me.
    je zou bijna een leuk “een-tweetje” vermoeden tussen de 2 clubs.

Bovag: ‘Onheilsboodschap diesels RAI Vereniging is stemmingmakerij’ | Automotive Online

Bovag: ‘Onheilsboodschap diesels RAI Vereniging is stemmingmakerij’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

In tegenstelling tot wat RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck onlangs beweerde in de diverse landelijke media, is er volgens Bovag geen sprake van een toevloed van gebruikte dieselauto’s vanuit Duitsland. Uit een analyse van Bovag zou zelfs blijken dat aantal importdiesels afgelopen halfjaar ruim 37 procent is afgenomen.

Van Eijck  sprak eerder deze maand tegenover RTL Nieuws de vrees uit dat de Nederlandse markt wordt overspoeld met vuile Duitse diesels. Dit als gevolg van het Dieselakkoord van de Duitse regering. Onderdeel van het plan is 6.000 euro premie bij inruil van een Euro-4 of Euro-5 diesel. “Die auto’s mogen in Duitsland de weg niet meer op, dus die komen ook naar Nederland”, vertelde Van Eijck. “Dat zou desastreus zijn voor het Nederlandse milieubeleid. Ondanks het klimaatakkoord dreigen via de achterdeur vieze diesels binnen te komen. Het is dweilen met de kraan open op deze manier.”

Stemmingmakerij

Volgens de analyse van Bovag werden er in maart 2018 nog 5.572 tweedehands diesels naar Nederland gehaald, maar daalt dat aantal sindsdien gestaag, tot 3.484 in september, oftewel 37,4 procent minder dan een halfjaar eerder en het laagste niveau sinds januari 2016. “We herkennen ons dan ook niet in het beeld dat de RAI Vereniging oproept van Duitse diesels die Nederland zouden overspoelen. Wat ons betreft onnodige stemmingmakerij”, aldus Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter Bovag.

In totaal staat de teller van geïmporteerde, gebruikte diesels tot en met september dit jaar op 42.350 stuks en dat correspondeert met 25,8 procent van alle importauto’s. In 2012 was het aandeel diesel in de import nog 38,6 procent. “Uit deze cijfers blijkt dat er geen enkele grond is om aan te nemen dat die auto’s massaal naar Nederland zouden komen. Sterker nog, Nederland exporteert zelf steeds meer diesels. Voor de Nederlandse particulier, die gemiddeld 11.000 kilometer per jaar rijdt, is een dieselauto vanwege de hoge toeslag in de motorrijtuigenbelasting simpelweg geen optie. Alleen veelrijders kiezen hiervoor en dan moeten de kilometrages al richting de 30.000 per jaar gaan om dit rendabel te maken. Dat is overigens al sinds jaar en dag zo.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Reacties

  • Roel Hindriks

    Wie vertelt dat de BPM afschaffing zorgt voor vermindering van (al dan niet vervuilende) “gebrauchtwagen” import weet niet hoe de markt werkt. RAI loopt duidelijk achter de eigen primaire doelstellingen aan (niet autobranche-breed) en passeert daarbij met oogkleppen op de realiteit.

  • Hans Groenhuijsen

    vaak 2 handen op 1 buik, nu dan toch een lichte mate van onenigheid. De ene heeft het over de harde cijfers, de andere over een scenario met vele variabelen. Er zijn belangrijker dingen om ons druk over te maken lijkt me.
    je zou bijna een leuk “een-tweetje” vermoeden tussen de 2 clubs.