Europarlement wil Europees toezicht op typegoedkeuringsinstanties

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De onderzoekers verwijten de EU-lidstaten en de Europese Commissie slap toezicht en gebrek aan handhaving bij emissietesten. Er moet daarom een nieuw onafhankelijk Europees agentschap komen dat toezicht houdt op nationale keuringsinstanties als de RDW en de manier waarop typegoedkeuringstests uitgevoerd worden. De leden van de enquêtecommissie hebben daar gisteren in Brussel een akkoord over bereikt. Het Europees Parlement en de EU-lidstaten gaan zich in de komende maanden buigen over het rapport en de aanbevelingen.  

In het voorlopige rapport van de commissie valt te lezen dat veel Europese lidstaten ondanks de vele signalen van misstanden geen actie ondernamen. Een meerderheid nam ook geen deel aan de Real Driving Emissions – Light Duty Vehicles (RDE-LDV) werkgroep die zich bezighield met het ontwikkelen en invoeren van een nieuwe, minder fraudegevoelige emissietest. Uitzonderingen hierop vormen onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Bekijk hier het rapport van de EU-Enquêtecommissie

Manager Toelating en Toezicht Voertuigen van de RDW Paul Dietz liet onlangs in een interview met Automotive weten dat niet zozeer het toezicht en de handhaving, maar juist wet- en regelgeving en de voorschreven testmethode het dieselschandaal mogelijk maakte.

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Europarlement wil Europees toezicht op typegoedkeuringsinstanties | Automotive Online

Europarlement wil Europees toezicht op typegoedkeuringsinstanties

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De onderzoekers verwijten de EU-lidstaten en de Europese Commissie slap toezicht en gebrek aan handhaving bij emissietesten. Er moet daarom een nieuw onafhankelijk Europees agentschap komen dat toezicht houdt op nationale keuringsinstanties als de RDW en de manier waarop typegoedkeuringstests uitgevoerd worden. De leden van de enquêtecommissie hebben daar gisteren in Brussel een akkoord over bereikt. Het Europees Parlement en de EU-lidstaten gaan zich in de komende maanden buigen over het rapport en de aanbevelingen.  

In het voorlopige rapport van de commissie valt te lezen dat veel Europese lidstaten ondanks de vele signalen van misstanden geen actie ondernamen. Een meerderheid nam ook geen deel aan de Real Driving Emissions – Light Duty Vehicles (RDE-LDV) werkgroep die zich bezighield met het ontwikkelen en invoeren van een nieuwe, minder fraudegevoelige emissietest. Uitzonderingen hierop vormen onder meer Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje.

Bekijk hier het rapport van de EU-Enquêtecommissie

Manager Toelating en Toezicht Voertuigen van de RDW Paul Dietz liet onlangs in een interview met Automotive weten dat niet zozeer het toezicht en de handhaving, maar juist wet- en regelgeving en de voorschreven testmethode het dieselschandaal mogelijk maakte.

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.