TNO: deeltjesteller beste apk-roetmeter

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Volgens TNO verdient de deeltjesteller de voorkeur boven een verbeterde versie van de huidige roetmeter (opaciteitsmeter). Met een deeltjesteller kan de meting sneller en nauwkeuriger worden uitgevoerd. Een van de grootste voordelen is volgens TNO dat het apparaat de uitstoot kan meten bij stationair toerental, waar dit bij de opaciteitsmeter bij vrije acceleratie (vol gas in versnelling in ‘vrij’) moet gebeuren.

Hoge kosten

Het grootste nadeel van de deeltjesteller is dat deze aanzienlijk meer kost dan een roetmeter. Volgens manager apk bij de RDW, Hens Peeters Weem, zo’n 18 duizend euro. De roetmeters die nu gebruikt worden voor de apk kosten tussen 3.000 en 5.000 euro. Voor zowel de deeltjesteller als de verbeterde opaciteitsmeter geldt dat ze lastig of niet op locatie te kalibreren zijn.
Lees het hele onderzoekrapport in de rubriek Brancherapporten
De verbeterde opaciteitsmeter is volgens TNO wel geschikt als apk-meetmiddel en het apparaat kan ookvaststellen of een roetfilter is verwijderd, maar meet bij moderne diesels onderin het meetbereik.

Praktijktest

TNO adviseert het ministerie van I&M om van beide meters in samenwerking met de RDW en leveranciers van meetapparatuur te onderzoeken in hoeverre betaalbaarder en beter geschikt kunnen worden gemaakt voor de apk en praktijktests uit te voeren bij autobedrijven en keurstations.

Bekijk het volledige onderzoeksrapport in de rubriek Brancherapporten

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

TNO: deeltjesteller beste apk-roetmeter | Automotive Online

TNO: deeltjesteller beste apk-roetmeter

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Volgens TNO verdient de deeltjesteller de voorkeur boven een verbeterde versie van de huidige roetmeter (opaciteitsmeter). Met een deeltjesteller kan de meting sneller en nauwkeuriger worden uitgevoerd. Een van de grootste voordelen is volgens TNO dat het apparaat de uitstoot kan meten bij stationair toerental, waar dit bij de opaciteitsmeter bij vrije acceleratie (vol gas in versnelling in ‘vrij’) moet gebeuren.

Hoge kosten

Het grootste nadeel van de deeltjesteller is dat deze aanzienlijk meer kost dan een roetmeter. Volgens manager apk bij de RDW, Hens Peeters Weem, zo’n 18 duizend euro. De roetmeters die nu gebruikt worden voor de apk kosten tussen 3.000 en 5.000 euro. Voor zowel de deeltjesteller als de verbeterde opaciteitsmeter geldt dat ze lastig of niet op locatie te kalibreren zijn.
Lees het hele onderzoekrapport in de rubriek Brancherapporten
De verbeterde opaciteitsmeter is volgens TNO wel geschikt als apk-meetmiddel en het apparaat kan ookvaststellen of een roetfilter is verwijderd, maar meet bij moderne diesels onderin het meetbereik.

Praktijktest

TNO adviseert het ministerie van I&M om van beide meters in samenwerking met de RDW en leveranciers van meetapparatuur te onderzoeken in hoeverre betaalbaarder en beter geschikt kunnen worden gemaakt voor de apk en praktijktests uit te voeren bij autobedrijven en keurstations.

Bekijk het volledige onderzoeksrapport in de rubriek Brancherapporten

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.